Full version: Måste skryta lite
Azur
Måste bara få skryta: förra året köpte jag en Vanda-orkidé. Den hängde på vår frostfria balkong över sommaren, och för två veckor sedan tog jag in den för det började bli för kallt, och hängde den i vardagsrumsfönstret. Nu ser den ut så här:

Blommorna är sisådär 5-6 cm i diameter, och den har två blomstänglar.
Anki V
Har man nå´t så fint måste man få skryta…… wub.gif

Jag är imponerad!

/Anki
DragonLady
Åhhhh vill ha begäret blev enormt.. sos.gif
Klart att du ska skryta med den skönheten yes.gif
Monaxe
Då måste jag skryta lite med...min har knopp som ännu inte slagit ut, bilbevis kommer så fort som knoppen blivit blommor! Fast den är Cerise, min blå visar inga tendenser till knopp ännu.
Sofiia
Oj grattis!! Så fin!

Jag har 4 vandor, två är dock för små att blomma och de två andra köpte jag billigt i höstas, de var miss-skötta då så de lär inte blomma än. Men de är ju värda att vänta på wub.gif

Vandorna är mina favoriter, fast jag ännu aldrig fått dem att blomma happy.gif
pejori
Jag är mäkta imponerad!!!! tummenupp.gif
Här går vandorna en grym död tillmötes....Jag lyckas aldrig med dom. thumbdown.gif
Tre vita är numera historia unsure.gif
Alexander-VG-zon3
underbara dom är !! har inte skaffat mig någon än . men jag kommer väl göra snart
Azur
Ingen blev mer förvånad än jag att den blommar, den hade en rätt hård sommar. Jag glömde gång på gång bort att vattna den, den blev hängande mitt i värsta södersolen under värmeböljan i juli, katterna tyckte den såg rolig ut och lekte med den (klarade sig med några brutna blad) och slutligen blev den kvar ute långt efter att temperaturen sjukit under 10 grader... Men den ser kry ut, och blommar gör den! biggrin.gif

Det är nog den första "svårare" orkidé jag fått att blomma. Jag har en fjärils-Oncidium och en Cambria som blommar årligen, och förstås några brudblommor, men mina övriga orkideer (några afrikaner av okänd art, ett par Dendrobium, och några Cattleya) är tjuriga.

Monaxe: Ser fram emot att se fotona!
Sussie F-Flower
Underbart vacker var den!!! wub.gif

Där ser man... dom överlever dom små rackarna, trots en mild "vanvård"... shy.gif laugh.gif

Ett stort Grattis till Dig som får njuta av den ståtliga skönheten! tummenupp.gif

kompiskram.gif
CillaM
Mycket snygg! Och det är mycket troligt att den blommar just pga att den hade en tuff sommar och att den sen fick en mildare tillvaro. Överlevnadsinstinkten...
Flower_Flis
Grattis!!!
rose.gif
DragonLady
CITAT (Azur @ 05-11-2008, 20:12) *
Ingen blev mer förvånad än jag att den blommar, den hade en rätt hård sommar. Jag glömde gång på gång bort att vattna den, den blev hängande mitt i värsta södersolen under värmeböljan i juli, katterna tyckte den såg rolig ut och lekte med den (klarade sig med några brutna blad) och slutligen blev den kvar ute långt efter att temperaturen sjukit under 10 grader... Men den ser kry ut, och blommar gör den! biggrin.gif

Det är nog den första "svårare" orkidé jag fått att blomma. Jag har en fjärils-Oncidium och en Cambria som blommar årligen, och förstås några brudblommor, men mina övriga orkideer (några afrikaner av okänd art, ett par Dendrobium, och några Cattleya) är tjuriga.

Monaxe: Ser fram emot att se fotona!

Har du den i en ampel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon