Hej
Jag har sett en bild i en tidning på ett Ödesträd. Funderar på att köpa. Någon som kan berätta lite om den, skötsel osv ? Bilder vore inte så dumt. Tack.
Mvh Tepa
Jag tog mitt skott för cirka 1,5 år sedan, och redan i somras blommade den! Jag höll den lätt fuktig hela sommaren och duschade bladen emellanåt. Hade den (bakom lite skydd) i söderfönstret. Näring fick den en gång i veckan.
Jorden är näringsrik - innehåller leca, torv, kompostjord och lite sand och är alltså ganska genomsläpplig.
Nu har mitt exemplar tappat alla sina blad (glömde vattna på några dagar) men det gör detsamma eftersom den nu gått i vintervila. Nya blad kommer i vår. Växten skall ha det svalt på vintern. Min står i norrfönstret och får sparsammare med vatten och ingen näring, fram till i april, då den flyttar tillbaka till söderfönstret.
Tyvärr har jag ingen bild på när min planta blommade i somras - -och nu är den ju blott en kal "pinne" =-)
Lycka till!
/Linda
Hej
Tack, Mysis. Men glömde fråga vilken tid på året dom finns i butiken. Knappast nu, när den är i vintervila ?
Hälsn Tepa
Eva i Höga
07-11-2008, 10:03
Hoppas tepa får svar om när de finns i butikerna för jag vill också ha ett ödesträd. Eller kanske någon här kan dela med sig till oss?
DragonLady
07-11-2008, 17:03
Betty har fina bilder på ödesträd
Irene_L
07-11-2008, 17:32
Sä här skrev jag i bloggen om mitt Ödesträd i mars iår:
http://blomster.tradgardsblogg.se/14262/Bl...ohyra!.htmlTyvärr har den fortfarande trips så det är ju inte så roliga att ta sticklingar från den.
Eva i Höga
07-11-2008, 18:02
Irene, jag kollade din blogg, så fint ödesträdet är. Nu vill jag jättemycket ha ett sådant. Får skriva upp det i kalendern så jag kollar efter när det blir dags i butikerna. Det blir väl inte förrän efter nyår kan jag tro.
Pep iväg och knäppte ett kort på mitt Ödesträd.
Det hade dragit iväg i sommar och tagit över hela fönstret, så jag klippte ner det för någon månad sedan, det hade fått för lite vatten och hade inte ett enda blad kvar, och idag är det så här fint! (Försök att ignorera de frasiga pelargonerna bredvid bara...)
Jag har ingen lust att klippa i det nu när det är nyklippt och blommar, men det brukar alltid bli en massa sticklingar.
Jag ska försöka komma ihåg det till våren så att jag slipper slänga när jag klipper i det.
XÖdesträdL.JPG
Eva i Höga
09-11-2008, 15:47
Snälla Vera, kan jag inte få en stickling av dig till våren?
Jag har faktiskt aldrig sett ett Ödesträd i handeln. Men rent logiskt bör de säljas någon gång på våren, med tanke på att den är en klart säsongsbetonad växt och inte är särkilt intressant på vintern.
/Linda
Kunde tänka mig det, Mysis. Får nog vänta till våren. Men jag har satt upp den på Önskelistan ! Den är ju så enormt vacker med sina utsökta blommor ! Hoppas bara att jag får dom att blomma också. VeraCB, din är ju så fin, hur länge har du haft den och hur ofta blommar den? Vilket väderstreck står den i?
Hälsn Tepa
Jag fick ett skott av en vän för några år sedan. Tiden går fort, men det kanske är 5 år sedan nu.
Tidigare stod det i ett österfönster, men i våras flyttade jag det till dotterns rum, och det är ett söderfönster.
Jag misstänker att söder inte är det bästa, men eftersom vi har sommarstuga så är persiennerna nersläppta större delen av sommaren, så det blir inte så varmt.
Jag måste nog tyvärr erkänna att det inte är min förtjänst att det är så fint, för det får vatten bara när bladen är riktigt slappa, inte just nån näring... Och ändå tackar det mig med att vara så vackert!
Hej VeraCB
Varför flyttade du det till söderfönster ? Såg det inte ut att trivas riktigt ? Från oktober till februari ska den ju stå kallt. Har du haft den kallt ? Söderfönster kanske blir för varmt, västerfönster kanske blir bättre ?
Mvh Tepa
Hej
Nu har mitt Ödesträd anlänt ! Köpte det igår. Jag är så glad. Hört att det växer fort och är blomvilligt. Jag hoppas det.
Hälsn Tepa
Hej
Mitt Ödesträd har blivit lite glesare, har hört att det ska klippas på våren. Hur mycket ? Jag tror att en av stänglarna har dött bort, kan det vara så eller kommer det att ta sig ?
Hälsn Tepa
Hej
Nu behöver jag verkligen hjälp här. Hur mycket ska jag klippa, när ska jag klippa och blir det rötter på avklippet om jag sätter i vatten ? Framför allt, VAR ska jag klippa, strax ovanför blad, eller var det under ? Ovanför tror jag...Tack på förhand.
Hälsn Tepa
Irene_L
20-01-2009, 20:52
Så här ser mitt ödesträd ut nu:
[attachment=29799:_destr_d.JPG]
Jag klippte ner det ordentligt för det hade tappat mycket blad och sen hade det trips. Om du har långa rankor så kan du klippa dom i flera bitar och sätta i vatten så blir det rötter på dom. Klipp precis ovanför ett bladpar. Det du sätter i vatten tar du bort det nedersta bladparet på så bildas det lätt rötter i vattnet. Lycka till!
Tack, Irene !
Ska göra det i morgon.
Hälsn Tepa
Hej
Nu är det gjort, klippte av enligt direktiv och satte i vatten, i rosa muggen. Har hört att det blir rötter fortare om man inte använder genomskinliga glas, utan muggar. Rötterna vill inte ha ljus, vet inte om det stämmer ? Hur länge månne det tar innan jag kan plantera ? Hade tänkt sätta allt i samma kruka, vill ha det lite buskigare.
Hälsn Tepa
Hjälp ! Avklippet slokar ! Har regnvatten i muggen, tillräckligt. Det blev tre stycken, bara en ser ut att må bra. Finns det något jag kan göra ?
Hälsn Tepa
Tepa: Hur har det gått med skotten?
CITAT (tepa @ 24-01-2009, 12:27)

Hjälp ! Avklippet slokar ! Har regnvatten i muggen, tillräckligt. Det blev tre stycken, bara en ser ut att må bra. Finns det något jag kan göra ?
Hälsn Tepa
Hej Vera
De två som slokade slokar ännu. De bara hänger. Det som stod upprätt står upprätt ännu och ser friskt och fräscht ut. Inte kan de väl vara för stora, så de inte orkar dricka, för det friska fräscha är ännu större. Eller kan det bero på att jag klippte ena stängelklippet i två delar, det är säkert dessa delar som slokar. Tror jag. Själva moderplantan ser fin ut, nya små blad har kommit.
Hälsn Tepa
Jag har haft mitt ödesträd i flera år och aldrig haft några större problem vare sig det var långa, korta, toppade eller toppskott, rotade i vatten eller jord..
Kanske är det inte riktigt rätt säsong?! De kanske hämtar sig snart, det mesta växer ju så det knakar på våren.
Mitt har fortfarande massor kvar av vita foderbladen från blommorna som jag knäppte kort på högre upp i tråden, min absoluta favoritkrukväxt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.