uno
Plötsligt slog det mig, att i en ruffad båt är det inte ovanligt med ett lågt och kallt liggande luftintag. Idén är att en slang, placerad i solskyddat norrläge, tar in luften och släpper ut den i växthuset. En form av självdrag.
Vad tror ni om det? Fiffigt en fullkomligt onödigt vansinnigt.
I går idkade jag en annan form av självdrag. Jag drog cementvälten över växthusgrusgrunden. Det känns i kroppen idag. Stel och öm. Har jag blivit utsatt för drag? rolleyes.gif
Lars
Ja, varför inte. Det ska ju vara bra med lågt sittande jalusifönster, men kan man få ner 'inlufttemperaturen' så är det bara av godo. Varför inte gräva ner slangen och utnyttja att marken kyler luften på väg in. Det läste jag i någon bok om hur man bygger ett energisnålt skafferi.

Hälsar Lars
Ingrid på Västkusten
Javisst är det bra och växthusleverantörerna tar oxå extra betalt för et sådant fönster :-(

Annars kommer man enormt långt med en fläkt, det är ju för man itne har ett sådant fönster som man satsar mera på ventilation m h a fläktar,

Hälsar Ingrid
gammelnalle
Bara du inte har vält omkull tongue.gif

hälsningar
gammelnalle

PS Jag fattade inte det där med "i en ruffad båt är det inte ovanligt med ett lågt och kallt liggande luftintag" voffor de då? undrear en som knappt har suttit i en eka, men ekomaskin, de´ har ja!
uno
CITAT (gammelnalle @ 15-09-2003, 15:00)
Bara du inte har vält omkull tongue.gif

hälsningar
gammelnalle

PS Jag fattade inte det där med "i en ruffad båt är det inte ovanligt med ett lågt och kallt liggande luftintag" voffor de då? undrear en som knappt har suttit i en eka, men ekomaskin, de´ har ja!

Sommarvarmt i ruffen. Slang från det kyligare kölsvinet.
gammelnalle
Verkar ruffigt... men menar du att den kalla luften stiger upp... mig veteliegen är kall luft tyngre.
Varm luft stiger (varmluftballong u know)...
Jag säger givetvis inte att du har fel, jag är bara nyfiken på hur det skulle funka. Håller själv på med ett grönhus och behöver tips och ideer. Inte tips iform av ikryssande hos ATG... biggrin.gif

Sjäv hade jag tänkt någon form av fläkt och spirorör, med det kanske inte behövs om din ide funkar...

gammelnalle (snart dags för ide..)
Ingrid på Västkusten
Det fungerar faktiskt för växthuset blir som en skorsten. Bra alternativ om man itne vill köra med fläkt elelr vi har en sådan varm sommar så fläkten inte riktigt räcker till,

Hälsar Ingrid
uno
CITAT (gammelnalle @ 15-09-2003, 19:54)
Verkar ruffigt... men menar du att den kalla luften stiger upp... mig veteliegen är kall luft tyngre.
Varm luft stiger (varmluftballong u know)...
Jag säger givetvis inte att du har fel, jag är bara nyfiken på hur det skulle funka. Håller själv på med ett grönhus och behöver tips och ideer. Inte tips iform av ikryssande hos ATG... biggrin.gif

Sjäv hade jag tänkt någon form av fläkt och spirorör, med det kanske inte behövs om din ide funkar...

gammelnalle (snart dags för ide..)

Det är som Ingrid skriver. Tänk tanken att den varma luften åker ut genom öppnade fönster. Antingen sug det in ny luft eller också blir det....... i växthuset.

Ventilationen i äldre hus byggde helt på självdragsprincipen.

Ett tips till blivande och nuvarande ägare till braskaminer och öppna spisar.
Försök att ta luften till dessa utifrån. Alternativet är att eldstäderna förbrukar rummens uppvärmda luft och ny kall luft sugs in i rummen.

Bla. bla. bla. varför skriver jag detta. Kanske för att en sotare sa till mig för länge sedan, när jag sa till honom att jag i stor utsträckning värmde mitt lilla hus med den öppna spisen. Fel, fel,fel sa han. Spisen förbrukar mer uppvärmd luft än vad den ger tillbaks i värme.
Virgo
Hej,
Tror jag skrev nåt om ventilation i nåt tidigare inlägg.

En liten fläkt i botten av växthusets kallaste del och en i husets varmaste del i taket.
Helst ska det vara temperaturstyrt, sa att fläkten går igång vid ungefär 24 grader och stängs av när det går ner mot 25-26 grader.

Har man takluckor med kolvar som styrs av luftvärmen kan man montera brytare på var sida om takluckan. den ena som sätter på fläkten och den andra som stänger av.
KURT
CITAT (uno @ 16-09-2003, 08:40)
Ett tips till blivande och nuvarande ägare till braskaminer och öppna spisar.
Försök att ta luften till dessa utifrån. Alternativet är att eldstäderna förbrukar rummens uppvärmda luft och ny kall luft sugs in i rummen.

Bla. bla. bla. varför skriver jag detta. Kanske för att en sotare sa till mig för länge sedan, när jag sa till honom att jag i stor utsträckning värmde mitt lilla hus med den öppna spisen. Fel, fel,fel sa han. Spisen förbrukar mer uppvärmd luft än vad den ger tillbaks i värme.

Precis som med växthuset så kan man leda in luft (ev med en enkel fläkt) direkt in i eldstaden. Jag tror att det är många som har "felaktig" ventilation.
MaggieA
Mitt växthus/lusthus finns ännu bara på planeringsstadiet, fast vi har kommit så långt att det är bestämt var det skall ligga. tongue.gif

Jag funderade på småfläktar (som jag tror jag såg i nån katalog för båttillbehör) som drivs med solceller. Är jag ute och snurrar då tro? Oftast är det väl de varmaste dagarna, dvs när solen är framme, som man behöver fläkt??
Ingrid på Västkusten
Solcellsdrivna fläktar är inte dumma alls. Det vi diksuterar här 'är ett gammelt och väldigt fungerande sätt för självdrag - kostar ofta extra ifrån en växthustillverkare.

Man behvöer flera fläktar under en sommar som vi nu har haft, OCH specialskuggardin!

Hälsar ingrid
Virgo
Solcellsdrivna fläktar är ju billiga i drift. Men fläktarna måste kunna "flytta" på en hel del luft, så de bör nog vara 15cm i diameter.
gammelnalle
Virgo!
Jag hoppas att du förlåter mig, men jag har "lånat" din devis i andra forum (givetvis hänvisat till odla.nu, men inte din signatur.. den hade jag missat) är det din egen?

feltrycksnisse alias gammelnalle

stavar bra, gör man i wasaloppet
Virgo
CITAT (gammelnalle @ 21-09-2003, 10:49)
Virgo!
Jag hoppas att du förlåter mig, men jag har "lånat" din devis i andra forum (givetvis hänvisat till odla.nu, men inte din signatur.. den hade jag missat) är det din egen?

feltrycksnisse alias gammelnalle

stavar bra, gör man i wasaloppet

Hej,
Den är gammal, min mormor sa så när jag talade om för henne att jag hittat ett stavfel.

Så det är fritt fram att "sno det"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon