Jolijoli
06-11-2008, 13:14
Hej!
Köpte ett par uppstammade Liguster isom jag tänkt att ha i kruka på balkongen till nästa år.
Varför jag köpte de nu var för att de såldes ut för 80% av ordinarie priset, så jag tänkte varför inte.
De är kvar i sina plastkrukor. Hur kan jag övervintra de utomhus utan att de fryser ihjäl. Är det bubbelplast som gäller? Bör de planteras in i större krukor? Hur täcker jag upptill?
Jag har haft de inne nu de första frostnätterna.
Tacksam för svar.
Alexander-VG-zon3
06-11-2008, 14:59
du bör inte ha den inne när det blir frost ! , tar du in den vid första frost och så vidare så blir den chockad när det väl blir vinter , och att åka ut och in är inte bra .
vilken zon bor du i ?
men vattna upp den inför vintern ( så den håller sig lätt fuktig inte blöt ) , sedan placera den intill väggen . och så köp grön vinterväv eller fiberduk och linda om den inför vintern ( det finns att köpa på plantskolor ) . så bör den klara sig om det är inom zonen den klarar .
Jolijoli
05-03-2009, 22:43
De har klarat sig ända tills nu. Balkongen ligger i söderläge så solen har torkat ut jorden och bränt bladen.
Jag lade på ett par handdukar ( min svärmor gör så med succé

) där solen slår som värst och vattnat igenom krukorna igen. Tror inte det blir -grader igen. Jag bor i GBG, så det är son 2-3. Närmare 2 i söderläge.
Hoppas de repar sig igen. Det som är bra är att man kan klippa ned de ganska ordentligt.
Bara 2 månder till, det måste de fixa, de har ju klarat sig i 6 månader i snö och slask!!!
Det gör inget om dina ligustrar tappar bladen nu, det gör mina med som är planterade i marken. De kommer igen med nya blad till våren i alla fall. De gamla bladen kommer att trilla ändå.
viktigast är när det har börjat tina i krukorna att du vattnar. Så fort de känner värmen vill de dra igång och då är vattnet livsnödvändigt.
Alexander-VG-zon3
06-03-2009, 08:30
är det vintergrön liguster du har köpt?
såfall är det normalt att dom tappar bladen i jan-april(tidigare i kallare zoner), då vintergröna växter tappar bladen under vintern eller våren.
men den håller sig grönare på tillgång på vatten vid plusgrader och att det inte blåser och att det inte blir bränd. men hur som helst som maria skrev kommer nytt till våren så vänta med att klippa in den.
Thomas Wahlqvist
09-03-2009, 19:53
Jag tror att du kan vara helt lugn med din Liguster, jag har ett tiotal plantor som stått i 6literskrukor ute i 2 vintrar utan någon åtgärd.
Tack för frågan
Jag är med mina vänner, Liguster behöver inte övervintra.
H: Bassam
Jag tar ofta sticklingar på liguster. Dessa står i tvåliters krukor på friland utan varken skydd för kyla eller sol. Det har fungerat i flera år nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.