Beran
Jag har en fråga till. Köpte tidigt i våras en krukväxt med en Ginst. När nattfrosten var över satte jag ut den direkt i jorden och den har nu vuxit och blivit som en liten buske, jättefin. Den har blommat hela sommaren och hösten.

Kan verkligen inte Ginst övervintra ute? Ska den kanske ha fiberduk om sig i vinter och på så sätt kunna klara vintern. Någon som vet?
Alexander-VG-zon3
är det en krukväxt Ginst , så är den inte härdig här ( möjligen i zon 1 i ett skyddat läge ) . den övervintras kallt i en temp på +1c +10c .
Cilla
Då måste detta vara någon speciell form av ginst? Några former av ginst växer ju vilt i Sverige och jag har flera sorter odlade exemplar i trädgården som bara blir större med åren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 07-11-2008, 11:11) *
Då måste detta vara någon speciell form av ginst? Några former av ginst växer ju vilt i Sverige och jag har flera sorter odlade exemplar i trädgården som bara blir större med åren.

ingen speciell form alls eller art .

exempel på icke härdiga arter är ( eller känsliga )
Genista linifolia
Genista radiata
Genista tenera
Genista x spachiana
Genista monspessulana
Genista aetnensis
Genista canariensis

härdiga arter
Genista tinctoria
Genista pilosa
Genista anglica
Genista germanica - dessa4 kan även finnas vildväxande här

och andra härdiga av Genista men som inte förekommer här
Genista lydia
Genista sagittalis
Genista hispanica

Harris - Cytisus scoparius är en desto vanligare förekommande vilt ( varav där finns många odlade varianter )

av Cytisus finns också en del känsliga arter
Cytisus battandieri
Cytisus multiflorus
Cytisus palmensis

och så tåligare
Cytisus hirsutus
Cytisus villarsii
Cytisus decumbens
Cytisus x dallimorei
Cytisus x praecox ( finns också många odlade varianter bland annat allgold )
Cytisus purpureus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon