bullen_86
Hej!
Hur lång torktid ungefär är det på apelsin kärnor? Eller frön i allmänhet?
// Bullen
Eivor på Väddö
Av de som du räknar upp kan man säga att de är färdiga när frukten är mogen. Tomatfrön brukar jag lägga i ett hushållspapper. Sen är det bara att lägga bitar av papperet i (med frön på) i jord i mars-april. Citron- och äppelkärnor kan man lägga direkt i jord.
Övriga frön varierar mycket. En del tål inte att torka, andra ska ha en kylperiod, det finns de som tar flera säsonger på sig att gro.
Lady Hamilton
Apelsin kärnor kan du så direkt från frukten Smartast är att "pilla" ner en kärna direkt i en redan upptagen kruka som du redan vattnar Så kan du ta bort plantan när den ha grott och placera den i en egen kruka
Alexander-VG-zon3
Citron och Apelsin sår du tidig vår inne soligt och varmt och fuktigt i egna krukor . alla sås direkt och färska .

Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är olika från fröer till fröer. Många fröer behöver inte torka överhuvudtaget ifall man inte ska lagra dem.

Tänk på att många fröer inte är fröäkta dock så det är inte säkert att avkomman blir lik moderplantan.
lissa
Jag brukar också pula ner citrus frön direkt från frukten, antingen i en egen kruka eller i en kruka med andra citrusar som redan har kommit upp. Jag vet inte om det kan bero på vattningen att dom som bor i redan upptagna krukor brukar ta sig bäst, men jag planterar dom alltid färska. smile.gif
bullen_86
Tack för alla svar!
Har satt några frön i lite olika krukor nu.. spännande!
blomkronan
Första gången jag satte citron viste jag inte hur man skulle göra... jag lät dom torka några veckor, sedan la jag dom i blöt i tre dagar, dom tog tid på sig att gro ca två månader, jääääätte lång väntan när man går och tittat varje dag... Så det går! men sätt direkt tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
hos mig tar det mellan 2 till4 veckor .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon