Pius
Nu när jag äntligen fått fart på internet på min stationära burk så lägger den bärbara av, suck.

Det här kommer upp: "windows could not start becasue the following file is missing or corrupt: \windos\system32\config\system"

Och det står massor av information på nätet om detta problem men inte fattar jag nåt.

Är det recoveryskivan man ska sätta in eller är det installationsskivan för Windows XP?

Jag får i alla fall inte igång varken recoveryskivan eller XP-installationsskiva och begriper inte hur jag ska kunna få det.

Datorn vill inte starta från DVD-enheten. Så är det nån som förstår sig på detta så försök förklara hur jag ska bete mig så blir jag evigt tacksam.

Pius
Platinum
CITAT (Pius @ 06-11-2008, 19:39) *
Nu när jag äntligen fått fart på internet på min stationära burk så lägger den bärbara av, suck.

Det här kommer upp: "windows could not start becasue the following file is missing or corrupt: \windos\system32\config\system"

Och det står massor av information på nätet om detta problem men inte fattar jag nåt.

Är det recoveryskivan man ska sätta in eller är det installationsskivan för Windows XP?

Jag får i alla fall inte igång varken recoveryskivan eller XP-installationsskiva och begriper inte hur jag ska kunna få det.

Datorn vill inte starta från DVD-enheten. Så är det nån som förstår sig på detta så försök förklara hur jag ska bete mig så blir jag evigt tacksam.

Pius

Det kan vara så att du måste ändra i bios för att kunna starta direkt från skiva. På min dator trycker man F8 för att komma in i bios.

När du kommer in i bios ska du leta upp nått som heter boot, bootdevice eller nått liknande.
Du ska där välja att din cdläsare är First bootdevice.
KURT
F2 är också vanligt på många datorer för att komma in i Bios och ändra Boot ordning.
Pjater
Enklare att bara ominstaler tongue.gif jag har masssa skivor till hands efetr en del attacker tongue.gif men ominstallera som sagt enklare än fiffla med sånt biggrin.gif har inte så mycket på c disken biggrin.gif
Pius
CITAT (Pjater @ 07-11-2008, 07:10) *
Enklare att bara ominstaler tongue.gif jag har masssa skivor till hands efetr en del attacker tongue.gif men ominstallera som sagt enklare än fiffla med sånt biggrin.gif har inte så mycket på c disken biggrin.gif

Det är det jag försöker men skivan startar inte. ranting.gif Det är därför jag måste in i Bios, och försöka få datorn att starta från CD/DVD-enheten. Hur i hela friden jag nu ska lyckas med det. confused.gif

När jag trycker F8 får jag upp följande valmöjligheter:

Windows Advanced Options Menu, please select an option:

Safe Mode
Safe Mode with Networking
Safe Mode with Command Promt

Enable Boot Logging
Enabe VGA Mode
Last Known Good Configuration (your most recent settings that worked) Det här har jag jag provat men det funkar inte.
Directory Services Restore Mode (Windows domain controllers only)
Debugging Mode
Disable automatic restart on system failure

Start Windows Normally (Det funkar inte).
Reboot
Return to OS Choices Menu

Så vad ska jag göra? Har ni några bra förslag så blir jag jätteglad.

Pius
Pjater
hmm det får du googla på olika för alla datorer, men kan du inte gå in i bios och ställa om den så den läser skivan först??
Pius
CITAT (Pjater @ 07-11-2008, 10:11) *
hmm det får du googla på olika för alla datorer, men kan du inte gå in i bios och ställa om den så den läser skivan först??

Det är en Acer bärbar jag har.

Men jag vet inte hur man gör när man går in i bios och ställer om. -cry-.gif

Jag antar att CD/DVD enheten heter E.

Pius
Pjater
Hmm har du testat trycka f8 många ggr när den startar upp?? googla på mer för de e olika vilken dator....
Pius
CITAT (Pjater @ 07-11-2008, 10:32) *
Hmm har du testat trycka f8 många ggr när den startar upp?? googla på mer för de e olika vilken dator....

Lite högre upp har jag skrivit ner de olika alternativen när jag trycker F8 det står bland annat Enable Boot Logging, kan det vara där jag ska gå in kanske? Och sen skriva nåt om E (som jag antar är rätt enhet).

Pius
Pjater
kan den inte ens starta upp på olika inställningar så får du ju ominstallera, tycker jag e lättast tongue.gif har du ändrat så dator starar med skivan i bios??
Pius
CITAT (Pjater @ 07-11-2008, 10:38) *
kan den inte ens starta upp på olika inställningar så får du ju ominstallera, tycker jag e lättast tongue.gif

Ja det är det jag försöker men datorskrället vill inte läsa från den enheten, dvd/cd. Så mitt problem är hur jag ska lyckas få den till det.

Pius
Pjater
Då får du gå in i bios och fixa det men vilken knapp det vet jag inte du får googla på ditt dator namn och bios kanske länge sen jag gjorde det tongue.gif du får ju sätta cd/dvd som första ..
KURT
På Acer brukar det vara F2 eller <Ctrl> + <Alt> + <Esc> för att komma in i setup och ändra boot order, på många laptops, kan man i stället trycka Esc och manuellt välja vad den skall boota från just denna gång.
Pius
CITAT (KURT @ 07-11-2008, 12:45) *
På Acer brukar det vara F2 eller <Ctrl> + <Alt> + <Esc> för att komma in i setup och ändra boot order, på många laptops, kan man i stället trycka Esc och manuellt välja vad den skall boota från just denna gång.

Men hur ser det ut då och vad skriver jag? Har ett svagt minne av c:\ men sen minns jag inte mer.

Jag är urkass på sånt, jag använder ju bara de "vanliga" programmen och nuförtiden brukar datorn sköta allt själv så jag har glömt hur det var på den "gamla goda tiden". rolleyes.gif

Pius
KURT
Så här kan det se ut (men de flesta exemplen här gäller äldre datorer), men du skall inte skriva något utan bra välja och ändra ordningen, du kan bara använda tangentbordet, inte musen.

http://ice.he.net/~hedden//bootcd.html
Pius
tongue.gif Datorn fixad!

När jag väl lusläst handboken så visade det sig att datorn reparerade sig själv när jag knappade rätt. Men ominstallerad blev den så allt försvann, suck. Men nu funkar den igen.

Pius
Pjater
CITAT (Pius @ 08-11-2008, 18:27) *
tongue.gif Datorn fixad!

När jag väl lusläst handboken så visade det sig att datorn reparerade sig själv när jag knappade rätt. Men ominstallerad blev den så allt försvann, suck. Men nu funkar den igen.

Pius

hehe du får skaffa fler hårddiskar och spara på dem jag har 5 st i min c:disken har jag bara de program jag behöver biggrin.gif
Pius
CITAT (Pjater @ 08-11-2008, 18:35) *
hehe du får skaffa fler hårddiskar och spara på dem jag har 5 st i min c:disken har jag bara de program jag behöver biggrin.gif

Jadu, vet du hur många gånger jag börjat spara på enheten D istf C pga krascher? Ett flertal, men jag glömmer det hela tiden, suck. Som tur var så har jag i alla fall alla mina foton på D så de klarade sig. Synd bara på alla mail.

Pius
Pjater
CITAT (Pius @ 08-11-2008, 18:47) *
Jadu, vet du hur många gånger jag börjat spara på enheten D istf C pga krascher? Ett flertal, men jag glömmer det hela tiden, suck. Som tur var så har jag i alla fall alla mina foton på D så de klarade sig. Synd bara på alla mail.

Pius

hehe jo det e ju viktigt med hårddiskar, men spara inget på c: ifall nånting annat skulle hända...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon