blomkronan
Hej har ni gjort något experiment?

Själv satte jag paprika 15/9-08 Alldeles för tidigt... naughty.gif men jag ville prova.

Jag tog frön från en gul köpe-paprika, efter bara två veckor kom dom upp.
Jag tog två av planterna och planterade om i 6 cm krukor.

En... fick flytta in i akvariet där jag har bevattningsmatta och lyse 14 timmar om dygnet temperaturen är mellan 23-25 grader om jag inte vädrar får jag en luftfuktighet på upp till 99% vädrar jag ligger det på 70%.

En... fick stå i rumsvärme 40-55% luftfuktighet och lyse från en sportliht med lågenergilampa.

Resten... fick stå kvar och trängas i dom små jag satte dom i.

[attachment=26960:DSC01087.JPG][attachment=26962:DSC01107.JPG]

Gissa vilken som bode i akvariet... rolleyes.gif
Sussie F-Flower
Oj, vilken skillnad! w00t.gif
Den är ju dubbelt så stor!

Vad spännande! Nu måste väl alla få komma in i akvariet va? flirting.gif
Heda
Oj, då! Jag kanske skulle flytta fiskarna till badkaret smile.gif !!! Kul med experiment!

//Heda
blomkronan
Nu trodde ni att den stora hade bott i akvariet...

, den stora stod i rumsvärmen, och den lilla i akvariet... tongue.gif
Pia L
Skit också att jag inte svarade!!! Det kändes som en kuggfråga så jag hade nog gissat åt det hållrt.....fast det låter lite orimligt.
blomkronan
Har försökt så mango... många gånger.
I kruka med såjord flera gånger och den har bara ruttnat hela tiden, provat med ytterskal och utan.

Nu satte jag den i en glasburk med vitmossa, direkt efter att jag tog den ur "sitt skal" Den 11/11.
14/11 hade det kommit upp...!!????!!!???? yahoo.gif en liten "knopp"

[attachment=27270:mango.JPG]

Helt otroligt!!!! efter bara tre dagar biggrin.gif

Prova... själva yes.gif

Hade inte undervärme men en energilampa derekt på ca 14 timmar per dygn.

********Kul med experiment, någon annan som har gjort något på ett annat sätt?******
Sussie F-Flower
Oj, oj, men det var snabbt! Grattis! Va kul! Hoppas den fortsätter att växa!

Jag satte en mangokärna förra helgen i 50/50 blomjord med perlite och leca/vitmossa som var klippt i småbitar. Inget har hänt ännu. Satte avocadon i samma blandning men inget har hänt där heller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon