mara
jag köpte den här växten som ett infall i min ica-butik. det stod inga närmre instruktioner än att man ska vattna "försiktigt", vilket jag tyckte att jag har gjort, men växten verkar inte hålla med mig då den har tappat enormt mycket löv och blommor. givetvis rev jag bort lappen med namnet på, så jag har ingen aning om vad den heter och hur jag ska sköta den. är det någon av er som har en idé?

[attachment=26963:2008_10_27_036.jpg]
mojan
En azalea. Den ska man inte vattna försiktigt, tvärtom, den får aldrig torka ut. Krukan ställs i vatten och får stå ca ½ timme. Har den väl börjat torka, bli brun och fälla blad brukar i alla fall jag inte klara dem längre.
Mia i Skåne
Det är en azalea du köpt och att det kan stå vattna försiktigt på skötselråden är ju helt otroligt. Azalean behöver mycket vatten! Det bästa är att sätta ner hela krukan under vatten (i en hink eller dyl) och låta den stå kvar tills det inte kommer upp några luftbubblor längre. Varannan dag får du nog göra det. Torkan leder till bladavfall. Kan du hålla den lite svalare än normal rumstemperatur är det också ett plus. Helst inte direkt över elementen, åtminstonen inte på nätterna. Lycka till, hoppas du kan rädda din azalea (som verkligen är en favoritblomma), Klarar du den över vintern kan du plantera ut den till våren.
Azur
Det är en Azalea. Kräver MASSOR med vatten, bör helst stå blöt hela tiden med vatten på fatet. Gärna kall (men frostfri) övervintring.
Alexander-VG-zon3
här skriver vi samtidigt alla tummenupp.gif

dock misströsta inte , den kan faktiskt återhämta sig väl även efter att den torkat . vattna och håll den fuktigt .

bäst är faktiskt om du kan placera den ute nu om du bor i syd och mellan sverige . ( ta in vid frost )

eller placera den svalt inne( ca +15c och i ett skuggigt fönster ) när det blir mer jämnare med frost ute.

har du sparat den och haft den en sommar till så tål den frost till hösten men inte nu . vill du spara den så övervintra den svalt ca +1c +5c . sedan sätter du ut den när det är ca +5c ute ( ta in vid vårfrost ) . på hösten när knopparna visar sig tar du in den och placera i öst eller norr fönster i en temp på +15c .

mara
tusen tack för era svar! nu har jag nästan dränkt hela blomman i vatten, sprayat och ställt ut den på vår inglasade balkong. jag hoppas att den repar sig.

jag ska definitivt höra av mig till ica, det är säkert fler som har tagit död på sina azaleor för att ica har satt ditt felaktiga skötselråd.
tusen tack, igen, för era hjälpsamma svar!!
Alexander-VG-zon3
blir det inte för kallt ( ingen frost ) så kan du ha den ute på balkongen åretrunt . vattna mycket under vår-sommar om det är varmt och ev skugga den . ge den blåkorn eller annan näring som inte innehåller kalk . den vill ha lågt ph så jorden du planterar om den i ( i feb ) ska vara utan kalk .
blomkronan
Inte konstigt då... att jag ALDRIG klarat en azalea!!!! blush.gif
Jag tycker azalean är en så vacker blomma, köpt vid några tillfällen men den dör inom en månad...
Nu har jag inte haft någon på flera år. Nu vågar jag skaffa mig en, thanks.gif .

Någon som provat med självvattnande kruka? kan det vara något för en azalea?
Alexander-VG-zon3
så här ser min ut för tillfället ( som jag har sparat alltså inte ny inköpt nu ) haft den sedan 04 eller 05 .

[attachment=27060:Bild_041.jpg]
blomkronan
CITAT (flaxss @ 10-11-2008, 15:56) *
så här ser min ut för tillfället ( som jag har sparat alltså inte ny inköpt nu ) haft den sedan 04 eller 05 .

[attachment=27060:Bild_041.jpg]

Wow.. den var fin.

Vad glad jag är att jag hittat er på odla. Jag lär mig en massa... varje gång (varje dag naughty.gif ) jag är här tummenupp.gif
Ingrid Zon3
CITAT (flaxss @ 07-11-2008, 14:22) *
har du sparat den och haft den en sommar till så tål den frost till hösten men inte nu .

Men ar du att man kan ha den på friland i Sverige? ohmy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-11-2008, 20:18) *
Men ar du att man kan ha den på friland i Sverige? ohmy.gif

nej den är inte vinterhärdig(förutom sydligaste skåne kanske ?) utan som jag skrev måste den övervintra inne ca +1c +5c . jag har haft en ute i marken utan skydd förra vintern och då blev det -10c , men lägre än så tror jag inte att den tål och det är inte mycket . men på hösten tål dom en lätt frostnatt även i kruka sedan tar man in den och placerar svalt .

CITAT (blomkronan @ 10-11-2008, 16:42) *
Wow.. den var fin.

Vad glad jag är att jag hittat er på odla. Jag lär mig en massa... varje gång (varje dag naughty.gif ) jag är här tummenupp.gif

tack tack är såå stolt över den !
blomkronan
Ja, ja jag skulle "bara" in på coop och köpa mig lunch i går på dan,
och vad stog där till höger om ingången -fear-.gif
Veckans blomma endast 59:- och 2 kr går till viktoriafonden.
Vá gör man inte för den goda gärningen skull crazy.gif

[attachment=27123:DSC01138.JPG]
Den var två färgad... en "stam" var av en annan färg, så jag fick två för priset av en. giggle.gif

Men gjorde jag rätt?
Då den fick flytta ut i vinterboden på en gång...
där har jag mellan 7-15 grader beroende på utetempen.

och hur ska den skötas där ute mindre vatten förstår jag, men hur ofta? ska jag dränka den då jag vattnar?
Red Top
CITAT (blomkronan @ 12-11-2008, 01:13) *
Ja, ja jag skulle "bara" in på coop och köpa mig lunch i går på dan,
och vad stog där till höger om ingången -fear-.gif
Veckans blomma endast 59:- och 2 kr går till viktoriafonden.
Vá gör man inte för den goda gärningen skull crazy.gif

[attachment=27123:DSC01138.JPG]
Den var två färgad... en "stam" var av en annan färg, så jag fick två för priset av en. giggle.gif

Men gjorde jag rätt?
Då den fick flytta ut i vinterboden på en gång...
där har jag mellan 7-15 grader beroende på utetempen.

och hur ska den skötas där ute mindre vatten förstår jag, men hur ofta? ska jag dränka den då jag vattnar?

Det är mycket prat om hur man ska vinterförvara sina växter. Jag njuter hellre av dem så länge de blommar.
Azaleorna som säljs i handeln nu är speciellt framtagna för att lysa upp vår tillvaro nu i höst/vintermörkret. Ta in den och placera den någonstans där du verkligen kan njuta av den. Om du har möjlighet att förvara den svalare på nätterna, så gör det, den blommar längre då.
yes.gif
tepa
Hej

När jag såg bilden, Mara, på din växt, så tänkte jag "Azalea", men det kan det ju inte vara om den ska vattnas försiktigt. Jag köpte också en sån igår i matbutiken, en vit. Det stod att den ska ha mycket ljus, så jag satte den i köksfönstret i nordväst läge under en blomlampa, som jag släcker när jag går till sängs. Om man ska ha den svalare på nätterna, kan man då inte sätta den i svalskåpet, "svalen" som jag kallar det, beläget under kylskåpet ? Så kallt som 15 grader har vi inte i köket.

Flaxss, du är en hejare på krukväxter. Men du pratade om skuggigt fönster, men den ska ju ha mycket ljus ?

Hälsn Tepa
blomkronan
CITAT (Red Top @ 12-11-2008, 08:24) *
Det är mycket prat om hur man ska vinterförvara sina växter. Jag njuter hellre av dem så länge de blommar.
Azaleorna som säljs i handeln nu är speciellt framtagna för att lysa upp vår tillvaro nu i höst/vintermörkret. Ta in den och placera den någonstans där du verkligen kan njuta av den. Om du har möjlighet att förvara den svalare på nätterna, så gör det, den blommar längre då.
yes.gif

Jag håller med dig Red top, blommorna ska vara placerade så man kan njuta av dom... men jag vill ha massor med blommor att njuta av i vår. Nu passa jag på att "fynda" så jag får många blommor för en liten peng och det svider inte i plånboken om jag köper lite nu och då. Mej gör det inget om den står i förådet ett tag jag är ju där inne lite då och då och fär njuta av mina växter.

Men klarar azaleran värmeväxlingen??? då kan jag ta in den i bland, någon som vet. från kanske 10 till 20 grader blir det då...

Köpte hibiskus för några veckor sedan den trivdes inte inne hos mig, jag har mellan 20-24 grader inne nu!!?? fel på värmen går inte att justera, sänker jag kan det gå ner till 17 grader och det vill inte "jag" ha... i vardagsrummet där vi samlas till kvällen.

Hibiskusen har nu fått nya blad och blommor är på väg att slå ut. Det njuter jag mera av den, än att se den dö av värmeslag.
[attachment=27124:DSC01140.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Red Top @ 12-11-2008, 08:24) *
yes.gif

det är inte sant , att dom är speciellt framtagna för att vara inne som krukväxter . Azalea vid denna tiden trivs mycket bättre om det är svalt ( inte över +15c ) och i ett öst fönster . och hållas fuktigt . även där dom säljs i handlen ser dom fula ut efter ett tag när dom står inne i värmen. kunderna i plantskolan ser inte det då dom byts ut med jämna mellan rum när ny leverans kommer .

CITAT (tepa @ 12-11-2008, 09:25) *
Flaxss, du är en hejare på krukväxter. Men du pratade om skuggigt fönster, men den ska ju ha mycket ljus ?

Hälsn Tepa

i öst läge är bäst för den åretrunt , har du blommlampor så gör dom ingen skada sålänge det inte är varme från dom , just detta år kan även azalea placerar i söderfönster .

CITAT (blomkronan @ 12-11-2008, 01:13) *

min är också tväfärgad , den ena halvan är prickig ( rosa prickar ) .

den kan nog stå där om du vill ha den där , håll den fuktigt även då .
tepa
Ok Flaxss. Men vågar jag ha den i "svalen" på nätterna...?

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 12-11-2008, 11:18) *
Ok Flaxss. Men vågar jag ha den i "svalen" på nätterna...?
Mvh Tepa

har du den kvar i fönstret , den mår bättre av att stå svalt . men klarar även att stå som vanligt men den kan tappa en del blad och blomma över snabbare . viktigt är att du håller den fuktigt .

du kan prova att flytta den svalare om natten . risken är kanske att den blir chockad av att flyttas fram och tillbaka där det direkt blir varmt och direkt kallt .

CITAT (blomkronan @ 12-11-2008, 09:56) *
Men klarar azaleran värmeväxlingen??? då kan jag ta in den i bland, någon som vet. från kanske 10 till 20 grader blir det då...

den gillar inte om det växlar för mycket , svalt eller varmt eller att det sakta sänks som i naturen ( ute blir det ju aldrig från +20c +10c på 5min )
tepa
Ok, Flaxss. Inte "svalen" . Men då har jag ett förslag. Jag sätter den i matsalsfönstret på kvällen. Ingen blomlampa där ännu och ingen värme på. Och så stänger jag dörren mella vardagsrummet, där vi eldar i täljstensspisen, och matsalen. Mellan köket och matsalen finns ett valv, ingen dörr att stänga. Ska försöka hålla tempen på 20 grader i köket. Sedan sätter jag en temperaturmätare i fönstret, ska bli spännande att se vad den visar i morgon bitti ! Jag tror detta är det svalaste jag kan åstadkomma inomhus för tillfället.

Mvh Tepa
jonatan
flaxss: din azalea är verkligen snygg... har du klippt den nått sen du köpte den eller är det en långsamtväxande växt ?

mari: grattis till ditt inköp... MEN jag vet inte om jag tror på dig att du gick till coop för att köpa lunch... jag tror mer på att du passade på att köpa lunch efter du var klar bland växterna... ELLER så kan jag ju tänka mig att du köpte azalea'n för dina lunchpengar och gick och var hungrig resten av dagen... kom jag på dig nu eller ? devil.gif

//jonatan
blomkronan
CITAT (jonatan @ 13-11-2008, 01:17) *
flaxss: din azalea är verkligen snygg... har du klippt den nått sen du köpte den eller är det en långsamtväxande växt ?

mari: grattis till ditt inköp... MEN jag vet inte om jag tror på dig att du gick till coop för att köpa lunch... jag tror mer på att du passade på att köpa lunch efter du var klar bland växterna... ELLER så kan jag ju tänka mig att du köpte azalea'n för dina lunchpengar och gick och var hungrig resten av dagen... kom jag på dig nu eller ? devil.gif

//jonatan

shy.gif oups! giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 13-11-2008, 01:17) *

tack !

den växer ca 5cm till 10cm långa skott varje år och dom klipper jag in till hälften . och den blommar på hösten

CITAT (tepa @ 12-11-2008, 11:49) *
Ok, Flaxss. Inte "svalen" . Men då har jag ett förslag. Jag sätter den i matsalsfönstret på kvällen. Ingen blomlampa där ännu och ingen värme på. Och så stänger jag dörren mella vardagsrummet, där vi eldar i täljstensspisen, och matsalen. Mellan köket och matsalen finns ett valv, ingen dörr att stänga. Ska försöka hålla tempen på 20 grader i köket. Sedan sätter jag en temperaturmätare i fönstret, ska bli spännande att se vad den visar i morgon bitti ! Jag tror detta är det svalaste jag kan åstadkomma inomhus för tillfället.

Mvh Tepa

prova du det !
tepa
Hej

Det är 18 till 18,5 grader i matsalsfönstret. Azalean har fått stå där på nätterna och i köksfönstret 19-20 grader på dagarna. Det måste duga ! Den ser lika fin ut som när jag köpte den i tisdags.

Hälsn Tepa
tepa
Hej igen

Det var 15,9 grader i matsalsfönstret, när jag kom hem från jobb idag ! Skruvade ner värmen i köket igår kväll. Men det är ändå 19 grader i matsalen. Det blåser, så kanske det är därför det är så kallt vid fönstret. Det var våra nya "Tiivi-fönster", det... Alltså finska Tiivifönster, tiivis betyder "tät" ...
Och, KATASTROF ! Kom på att Azalen ju skulle varit nedsänkt i hink med vatten igår. Det glömde jag bort. Gjorde det ikväll istället. Den kändes faktiskt lite torr. Och så hade någon blomma somnat. Hur göra med vissna blommorna ? Kan man rycka, klippa bort nu eller vänta tills de är helvissna ? Bifogar en bild på hur den såg ut nyköpt.

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
vissna blommor knipsar du bara bort , den ser ut att klara sig bra . håll den fuktig bara så kommer den nog klara sig . vill du spara den så om du kan är det bara att placera ut den i trädgården . och ta in den sen innan frosten .
tepa
Hej Flaxss

Vi har visserligen en varmfront nu här på Åland, men för en par veckor sen var det minus 2,8 grader ute. Den får nog bli inne, sätter den i övervintringsrummet sen när den blommat klart. Ska bli spännande att se om även jag får en Azalea att överleva till nästa vinter.
Ps bilden var från när Azalean var nyköpt. Den ser nog annars likadan ut nu, bara att några blommor börjar vissna.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Vilken tur att jag inte knipsade bort några blommor på Azalean igår, dom såg ju trötta ut. I morse, när jag flyttade Azalean från svala matsalsfönstret till köksfönstret, så såg jag att INGEN blomma behövde knipsas ! Det måste bero på att den ville ha vatten, det fick den igår kväll. Nu ska jag ta mig i kragen och KOMMA IHÅG att sänka den i vattenhink varannan dag.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 15-11-2008, 06:54) *
Hej Flaxss

Vi har visserligen en varmfront nu här på Åland, men för en par veckor sen var det minus 2,8 grader ute. Den får nog bli inne, sätter den i övervintringsrummet sen när den blommat klart. Ska bli spännande att se om även jag får en Azalea att överleva till nästa vinter.
Ps bilden var från när Azalean var nyköpt. Den ser nog annars likadan ut nu, bara att några blommor börjar vissna.

Hälsn Tepa

jag skrev konstigt ! menade att du kan placera ut den till våren om du vill sparar den , det är tvunget att den måste komma ut i det fria under den frostfria perioden om du vill ha kvar den i fler år . efter den blommat klart kan du placera den i övervintringsrummet .-
tepa
Tack, Flaxss. Ut i trädgården NU ?? Han kan inte mena allvar, tänkte jag. (fniss) .
Måste ändå visa dig hur pigga blommorna är. Tur att jag inte hann knipsa ! Bilden är tagen för en minut sen. Förlåt, Azalea, att jag glömde vattna !

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon