Janne
Varken ogräs eller skadedjur, men problemet är att jag har en mängd askar ( en del ca 25 m höga).En av dessa har en från markytan 5-delad stam.En av dessa föll för något år sedan( dessvärre rakt över flera blommande rhododendronbuskar). I somras rasade ytterligare en stam utan att skada övrig växtlighet.Ytterligare en stam står på lut, dessvärre över en ej flyttbar husvagn, som används till gästdstuga på somrarna.
Orsaken till stamfallen är att i förgreningspartiet har utvecklats en slemmig,äcklig,gråsvart svamp?( liknar i vissmån jättelika Karljohan utan fot).Denna växt tycks äta sig in i stampartiet och därvid förståss försvaga detta med stamfall som följd.
Är nu orolig för att ytterligare rhododendron stryker med.Kan månntro porer kanske skada övrig växtlighet?
Skall fälla återstående grenar kommande sommar, men mycelet blir jag förmodligen ej av med.
Har någon erfarenhet av detta gissel? Undrar Janne
Åsa, mälardalen zon 2
Om det finns synliga fruktkroppar av trädsvamp i träden bör man nog fundera på att ta bort träden. Trädsvampar brukar ofta indikera att det finns röta i trädet de flesta svampar lever ju på dött och döende material. Röta i träden kan man få vid ex, felaktig beskärning, ålderdom (träd lever inte i all evighet även de kan bli sjuka och dö när de når upp till en viss ålder, fast askar lär kunna bli väldigt gamla) även olika skador i trädet kan vara inkörsport till sjukdomar och liknande. Med tanke på att det är en flerstammig ask kan det tänkas har funnits en del blöta löv och liknande som legat och ruttnat i förgreningspartiet och blivit en utmärkt grogrund för någon nedbrytningssvamp.

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att dessa stora trädsvampar ska hoppa på rododendron eller annan växtlighet. Ev. kanske det kan dyka upp nya svampar om du har flera träd med rötangrepp i.
Janne
Åsa!
Tack för ditt uppmuntrande svar ang. mitt inlägg om sotsvamp på ask.
Janne
Cilla
Sotsvamp, Puccinia caricina, kan sätta sig på prydnadsväxter liksom deras frön. Vad jag känner till åsamkar de på dessa dock ingen massförstörelse om de inte går på en monokultur, dvs en odling av samma art på stor yta.

Dock är det inte säkert att det är denna svamp som drabbat dina askar. Att askarna växer flera stycken från ett och samma ställe tyder på att det är stubbskott. Här kan en gång en ask ha tagits ned alltså, och roten haft kapacitet att låta flera askar komma från samma ställe.

Stubbskott får alltid sämre fäste än frösådda träd, är känsligare för alla möjliga sorts angrepp, och är mindre vindtåliga.

När man gallrar eller glesar i ett område gäller det att skilja på stubbskott och fröträd. Gallra hårdare bland stubbskotten och spar frösådderna!

Cilla
Janne
Cilla!

Tack för ditt svar om sotsvamp på ask.

m.v.h.

Janne

smile.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon