|
Hej
Det såg mer eller mindre bedrövligt ut i mitt övervintrigsrum för en stund sedan. Jag hade haft mina övervintrande växter i ett kallförråd, i väntan på att få plats i rummet i garaget. Detta är makens hobbyrum, han har isolerat det och vi har ett el-element där, vilket håller en temperadtur på 10-12 grader plus. Hittillls har jag haft lökar osv i kallförrådet. Allt såg bra ut. Nu har vi haft t.o.m minus tre grader kallt på nätterna. Förra helgen flyttade jag rubbet från kallförrådet till övervintringsrummet. En vecka senare ser det mesta helvisset ut. Det är fråga om Hibiskus, Fuchsia och Änglatrumpet. Fick dom chock av att komma från plus fyra grader till plus tolv ? Hur kunde det annars gå så snabbt att dom gick i vintervila, och blev helt onåbara för mig?
Mvh Tepa
Tror knappast det är temperaturchock. Du är säker på att 1) Elementet är inkopplat och 2) Termostaten rätt inställd?
En max-min termometer är jättebra för att hålla koll på hur kallt det egentligen blir i såna här utrymmen.
Jag har bara erfrenhet med Hibisksen, och jag tror inte att den har blivit varken chockad eler stressad över den temperaturskillnaden , som ju egentligen inte är speciellt stor. Desutom var ju förändringen åt rätt håll, från kallt till varmt, och såna växlingar sker ju konstant på våren utan att dom tar skada. Det enda skulle ev vara om jorden hade hunnit bli mycket kallare än vad rumstemperaturen visade..lite beror det kanske också på hur många dagar dom har stått med under 4 grader....någon annan kan säkert hjälpa dig med hur dom andra växterna reagerar för tempförändringar
Alexander-VG-zon3
08-11-2008, 12:17
hade varit enklare med en bild , och hur menar du med visset ?
dör grenarna och skott eller vissnar bladen av och trillar ? är det bara bladen så är det högst normalt i sådan temp .
hur är det med fukten luften torrare eller fuktigare ?
Hej
Här kommer en bild. Har ingen aning om hur mycket jag ska vattna, jag har Kinaros, Pelargon, Påskkaktus, Fuchsia, Clivia, Änglatrumpet, Cyklamen och Gerbera där. Räcker en gång i mån ?
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 10:56
ser ut som om dom har torkat ut , jag hade gett dom lite vatten .
Hibiskus vill ha lite mer vatten än dom andra . och Gerberan men dom får inte vara blöta .
resten vattnar du efter temp är det +10c så ska du vattna dom ca 10gånger under vintern .
Oj, Flaxs, 10 gånger låter mycket. Men jag får väl gå dit och vattna lite till på Hibiskusarna, då. Lite på Fuchsiorna också.
Mvh Tepa
Den hbiskusen skriker efter vatten, antagligen alla dom andra också. Fuxian är väl den som ser värst ut, vet inte om man klipper ner den, antagligen, men vet inte om man gör det på hösten eller våren, men den är inte glad. Det är svårt med regler om vattning eftersom det beror på många saker... luftfuktighet, temperatur och ljus. Det säkraste är att känna efter i jorden, och om den känns helt torr behövs vatten. Men du säger att du får gå dit och vattna dom, betyder det att du inte har dom hemma ?? Om det är så kan det kanske bli lite komplicerat att känna efter i jorden för att veta när det är dags för vatten. Det är ju rätt stora exemplar du har , så det vore ju synd om du förlorar dom, men jag hoppas att dom klarar vintern..
Hi hi, Lissa. Jo, Övervintringsrummet finns i garaget på gården. Nog är det hemma, alltid, kanske tjugo meter att gå. Jag vattnade lite till, det t.o.m rann igenom i Fuchsiakrukan, på dagstidningarna, som jag har under. Jag tyckte ju att det inte var kruttorrt i krukorna, inte ens Hibiskusarnas jord kändes kruttorr, ändå så dom ut sådär ?!
Azur, jo, elementen är på. Nu har min man varit där ganska mycket denna vecka, och han har förståss skruvat upp värmen !! Han har frostkänsliga grejor där, bensin till radiostyrda flyg, tål inte under plus 17 grader ! Vad ska jag nu göra ? Jag har ju kallförrådet, sätta dit växterna i det minsta rummet ? Det är egentligen en orenoverad gäststuga.
Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 19:46
CITAT (tepa @ 09-11-2008, 11:53)  Oj, Flaxs, 10 gånger låter mycket. Men jag får väl gå dit och vattna lite till på Hibiskusarna, då. Lite på Fuchsiorna också.
Mvh Tepa vattna igenom hibisksuen ordentligt . Fuchsian kvittar den ska bara hållas lätt fuktig i jorden den ruttnar annars om du ger den för mycket vatten under vintern . vattna efter temp det brukar funka på dom du har , så har du 10grader kan du ju vattna ca 1 till 2gånger i månaden ( vet inte om jag räknade rätt nu )
Hahaha, det lät som om du var tvungen att ta cykeln ett par mil för att komma till dom, skönt att det inte var så. Vid ett tillfälle såg mina ( Hibiskusar) ut så utan att vara torra, det var för att det hade båst kallt på dom, men det har det ju inte gjort på dina. Dessutom ser jag att dom får ljus genom ett fönster, så egentligen borde dom ju må bra...Det enda jag kan komma på om vi tar bort kyla och blåst är att rötterna blev lite uttorkade vid något tillfälle, för mina reagerar snabbt just som din när den är torr....men när dom får en rotblöta brukar dom komma igen dan efter vattningen. ( att vattnet rinner igenom krukan kan ju vara ett bevis på att jorden är så torr att den inte kan suga åt sig vattnet som den bör.!! Eller var det efter att den hade stått i vatten ett bra tag för att kunna suga upp vatten ? ) Min får ju aldrig någon RIKTIG vintervila, så jag vet inte hur dom ser ut under en sån...men å andra sidan så har ju min runt 12+ ute på vintern. Ingen större aktivitet, men bladen ser inte så där vissna ut..men om dom slokar så får den vatten på en gång. Den är ju en riktig ljusälskare, för den vill ju helst stå i fullt solljus ( T om här nere) så den kanske skulle må bättre om du kunde sätta den i fönstret när du nu har ett sånt.....
Hej
Nu blev jag ju orolig för att växterna inte tycker om att maken går och skruvar upp värmen emellanåt. Just nu är där 15,9 plusgrader, det är ju för varmt. När han är där och pysslar så skruvar han upp till 20, en par tre kvällar i veckan, kanske. Det går väl inte ? Vad tycker växterna ? Det blir väl ingen vintervila för dom på det viset. Får nog flytta dom till gäststugans minsta rum, med ett fönster mot sydost. Och sätta dit ett litet el-element.
Hälsn Tepa
Jag passar på med en fråga jag med....Behöver verkligen alla vintervila där uppe i norden? Jag trodde att det var pga kylan som dom gick in i vila, men har alltid trott att om dom inte har det kallt så behövs ingen vila ??? Nu tar jag till mina exemplar igen, dom får ju aldrig en riktig vila, och blommar friskt ändå...så här ser den man ser från balkongsdörren ut idag..Visserligen har den lte fler knoppar, men snart tar det nog slut för i år med blommorna[attachment=27038:DSCN7603.JPG]
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 22:45
CITAT (lissa @ 09-11-2008, 22:16)  Jag passar på med en fråga jag med....Behöver verkligen alla vintervila där uppe i norden? Jag trodde att det var pga kylan som dom gick in i vila, men har alltid trott att om dom inte har det kallt så behövs ingen vila ??? Nu tar jag till mina exemplar igen, dom får ju aldrig en riktig vila, och blommar friskt ändå...så här ser den man ser från balkongsdörren ut idag..Visserligen har den lte fler knoppar, men snart tar det nog slut för i år med blommorna[attachment=27038:DSCN7603.JPG] ''inne'' Hibiskus behöver inte vila på vintern . du glömmer en viktig sak ,, ljus du har mer ljus där än i norden . därav kan det vara en fördel att ''tvinga'' Hibiskusen att vintervila så att den inte ska må dåligt av ljuset som är mindre . är det under +10c så behövs inget ljus och man kan klarar den bättre . ska man ha dom i rumstemp inne är det bra om man kan ge dom extra ljus . typ många tropiskaväxter som vi odlar i norden MÅSTE ha extra ljus och hög fukt för att överleva ( dom tål inte vinterkyla typ under +5c +10c så vi kan inte ge dom vintervila , men dom måste ha mycket ljus ) . just hibiskusen är så variabel att den kan vintervila eller odlas som vanlig krukväxt med ljus . och ändå kommer den blomma vilket som . som denna hibisksen har jag inne varmt , den blommar än . dom andra jag har svalt blommar inte och vilar . men dom blommar alla lika mycket under sommaren . Hibiskus bild CITAT (tepa @ 09-11-2008, 21:08)  Hej
Nu blev jag ju orolig för att växterna inte tycker om att maken går och skruvar upp värmen emellanåt. Just nu är där 15,9 plusgrader, det är ju för varmt. När han är där och pysslar så skruvar han upp till 20, en par tre kvällar i veckan, kanske. Det går väl inte ? Vad tycker växterna ? Det blir väl ingen vintervila för dom på det viset. Får nog flytta dom till gäststugans minsta rum, med ett fönster mot sydost. Och sätta dit ett litet el-element.
Hälsn Tepa det bästa är ju att du har en konstant temp på runt +10c . eller ger dom extra ljus om det blir så varmt ett par dagar i veckan .
Det var en vacker Hibiskus Flaxss, jag har fösökt med att ha dom inne, men det går inte, dom vantrivs totalt och dör till slut. Tack till förklaringen till vintervilan jag hör talas om hela tiden
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 23:51
CITAT (lissa @ 09-11-2008, 23:22)  Det var en vacker Hibiskus Flaxss, jag har fösökt med att ha dom inne, men det går inte, dom vantrivs totalt och dör till slut. Tack till förklaringen till vintervilan jag hör talas om hela tiden  mina åker ju ut på våren och kommer in på hösten , dom är bara inne på vintern (varmt eller svalt beroende hur jag har plats ) . redan vid +10c ute sätts dom ut . att ah dom inne åretrunt lyckas jag aldrig med då vantrivs dom hos mig . har fler som är vackrare än den ! men dom blommar inte .
Red Top
09-11-2008, 23:51
Jag låter aldrig mina hibiskusar vila på vintern. De blommar ju hela tiden, så jag har dem inne i normal rumstemperatur. Jag tuktar dem i februari-mars och på sommaren får de komma ut i friska luften. Jag vattnar dem oxå regelbundet även om de tål att torka upp mellan vattningarna.
Hej
Jag tar nog in mina Hibiskusar till vardagsrummet då. Där har jag tre styck blomlampor som hänger ner. Hoppas det inte är försent, bara. Ska jag låta det vissna vara eller klippa ner litet ? Pelargoner, Fuchsia, Gerbera och Cyklamen sätter jag tillbaks till kallförrådet tillsvidare. Dom har ju lovat flera plusgrader dygnena runt här nu (Åland). Hinner fixa till det minsta rummet i kallförrådet med element. Änglatrumpet, Clivia och Dahlia/Gladioluslökarna kan väl vara i 15-16 plusgrader ? Jag är inte alls glad på maken, ska jag tala om för er ! Tänk att man inte får ha nånting ifred !
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
10-11-2008, 11:33
CITAT (tepa @ 10-11-2008, 11:11)  Hej
Jag tar nog in mina Hibiskusar till vardagsrummet då. Där har jag tre styck blomlampor som hänger ner. Hoppas det inte är försent, bara. Ska jag låta det vissna vara eller klippa ner litet ? Pelargoner, Fuchsia, Gerbera och Cyklamen sätter jag tillbaks till kallförrådet tillsvidare. Dom har ju lovat flera plusgrader dygnena runt här nu (Åland). Hinner fixa till det minsta rummet i kallförrådet med element. Änglatrumpet, Clivia och Dahlia/Gladioluslökarna kan väl vara i 15-16 plusgrader ? Jag är inte alls glad på maken, ska jag tala om för er ! Tänk att man inte får ha nånting ifred !
Hälsn Tepa Dahlia,Gladioluslökarna,cyklamen ca +5c +10c Pelargoner,Gerbera,Hinbiskus,änglatrumpet,clivia ca +5c +10c +15c ( över +10c behövs extra ljus ) Fuchsia ca +5c klipp inte ner Hibiskusen , gör det till våren när du vet var nya skott kommer . grenarna på din lever nog . vissna eller skadade blad kan du ta veck .
Tepa...Bara en fråga av ren nyfikenhet, eller 2 blir det nog.. Hade du dom ute i somras? antagligen hade du det, men jag förstår inte riktigt hur den har kunnat bli så ledsen..Men du kanske tog in den med tanke att sätta den i vila, och så blev det av någon anledning fel...( ren gissning från min sida) Hur har du gjort förr om åren, eller är den ny ?? Det blev mer än 2 frågor , men du kanske svarar ändå.....
Hej
Jag antar att det är Hibiskusarna du menar ? Dom är ca 20 år gamla, men jag fick dom i somras av min granne, som sålde sitt hus och flyttade in i ett nytt en par kilometer bort. Fuchsian köpte jag i somras. Jag har ångrat mig angående Hibiskusarna, enl Flaxss behöver dom ingen svalare vinter. Tror dom får stå kvar där i 15-16 graders värmen. Kanske jag ska ta och duscha dom ? Hur ofta under vintern ?
Hade helt glömt bort att jag ju har en Påskkaktus där också. Ska den få vara kvar eller ska jag ta den till kallförrådet ca plus fem grader ?
Hur är det med övervintrande växter som ska duschas. Ska dom också duschas på vintern?
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
11-11-2008, 12:08
CITAT (tepa @ 11-11-2008, 08:10)  Hej
Jag antar att det är Hibiskusarna du menar ? Dom är ca 20 år gamla, men jag fick dom i somras av min granne, som sålde sitt hus och flyttade in i ett nytt en par kilometer bort. Fuchsian köpte jag i somras. Jag har ångrat mig angående Hibiskusarna, enl Flaxss behöver dom ingen svalare vinter. Tror dom får stå kvar där i 15-16 graders värmen. Kanske jag ska ta och duscha dom ? Hur ofta under vintern ?
Hade helt glömt bort att jag ju har en Påskkaktus där också. Ska den få vara kvar eller ska jag ta den till kallförrådet ca plus fem grader ?
Hur är det med övervintrande växter som ska duschas. Ska dom också duschas på vintern?
Hälsn Tepa hibisksuen kan du duscha nån gång i veckan . bara krukan inte blir för blött . resten behöver inte duschas alls bara ge vatten efter temp , påskkaktus klarar av +5c men vill ha det lite varmare runt +10c +15c .
Tack för det, Flaxss. Då får Påskkaktusen stå kvar. Ska duscha Hibiskusarna ikväll.
Hälsn Tepa
Hej igen Tepa..Jag pratar bara om Hibiskusarna eftersom det är dom enda som jag egen erfarenhet av.. Nu vet vi var boven är, om dom har stått på ett annat ställe i 20 år så är det inte konstigt om den blir lite "stressad" . ALLT har ju förändrats över en natt, så den behöver lite tid att komma tlll rätta. Att den antagligen har varit fin under sommaren tror jag beror på att den har med sig en massa vitaminer ,och om sommaren mår den ju normalt bra, men vintern är alltid lite svårare öht. Om dom ska få stå rätt svalt ändå ( runt 15,) då tror jag inte att du behöver oroa dig så mycket med duschnigen över vintern. Man brukar väl göra det mest för att få bort damm och smuts, eventuell ohyra och för att friska upp den lite. Dom flesta växterna tycker ju om att bli uppfriskade ibland, men just nu så är det inte en stor grej med att få upp luftfuktigheten för den, om du inte har ovanligt torrt förståss, men jag tror inte att det är duschningen den har mest behov av just nu.. Jag är inte bra på gödsling, men ibland när jag ser att den är ledsen brukar jag ge den en aning gödsel i vattnet som hjälp, men inte om jorden är torr så att gödseln kan komma direkt på dom torra rötterna.och kanske bara ett par gånger under vintern. Som du antagligen vet är Hibiskusen en växt som inte gillar att man vrider på krukan, det sägs högst 1/6 varv i veckan ,om man öht behöver göra det.... så då kan du ju förstå hur den känner sig av att ha blivit bortflyttad från sin plats efter 20 år !! Om du har ljus så blir den ju tacksam, och om den har det , får lite vatten då och då, och sen får vara i fred, men med lite koll... då tror jag att den tar sig....håller tummarna
Hej
Synen i Övervintringsrummet är ganska beklämmande fortfarande. Hibiskusarna har tappat nästan alla bladen. Men till min stora förvåning ser det ut som om de håller på att få nya skott. NU ??? De håller väl inte på och dö för mig då ? Ursäkta, bilden är lite otydlig, men jag såg flera dylika små ljusgröna blad, som ser riktigt nya ut.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
19-11-2008, 21:04
står den svalt på vintern så tappar den bladen , lika så om den nu blev uttorkad så tappar den dom gamla bladen .
ta veck alla gamla/vissna blad och låt den grönska som den själv vill . den lever i allra högsta grad .
tar du ut den till våren ( när det är ca +15c i skuggan och frostfritt ) så kommer den må toppen av att vara ute . placerar den i hlavskugga först och sedan soligt och varmt och ta in innan frosten .
Bra, Flaxxs, visst lever den (dom), det är två stycken. Dom har stått ute hela sommarn, tänker nog ha dom ute i fortsättningen också på somrarna. Dom trivdes nog bra på min altan under tak i somras. Såg att det kom där också, nya små gröna blad. Grannen jag fick dom av, sa att dom borde blomma nu, det var i juli. Men hon trodde det berodde på att de hade stått för mörkt. Jag satte dem ljusare och gav näring. Men inte hjälpte det. Hoppas verkligen det går bättre nästa sommar.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
19-11-2008, 21:31
dom brukar blomma i juni-okt om man har dom ute . ge dom näring en gång i veckan och håll dom fuktiga när du har dom ute . mycket sol och värme vill dom ha ( ingen skugga förutom i början ) . jag tror dina kommer blomma fint till sommaren-hösten . mina egna blommar i juni-okt ( i okt-nov brukar jag ta in dom ) och då sätter jag dom i fönstret i slutet av nov brukar dom börja om med att blomma och sedan slutar dom i mitten-slutet av dec . sedan börjar dom igen inne i feb-mars . jag tar ut dom och så börjar dom i juni igen .
Hej på er...Vilken tur du har Flaxss som kan ha dom inne och med blommor.. Mina klarar inte att vara inne, så nu försöker jag inte med nångon alls. Vad gld man blir när man ser beviset på att dom lever i form av ett skott.Hoppas att dom tar sig till sommaren, och jag tror att den kommer att blomma bra.. Jag vet inte hur dom fungerar där uppe i norden, men mina vill definitivt ine bli omkringflyttade när dom börjar få knoppar, dom rasar av på en gång...så varje gång jag flyttar på någon av dom får jag räkna med det, men det kommer ju alltid nya knoppar om dom får sina soltimmar....
Hej
Var en sväng till övervintringsrummet, där ser ut som följer:
Stora jättegamla Clivian hade fått några helgula blad. Det är säkert som det ska, men kan någon lugna mig lite ? Den fick lite vatten, krukan är så full av rötter, det är som ett ormbo. Måste omplanteras snarast. Annar är den grön och frodig. Den lilla Clivian grön och fin.
Änglatrumpeten har lite gröna blad, den fick också en skvätt.
Mårbackapelargonen likaså, fasta gröna stammar och lite blad. Skottet jag tog från den i somras verkar inte ha klarat sig. Stammen var ihålig, hade inte ett enda blad. Det hade den för tre veckor sen.
De två gamla Hibiskusarna: Den ena tappade alla blad tidigt, har nu klippt ner den lite. Den andra har hela tiden haft lite gröna blad längst ut på kvistarna, nya ljusgröna har det kommit hela tiden. Klippte inte på dessa kvistar, bara de som inte hade blad. Den Hibiskusen jag köpte i somras: hade glömt bort, tog ner den från hyllan förrförra gången jag var dit, och satte den på en bänk bredvid, där den blev stående tills nu, så den har inte fått vatten på fem veckor. Klippte ner den, den var heltorr, alla tre fick vatten.
Lyckoax, Kornettblommor, Gerbera, Fuchsia och Cyklamen: helvissna men fick en skvätt vatten. Azalean också vissnad och torr, men har nog blad kvar, fick vatten.
Det var alltså situationen i Tepas övervintringsrum. Flaxss, kommentera gärna ! Tror du jag har lyckats övervintra ? Skulle vara intressant att höra hur det gått för er andra, som övervintrar krukväxter.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
24-01-2009, 12:22
CITAT (tepa @ 24-01-2009, 09:04)  Hej
Var en sväng till övervintringsrummet, där ser ut som följer:
Stora jättegamla Clivian hade fått några helgula blad. Det är säkert som det ska, men kan någon lugna mig lite ? Den fick lite vatten, krukan är så full av rötter, det är som ett ormbo. Måste omplanteras snarast. Annar är den grön och frodig. Den lilla Clivian grön och fin.
Änglatrumpeten har lite gröna blad, den fick också en skvätt.
Mårbackapelargonen likaså, fasta gröna stammar och lite blad. Skottet jag tog från den i somras verkar inte ha klarat sig. Stammen var ihålig, hade inte ett enda blad. Det hade den för tre veckor sen.
De två gamla Hibiskusarna: Den ena tappade alla blad tidigt, har nu klippt ner den lite. Den andra har hela tiden haft lite gröna blad längst ut på kvistarna, nya ljusgröna har det kommit hela tiden. Klippte inte på dessa kvistar, bara de som inte hade blad. Den Hibiskusen jag köpte i somras: hade glömt bort, tog ner den från hyllan förrförra gången jag var dit, och satte den på en bänk bredvid, där den blev stående tills nu, så den har inte fått vatten på fem veckor. Klippte ner den, den var heltorr, alla tre fick vatten.
Lyckoax, Kornettblommor, Gerbera, Fuchsia och Cyklamen: helvissna men fick en skvätt vatten. Azalean också vissnad och torr, men har nog blad kvar, fick vatten.
Det var alltså situationen i Tepas övervintringsrum. Flaxss, kommentera gärna ! Tror du jag har lyckats övervintra ? Skulle vara intressant att höra hur det gått för er andra, som övervintrar krukväxter.
Hälsn Tepa hur har du haft som varmast? jag tror du vattnar för lite. Azalean ska hållas fuktig även under vintervilan. Hibiskiseun är det bättre att beskära ''efter'' nya skott har kommit så du ser vad som lever. hibiskusen kan tappa alla blad men ändå komma med nya blad till våren-sommaren. bland mina krukväxter spirar det vår http://www.pixbox.se/alb_show_id996759_page0.htmlalla mina fuchsior har fått många nya skott och den äldsta har blommor redan. Hortensian som jag övervintrat svalt inne har skjutit massor av skott och har blommknoppar.
Hej Flaxss
Har nog haft kanske 14-15 grader som varmast, men det var när elementet var på fullt och det sen plötsligt blev varmt ute. Det tog inte så länge innan vi märkte det. Menade nog att Azalea bladen var torra, men lite fuktig i krukan var den nog. Inte har jag vattnat var tredje dag, som då den stod inomhus, jorden har varit fuktig länge ändå. Vad bra att du svarade. Visst har du Clivior, Flaxss, det är väl normalt med något gult blad ? Jag är ju lite rädd för att vattna för mycket, så hellre för litet ?
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
24-01-2009, 13:13
CITAT (tepa @ 24-01-2009, 12:52)  Hej Flaxss
Har nog haft kanske 14-15 grader som varmast, men det var när elementet var på fullt och det sen plötsligt blev varmt ute. Det tog inte så länge innan vi märkte det. Menade nog att Azalea bladen var torra, men lite fuktig i krukan var den nog. Inte har jag vattnat var tredje dag, som då den stod inomhus, jorden har varit fuktig länge ändå. Vad bra att du svarade. Visst har du Clivior, Flaxss, det är väl normalt med något gult blad ? Jag är ju lite rädd för att vattna för mycket, så hellre för litet ?
Hälsn Tepa är du osäker så ska du vattna efter temp så har du haft mellan 10-15c så ska du vattna ca 10-15gånger under vintern och det gör du till växter som har bladen kvar. Azalean om den står för varmt eller för torr luft så tappar den blad även om den är fuktigt. lök och knöl och kaktusar,suckulenter och växter utan blad vattnar du mindre. jag har haft Clivior innan, men när jag inte varit hemma och skött dom så har dom jun torkat ihjäl. mina har alldrig haft gula blad i mitten men dock äldre. jag övervintrade mina torrt och ca +5c +10c. och dom växte och blommade bra.
Vad ledsamt, Flaxss, om dom dog. Det ska jag se till att inte mina gör, så det är bäst att blomskötartepa gör rätt. Jag gjorde inget åt de gula bladen, klipper nog bort dom sen, när jag tar in dom i huset. Blommor med blad torra som fnöske, räknas säkert som blommor utan blad. Vilken bra tumregel och lätt att komma ihåg, det där med 10 grader värme, vattna 10 gånger. Tack.
Jasså, det kan finnas döda delar på en Hibiskus, utan att hela växten är död. Den ena av dom två gamla Hibiskusarna hade avsågade kvistar eller ska vi säga grenar, långt nere på plantan, utan något grönt på, fast hela plantan var hög och frodigt grön. Alltså i somras, när jag fick dom. Det hade alltså inte vuxit ut något nytt på dessa grenar. De var rätt så tjocka, hade nog måstat sågas av med handsåg.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|