Hanna
Hej! smile.gif

Jag har just börjat planera en kryddträdgård/köks- i min trädgård där jag tänkte ha kryddor och grönsaker m m. Jag hade tänkt använda en rätt så stor yta och skulle vilja få den att se ut lite som de gammla klosterträdgårdarna med gångar och "rum". Har någon några bra tips på vad man skall tänka på eller varifrån jag skulle kunna få inspiration. (foton m m)

Ha det bra

Hanna
smile.gif
Ingrid på Västkusten
Gångar och rum? Fransk stil? Vilken klosterstil?

I så fall omd et är en 'potager' så kanske 'Creative Vegetable Gardening' av Joy Larkcom vara till hjälp. William Lawsons böcker finns på Nätet (australiensisk site) - det är nog 'grunddesignböckerna' för en potager.
Sedan finns det många fina andra böcker med, men just dessa tre är kalas
:-)

Hälsar Ingrid
Hanna
Tack. Jag skall ta och kolla upp dem rolleyes.gif
Virgo
Hej,

Köp vår örtabok, eller nån annan örtbok. Där finns det tips o råd hur man kan göra sina kryddträdgårdar.
Cilla
Hanna, låter som ett roligt projekt! Önskar jag ahde mer plats...

Det finns mycket att inspireras av... Jag reste från örtagård till örtagård i somras och såg både ett antal rätt trista sådana, men också fantastiska. Många av dem som kallade sig för "klostergårdar" var embarmligt trista med fyrkantsplattor i raka rader och rutor med örter där allt visade sig på en gång.

Men motsatsen finns också - slå upp Åbergs Trädgårdar i Öja på nätet och Glädjens örtagård på Kållandsö. Här finns inspiration att hämta!
Virgo
haj,

CITAT
Många av dem som kallade sig för "klostergårdar" var embarmligt trista med fyrkantsplattor i raka rader och rutor med örter där allt visade sig på en gång.

Så såg det ut i de flesta örtagårdar förr.
Man anlade inte krydd/örtagårdar för ögats skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon