tiso001
08-11-2008, 09:38
Vi har en tjock beläggning av mossa på våra betongplattor på uppfarten, och mossmattan är helt livsfarligt hal nu när det börjar bli frost. Mossan är helt omöjlig att borsta bort och någon högtryckstvätt har jag inte. Finns något bra medel jag kan använda för att få loss mossan, åtminstonde så pass att jag kan borsta bort den med en piasava? Det är också viktigt att medlet inte riskerar att skada känsliga planteringar som ligger i anslutning till uppfarten...
Det finns ju algtvätt att köpa men är det en hel uppfart, så går det nog åt mycket, och det kan nog skada växter också, även om det bara är något ammoniumsalt (eller ammoniak?). Annars fungerar det bra mekaniskt också, med stålborstar (en större modell pisava och en mindre).
tiso001
11-11-2008, 15:32
Ja, det börjar luta åt att försöka få bort dem mekaniskt med stålborste. Jag provade för några dagar sedan med såväl kokande vatten som fasadtvätt, och det verkar bara som om mossan rotade sig ännu mer :-)
Högtryckstvätt funkar utmärkt. Nackdelen är att det stänker vida omkring. Men det blir bra.
Försök att låna någons högtryckstvätt.
henriks
11-11-2008, 20:43
Hyr / låna en hetvattentvätt med "trallborste" dvs ett roterande munstycke under en kåpa på hjul
fungerar fantastiskt bra, går jättefort och stänker inte det minsta.
[attachment=27095:tv_ttborste.jpg]
Om du inte har en stor uppfart så kanske ett vanligt skyffeljärn fungerar. Det fungerar på mossa / grön beläggning på vanliga plattor som ligger på trottoarer runt om i landet.
Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.