Full version: Blommande Palm
azalea
Hej,

Vi fick en delad palm växt från svärmor härom veckan.

Märkte för några kvällar dedan en stark doft liknande den från syren eller liljekonvalj, men kunde inte riktigt förstå var den kom ifrån....

Vi fick naturligtvis syn på blomman som slagit ut på palmen, något sådant har vi inte sett förut.

Finns det någon som vet vad växten heter?

[attachment=26983:blommand...2008_001.jpg]
Hälsningar
//micke
*Ulrica*
Jag tycker det ser ut som en "vanlig" Yuccapalm Yucca elephantipes.
Blommorna stämmer även med beskrivningen: "Om den trivs, kan den överraska med krämvita, små, bollformade blommor på en lång, hängande ax."

Wikipedia står det: "Blommar så gott som aldrig i kruka." Så är det en sådan så har du en ovanlighet!
CillaM
Tycker det ser ut som en Dracaena (fragrans?), speciellt med blommorna.
Monaxe
Tror också att det är en Dracaena
*Ulrica*
Ja, lyssna inte på mej.... jag kan inget om krukväxter... blush.gif

Kanske en Doftdracaena Dracaena fragrans, den ska ha doftande blommor...

Jag googlade "Dracaena fragrans flowers" och blommorna liknar absolut!
evaisa
Åh vilka fina blommor!

Jag har hört att växter blommar som ett försök att överleva. Kanske blev den skrämd av att flytta från svärmor? :-)
azalea
CITAT (evaisa @ 08-11-2008, 14:15) *
Åh vilka fina blommor!

Jag har hört att växter blommar som ett försök att överleva. Kanske blev den skrämd av att flytta från svärmor? :-)

Tack för era svar, visst jag är nog den som hellre pysslar om växterna på utsidan rolleyes.gif

Jag ska försöka att sköta om den här...... Dracenan?

//Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon