Eva-Helene
08-11-2008, 11:26
detta p.g.a. att hon ringde 112 när föräldrarna söp, bråkade och misshandlade varandra och sina barn.
Just nu har hon ett värre he***te än vanligt! Ni som bor i Stockholm och känner till hur det funkar med soc. och andra instanser där, har ni något råd att komma med? Hon behöver komma därifrån OMEDELBART! Ingen av hennes kompisar har plats för att hon ska kunna bo där!
Åh, om hon bara hade bott i närheten av mig! Jag har ju plats.......
Felicia
08-11-2008, 11:31
Usch, det låter hemskt, en del borde inte få skaffa barn
Det enklaste är om hon går till skolsköterskan och kuratorn så hjälper dom till att ordna detta med soc.
Eftersom det är helg, pröva med att ringa jourhavande medmänniska el något likn, det måste j finnas någon soc jour som kan hjöpa tösen akut!!!!
Red Top
08-11-2008, 12:07
CITAT (Eva-Helene @ 08-11-2008, 11:26)

detta p.g.a. att hon ringde 112 när föräldrarna söp, bråkade och misshandlade varandra och sina barn.
Just nu har hon ett värre he***te än vanligt! Ni som bor i Stockholm och känner till hur det funkar med soc. och andra instanser där, har ni något råd att komma med? Hon behöver komma därifrån OMEDELBART! Ingen av hennes kompisar har plats för att hon ska kunna bo där!

Här finns ev hjälp
socialjour
CITAT (Eva-Helene @ 08-11-2008, 11:26)

Man ringer 112 som kopplar till socialjouren.
Det finns jourhem som tar emot barn o ungdomar med kort varsel.
Som 18 åring så är man varken barn eller ungdom i socialtjänstens ögon, däremot så kan hon få hjälp via kvinnojouren.
skogstroll
08-11-2008, 14:21
skaffa barn verkar mer och mer vara en trendgrej nuförtiden. Inte för alla men...
Ingrid Zon3
08-11-2008, 19:58
Eva-Helene, jag har skickat PM till dig.
CITAT (Pia L @ 08-11-2008, 14:11)

Som 18 åring så är man varken barn eller ungdom i socialtjänstens ögon, däremot så kan hon få hjälp via kvinnojouren.
Jag tolkade det som att även barn var inblandade och då är det nog socialjouren iaf.
Och jag uppfattade det som att det var 18 åringen som var värst utsatt, att dricka sig redlöst berusad är inget som föranleder ett ingripande av sociala myndigheterna.
Efter egna erfarenheter av grannar som söp dygnet runt och socialjouren så krävs det mycket för ett ingripande, om inte föräldrarna slår sina barn eller är så redlöst berusade att dom krälar på golvet så kommer dom inte ut på en påringning....tyvärr!!
Men som TS skrev och jag uppfattade det så är det 18 åringen som omgående behöver hjälp och stöd just nu, och det närmaste jag kan rekomendera då är att ta kontakt med kvinnojouren.
ängsvädd
08-11-2008, 22:41
Vad hemskt - tyvärr har jag inga tips att komma med. Men eftersom föräldrarna tydligen misshandlar sina barn så verkar alla barn, oavsett ålder, fara illa. Men kvinnojouren för 18-åringen verkar vara ett bra tips. Om hon kommer från sitt hem så kanske hon kan hjälpa sina syskon bättre från en annan miljö, genom att ringa 112 exempelvis.
Eva-Helene
08-11-2008, 23:10
Tack alla för goda råd! En riktig ängel - som har rum för henne - har dykt upp och nu väntar vi "bara" på att tösen ska höra av sig! Får hon en andningspaus från sina föräldrar så kanske hon får kraft att kämpa för att hjälpa syskonen också!
gammelnalle
08-11-2008, 23:20
Tro inte på ALLT vad en 18 åring säger... sovra..
är själv bränd efter en liknande händelse..........
b
ängsvädd
09-11-2008, 09:28
CITAT (Eva-Helene @ 08-11-2008, 23:10)

Tack alla för goda råd! En riktig ängel - som har rum för henne - har dykt upp och nu väntar vi "bara" på att tösen ska höra av sig! Får hon en andningspaus från sina föräldrar så kanske hon får kraft att kämpa för att hjälpa syskonen också!
Det är ju fantastiskt

Var det via forumet du fick kontakt med denna ängel?
Eva-Helene
09-11-2008, 12:05
CITAT (MimmiH @ 09-11-2008, 09:28)

Det är ju fantastiskt

Var det via forumet du fick kontakt med denna ängel?
Via ett forum... Anser mig ha "moralisk" tystnadsplikt så jag avslöjar inte några detaljer.
Jag kan säga som Gunde: "det är inte över förrns det är över" - flickstackarn har mycket framför sig... Förhoppningsvis kan hon så småningom lägga detta trauma bakom sig och får känna hur det är att vara trygg.
ängsvädd
09-11-2008, 12:17
Internet är bra till mycket

Hoppas tjejen kan börja återhämta sig och må bättre - skönt att hon fick en tillflyktsort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.