salicaceae
Hejsan hejsan!

Jag har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med! Jag älskar gröna växter och skulle vilja ha massa fler i min lägenhet. Dock bor jag i Umeå och nu är det dels vintermörker plus att jag ej har så stora fönster.

Jag skulle därför behöva lite råd och lite tips till olika gröna växter med rikligt lövverk som dels är skuggtoleranta och dels inte behöver vatten så jätteofta.

Skulle bli skitglad om det regnar in idéer! =)

Ha en strålande dag!

Åsa, mälardalen zon 2
Zamiakalla är nog den växten som klarar dåligt ljus bäst de flesta andra växter har problem med ljusbristen + den har ett lagringsorgan under jorden där den kan lagra vatten = den är ganska torktålig. +Svärmors bandrosett är också torktålig och brukar överleva lite sämre ljus även om de ofta blir bäst med ljus.

Annars kan man ju sätta upp lampor åt växterna, vanliga lysrör eller lågenergilampor som placeras nära växten + hålls tända ca 14-16 timmar per dygn brukar funka ganska bra så man måste inte ha några speciallampor.

skogstroll
jag skulle skaffa lite växter som inte behöver så mycket ljus. Även om det inte är favoritväxterna så blir det bra mycket bättre om de trivs!
salicaceae
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-11-2008, 15:22) *
Annars kan man ju sätta upp lampor åt växterna, vanliga lysrör eller lågenergilampor som placeras nära växten + hålls tända ca 14-16 timmar per dygn brukar funka ganska bra så man måste inte ha några speciallampor.

Så det skulle alltså funka med någon spotlight som står i närheten av en mindre skuggtolerant växt för att hjälpa den på traven under det mörka halvåret?

Tack för tipsen i övrigt! =)
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror på vad det är för spotlight är det vanlig halogen eller glödlampa funkar det ej men går det att ex. skruva i en lågenergilampa i armaturen och placera spotlighten 1-2dm från växten så funkar det (+man kan sätta dit en timer så slipper man hålla på och tända och släcka lampan).
Alexander-VG-zon3
kan du komma ihåg att vattna kommer dom växa bättre och må bättre ( även jag rekommenderar att ge dom extra belysning ) vad är det för läge i dina fönster ( norr-öst-väst-syd ? )
här är förslag på växter som klarar sämre placering och tål sämre skötsel även att torka lite

Ampelliljor
Dracena
Yucca
Kanariedadelpalm
Bergpalm
Kentiapalm
Aspidistra
Cissus
Fikus
koprosma
prickblad
Aralia
Saintpaulia
Schefflera
salicaceae
CITAT (flaxss @ 08-11-2008, 17:20) *
kan du komma ihåg att vattna kommer dom växa bättre och må bättre

Det där är något jag vet att jag kan bli bättre på.. sleep.gif' Borde få in en bättre rutin på det hela

CITAT (flaxss @ 08-11-2008, 17:20) *
vad är det för läge i dina fönster ( norr-öst-väst-syd ? )

Jag har ett dubbelfönster och ett bredare singelfönster som vetter mot väst. Dubbelfönstret är i stort sätt plomberat av mitt gigantiska fikusträd som står på vinterterapi. Sommarplaceringen är för mörk så här års.

Båda fönstren är också belamrade redan och det är på lite andra platser i min lägenhet som jag skulle vilja placera växterna.

Tack för tipsen igen! =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon