Full version: Julrosor
gunnelö
Hej

Jag tänkte vara förnuftig och göra som det står i litteraturen (för en gångs skull!) och plantera några julrosor nu när det går lätt att få ner dem i jorden. Det är ju så lockande att köpa blommande exemplar på trädgårdsmässorna till våren men då måste man ju jobba för att de ska överleva tills tjälen gått ur jorden.

MEN, var får man tag i dem så här års? Lokala plantskolorna har just inget kvar, Ulriksdal i Kivik har stängt. Någon som vet om det finns någon näthandel som har ett skapligt sortiment att välja från så här års?

Jag tar tacksamt emot tips.

Gunnelö
MariaS
Julrosorna är ju säsongsvara just nu. Fast de är lite dyra ännu. Kan du ha is i magen och vänta lite, blir de billigare framåt jul.
Åsa, mälardalen zon 2
Framåt jul blir de INTE billigare här i stockholmstrakten snarare 2-3ggr högre pris än vad trädgårdsbutikerna tar sedan runt våren för det är nog bara blommande plantor specialdrivna för julhandeln som finns då, så det är inte på alla ställen i sverige som plantorna blir billigare runt jul.

Hortogreen verkar dock ha 2 sorters julrosor fortfarande i sin webbutik

http://www.hortogreen.com/
Alba
Blomsterlandet har annonserat om julrosor.
gunnelö
Här kommer ett tack för svaren sent omsider. Man ska väl vara ärlig, så jag får erkänna att jag helt glömde bort mitt inlägg. Några jurosor blev inte planterade och nu är det för sent. Jag ska ändå kolla in Hortogreen och Blomsterlandet. Man kan ju alltid planera för våren. blush.gif

Än en gång, tack för hjälpen och förlåt min glömska.
Gunnel Ö
flinga100
Hej!

Jag har hittat julrosor (små små plantor, självuppdragna) som säljes men undrar om det ÄR för sent att plantera ut dem nu. I Norrköping har vi runt 5 grader, tror inte ens det går under nollan på nätterna (eller det gör det kanske... har ingen bra termometer).

Vad tror ni? Kan den överleva ute? Eller i övervintringsrummet?

Alexander-VG-zon3
så länge det inte är tjäle kan man plantera ut dom.
flinga100
Tack för det snabba svaret! Då ska jag inhandla en. bravo.gif
Bassam
tack för frågan:
jag tycker att det är bättre om man plantera dom ut efter tjäln slut.
H: Bassam
VeraCB
Finns det möjlightvis någon chans att julrosor skulle klara sig här hos mig?
Zon 4 (på gränsen till 5)
*hoppas hoppas* rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
ja dom kan nog klara sig bra där. har du ett skyddande snö täcke så. plantera dom i skugga eller i öst-väst läge i dränerande jord men som inte är torr, alltså fuktig på sommaren och våren men torrt under hösten-vintern.

VeraCB
Vad spännande! Här ska planeras och testas!
MariaS
CITAT (Bassam @ 20-12-2008, 02:00) *
tack för frågan:
jag tycker att det är bättre om man plantera dom ut efter tjäln slut.
H: Bassam

Var ska julrosen stå då? i en kruka utomhus i tre månader? Inne går det ju inte att ha den!

Då är det väl bättre att plantera den direkt INNAN tjälen!
Susanne i Linköping
I fjol köpte jag en vanlig, vitblommande julros (inte i blom) på en växtmarknad på hösten, ställde krukan under en buske vid ytterdörren och glömde bort den. På våren blommade den! Så det kan gå bra att övervintra i krukan, dock var det ju en mild vinter så det är inte säkert att det funkar varje år.
Christer i Falköping
CITAT (VeraCB @ 20-12-2008, 17:53) *
Finns det möjlightvis någon chans att julrosor skulle klara sig här hos mig?
Zon 4 (på gränsen till 5)
*hoppas hoppas* rolleyes.gif

Jag bor i zon4-5 och hos mig klarar de sig alldeles utmärkt.
Christer.
ogräset
Hejsan

God fortsättning på julen,var ute idag och tittade på mina julrosor som jag planterade i höstas de är stora och alldeles gröna hoppas att det kommer blommor. Jag köpte dessa på blomsterlandet i januari 08 de är limefärgade, har köpt en vit i november men den står fortfarande i kruka.

Söker nu en mörkröd julros har aldrig sett någon men det skall visst finnas är det någon som har tips om var man kan hitta en sådan? Jag bor i zon 4.

MVH Birgitta yahoo.gif

Julros

flinga100
CITAT (ogräset @ 25-12-2008, 12:12) *
Hejsan

God fortsättning på julen,var ute idag och tittade på mina julrosor som jag planterade i höstas de är stora och alldeles gröna hoppas att det kommer blommor. Jag köpte dessa på blomsterlandet i januari 08 de är limefärgade, har köpt en vit i november men den står fortfarande i kruka.

Söker nu en mörkröd julros har aldrig sett någon men det skall visst finnas är det någon som har tips om var man kan hitta en sådan? Jag bor i zon 4.

MVH Birgitta yahoo.gif

Julros

Oj, vilka stora och vackra julroser! Har de knoppar än?

Jag planterade en julros i förrgår... Nu är det minusgrader i Norrköping. Jag hoppas att de inte behöver en lång period för att ta sig innan det fryser till. Men den är i alla fall täckt av granris. crying.gif

Alexander-VG-zon3
Granris skyddar INTE mot kyla. men däremot mot vårsolen som hindrar växter från att vakna för tidigt och därmed hindra dom från att ev frysa ner en kall vårnatt.
MariaS
CITAT (flinga100 @ 25-12-2008, 15:41) *
Oj, vilka stora och vackra julroser! Har de knoppar än?

Jag planterade en julros i förrgår... Nu är det minusgrader i Norrköping. Jag hoppas att de inte behöver en lång period för att ta sig innan det fryser till. Men den är i alla fall täckt av granris. crying.gif

Det är bra om den får frysa lite. Det är ju det som triggar till blomning.

Står din julros i norr , nordväst eller västläge, behöver du inte skydda den med granris. Den klarar sig bra ändå hos dig.
Alexander-VG-zon3
min julrosor skyddar jag aldrig. verken mot regn,kyla eller vårsolen.en del står i syd-väst läge med varierande jord andra står i norr och i östlägen. alla är fulla med knoppar nu! har ca 9arter tror jag dom flesta är i knopp.
flinga100
O - det låter lovande att de vill frysa lite! Puh...

Aha, då vet jag at granriset inte skyddar. Men jag kanske inte behöver skaffa något annat heller då, de verkar ju klara sig utan skydd. Blir spännande att se om den tar sig. De jag planterade i november ser fina ut. Gör något som skulle kunna vara en knopp. Eller nya blad. blink.gif
Felicia M
Jag funderar på att försöka dra upp julrosor från frö... är det någon som har provat det, är det svårt?
Alexander-VG-zon3
mina självsår sig ute utan problem. bör sås färska!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp man bör ha färska fröer inte torkade köpefröer i påse + man bör kallstratifiera fröerna annars så brukar det inte vara några problem
Felicia M
Hmmm.... jag hade tänkt köpa fröer... Impecta har julrosor i olika färger som ser så fina ut. Men det kanske blir svårt...?

Kallstratifiera, vad är det, tro? confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kallstratifiera = fröerna måste gå igenom en vinterperiod med kyla innan de kan gro, man kan låta sådderna vara utomhus över en vinter. Det går även bra att kallstratifiera genom att ställa in sålådan några månader i kylskåpet (ej i frysen).

Impectas fröer av julros har jag aldrig lyckats få att gro men mina egenskördade fröer som jag testat har grott jättebra.

Om jag skulle testa sådd av köpefröer av julros skulle jag testa firmor som ex. Gardens north de skickar bara färska julrosfröer de packar dem så de håller sig fuktiga + jag tror inte att de säljer denna typ av fröer hela året utan man kan få vänta på leverans tills de skördat.

Alt. så skulle jag köpa några plantor och sedan skörda fröer från dessa (alla sorter är dock inte fröäkta så man kan få helt nya sorter då man frösår) för att få fler plantor till trädgården. Man kan hitta julrosplantor som inte är alltför dyra ex. kostar de runt 50-60kr st hos hortogreen.
kasam
Julros - aboslut en favorit. Min ena blommar denna vinter!
Härligt!!!
Nu vill jag ha fler! tummenupp.gif
Julros Foto: nov 08

flinga100
Å vilka fina blommor. Vilka fantastiska blommor som blommar mitt i vintern!

Så här ser de ut som jag planterade i november. Tror ni att det är en blomknopp eller "bara" nya blad som kommer?
[attachment=28794:Blandat_063.jpg]
MariaS
CITAT (flinga100 @ 26-12-2008, 19:31) *
Å vilka fina blommor. Vilka fantastiska blommor som blommar mitt i vintern!

Så här ser de ut som jag planterade i november. Tror ni att det är en blomknopp eller "bara" nya blad som kommer?
[attachment=28794:Blandat_063.jpg]

visst är det en blomknopp. Bladen ser mer ut som spetsiga strutar när de börjar komma
flinga100
Hurra! yahoo.gif
CillaM
En kär vän till mig var tomte förra veckan och lämnade en atrorubens, röd alltså. Ursöt men väldigt klen. Får se om den orkar ta sig till våren. Bild vågar jag inte ta, då dör den väl av chock giggle.gif
ogräset
God fortsättning

Jag hoppas att din röda julros klarar sig, skall försöka få tag på en har kollat med blomsterlandet hoppas att de kan fixa en. Jag tycker att de är underbara vackra blad och underbara blommor.

MVH Birgitta smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon