Planterade i våras en Idegranhäck av sorten Hilli, som nu börjat att gulna.
Det är inte alla plantor men vissa börjar se riktigt tråkiga ut.
Måste man byta ut dom eller hämtar de sig igen?
Ska man kanske klippa bort det gula och isånna fall när?
Tacksam för hjälp!
tack för fråga.
Bladen blir gul på grund av:
1att de vattna så mycket.
2 jord ph blir hög eller låg på bada sidan näring som JÄRN FE eller MAGNISUM MG vänder till material som kan inte växterrötter suga dem, bästa lösning sprayar växter med näring som rik med FE O MG plus göra ph nära 7. Som till ex om ph låg ge kalken men om det är hög ge vatten.
3 små bladen och gula betyder att de saknar kväv. Ge naturligt gödsling,
4 bladen blir gul mellan nerverna betyder att de fattas MAGNISUM MG.
5 bli gula när fattas vatten.
6 om hundar bajsa bredvid de.
Obs: jag hoppas att alla mina kompisar som har informationen kommer och hjälp till.
H:Bassam
Thomas Wahlqvist
09-11-2008, 11:24
nettew om du kan fixa ett foto och beskriver jordtyp, djup av god jord samt talar om vart i landet, och hur de är placerade i förhållande till sol , Var plantorna av god kvalitet etc så kommer det snart dyka upp nån som kan det där med Idegran.
Lite brunt från en vovve lär nog inte ha knäckt din häcks levnadslusta :-)
vanjalarsa
09-11-2008, 13:14
hej
Är ingen expert men det jag tänker på är torka.
DEt går bra att klippa idegran. Till skillnad från många andra barrväxter så tål den att klippas utan minsta problem.
Men som sagt jag tror att det beror på torka,
Mvh Vanjalarsa
Thomas Wahlqvist
09-11-2008, 13:45
Torka nu? eller torka förut?
Lilla Sibirien
09-11-2008, 19:51
Hej, troligtvis har häcken haft det för torrt. Alla barrväxter skall ha mycket vatten
under de första 2-3 åren, tills rotsystemet har hunnit växa till sig.
Idegranen går bra att klippa, men vänta till våren-försommaren med att klippa.
Jag har liknande problem, fast jag skulle snarare kalla färgen brunröd än gul. Jag satte Taxus baccata (frösådda sorten, ingen namnsort) i våras och de har nu delvis brunröda barr. Jag har passat dem ordentligt med vatten hela året, så jag tycker inte det borde vara problemet, dessutom verkar det ju konstigt om de skulle reagera på det nu när det var torrt i maj och lite i juli? Var som också är lite märkligt är att det är sidan som får mest sol som är brunröd. Det kan ju knappast vara så att de blivit brända vid den här årstiden? Jag funderar faktiskt själv på om det inte är någon form av avmognad av barren, de nya skotten på mina äldre Taxus baccata blir ofta lite brunröda på försommaren, och de nysatta sköt skott rätt sent?
[attachment=27321:PB160006.jpg] [attachment=27322:PB160007.jpg] [attachment=27323:PB160008.jpg]
Tack för fråga:
Om idegran : den är tålig mot skugga vind mager jord, och man kan beskära dem hårdbeskärning under MAJ APRIL eller under SEPTEMBER. Men de tycker inte vårsol eller markkyla.
OBS : jag tycker att du plantera de på fel plats, så jag tänker om du kan flytta dem eller gör skydd mot sol och vind, men du kan borta alla gula delar och sedan under April månad , du kan gör hård beskärning till dem.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.