Full version: Vilken fågel?
Monarda
Är det möjligt att utifrån dessa något suddiga bilder identifiera vem som tog sig ett bad i våras?

P4300105c.jpg

P4300106c.jpg

Aqvakul
Ser ut som en sångare, av något slag...men vilken?
Myosotis
Lövsångare. Du måste bo i norra Sverige för den är väldigt grå.
Monarda
Jag bor i södra Dalarna och den är fotad genom ett fönster så färgåtergivningen är nog inte riktigt bra. Som jag minns det så drog den lite åt grönt. Kan nämna också att den fanns kvar hela sommaren och den var inte särskilt skygg. For runt på altanen och plockade bland klängväxterna trots att vi satt i närheten.
Monarda
Hittade en till bild som jag tror är samma fågel?

P5130141b.jpg

Meriona
Ser ut som en lövsångare, men då borde du lagt märke till dess ihärdiga sång.... angel_not.gif De tröttar verkligen ut en....
Netha
CITAT (Monarda @ 08-11-2008, 19:26) *
Hittade en till bild som jag tror är samma fågel?

P5130141b.jpg

Ser ut att vara en lövsångare, men konstigt om den varit så orädd ... de är vanligtvis ganska skygga.
Jag hade en här den 30 oktober ... ovanligt sent.
Häromåret hade jag lyckan att få observera och fota en under ganska lång stund. smile.gif
[attachment=27005:L_vs_ngare.jpg]
[attachment=27006:L_vs_ngare_3.jpg]
Meriona
verkligt fina bilder tar ni båda två, grattis! tummenupp.gif
Netha
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 23:17) *
verkligt fina bilder tar ni båda två, grattis! tummenupp.gif

Tack!
Det rufsiga bröstet är väl specifikt för lövsångaren .. så har iaf jag uppfattat det.
[attachment=27007:L_vs_nga...j_2007_b.jpg]
Meriona
CITAT (Netha @ 08-11-2008, 23:25) *
Tack!
Det rufsiga bröstet är väl specifikt för lövsångaren .. så har iaf jag uppfattat det.
[attachment=27007:L_vs_nga...j_2007_b.jpg]

Du har säkert rätt, men jag måste säga att trots att jag haft dem som grannar i 25 år i stugan så hörs de mest, sällan ser man dem i lövverket! Men de är så kära så kära, trots att jag läste att de minskar alldeles förfärligt i antal!
Netha
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 23:31) *
Du har säkert rätt, men jag måste säga att trots att jag haft dem som grannar i 25 år i stugan så hörs de mest, sällan ser man dem i lövverket! Men de är så kära så kära, trots att jag läste att de minskar alldeles förfärligt i antal!

Visst hörs de. smile.gif men syns sällan.

Aha .. de minskari antal, det har jag missat.
Meriona
CITAT (Netha @ 08-11-2008, 23:37) *
Visst hörs de. smile.gif men syns sällan.

Aha .. de minskari antal, det har jag missat.

vi måste sluta slå ihjäl myggor helt enkelt??? coolgleam.gif offra oss för sveriges vanligaste fågel!
Netha
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 23:58) *
vi måste sluta slå ihjäl myggor helt enkelt??? coolgleam.gif offra oss för sveriges vanligaste fågel!

Anv ... Mygga
... så får lövsångarna ta hand om ..[attachment=27042:mygga_4juli_05.jpg] smile.gif
samma mygga innan blodsuget
[attachment=27043:mygga_2.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon