TEZZ
Jag har fått två okideér och behöver nu lite nybörjartips på hur jag ska få dessa två stackars växter att överleva i mitt hus. Jag vet absolut inget om dessa växter och har aldrig ägt någon orkidé tidigare.
Åsa, mälardalen zon 2
Orkidesläktet är stort och olika orkideer kommer från olika slags miljöer = det är olika skötsel på olika orkideer så något namn eller bild på orkideerna kan nog behövas så man kan identifiera vilken sort det är.
ingrid fuxwall
Hur just dina ska skötas vet ju inte jag men jag är omplaceringhem för överblommade orkideer och nyligen var dottern här och hämtade tre stycken som var fullkomligt ljuvliga - fulla av blommor.
Den ena hade jag hittat i ett soprum men efter att ha vanvårdats av mig 1½ år så började den blomma.

De jag lägger störst jobb på nu har jag placerat; i ett mörkt badrum ca. 17 grader och nästa i gäststugan där det är ljust men ganska kallt - ska bli spännande och se om någon av dessa två tar sig.

ingrid
Felicia
Mina orkideer blommar så snällt, en av dom har nu blommat utan avbrott i mer än ett år.
Hur jag sköter dom - jag brukar försöka vattna dom en gång per vecka genom att doppa ner dom några sekunder i en hink med vatten men oftast blir det bara att jag spolar vatten i krukan direkt under kranen.
Försöker komma i håg att ge dom näring (för orkideer) en gång per månad under sommarhalvåret men det kanske blir varannan månad..
Summan av detta blir att dom är tåliga, kanske rent ut av att dom mår bra av att bli lite bortglömd.. tongue.gif
evaisa
Ingrid!

Hade jag vetat att du hade orkideasyl så hade du fått mina med! Jag hade tre som ständigt gav mej dåligt samvete - extra pressande blir det när man får dem i present - då blir man ju riktigt skyldig att hålla dem i trim.

De är säkert inte svåra att sköta om man klarar att vattna enligt schema och om man har en sval bostad.
Aqvakul
CITAT (Felicia @ 08-11-2008, 22:15) *
Mina orkideer blommar så snällt, en av dom har nu blommat utan avbrott i mer än ett år.
Hur jag sköter dom - jag brukar försöka vattna dom en gång per vecka genom att doppa ner dom några sekunder i en hink med vatten men oftast blir det bara att jag spolar vatten i krukan direkt under kranen.
Försöker komma i håg att ge dom näring (för orkideer) en gång per månad under sommarhalvåret men det kanske blir varannan månad..
Summan av detta blir att dom är tåliga, kanske rent ut av att dom mår bra av att bli lite bortglömd.. tongue.gif

Jag har ett dussin orkideer av lite olika slag och sköter dem ungefär likadant (lika illa?) som Felicia. Med ett undantag, så blommar de villigt om och om igen och mår allmänt bra.
Monarda
Jag köper oftast utblommade orkidéer, det är ju minst halva priset. Sen kan det vara en utmaning att få dom att blomma igen. Som den här, en cymbidium som jag väntade på i flera år. En sommar fick den flytta ut på altanen och blev kvar där tills det blev riktigt kallt. När den kom in igen blommade den snällt.

P1010558.JPG

Annars får dom vatten ungefär var fjortonde dag. Alltid avkalkat och ibland med näring. Jag ställer dom i burkar på kvällen och så får dom slörpa i sig under natten vad dom vill ha och rinna av ordentligt innan dom hamnar i ytterkrukorna igen.
PB110596.JPG

Den i mitt tycke vackraste är venusskon men den lyckades jag tyvärr inte få att överleva.

Azur
CITAT (Monarda @ 11-11-2008, 19:13) *
Som den här, en cymbidium som jag väntade på i flera år.

P1010558.JPG

Oj, GRATTIS! Cymbidium är knepiga, de verkar kräva oändliga mängder ljus under sommaren för att blommma. Jag hade en stor Cymbidium som stod som en meterhög grästuva i, pfff, säkert tio år innan jag till slut gav upp och kastade den (då den hade fått spinn, och jag tyckte det räckte).

CITAT

PB110596.JPG

Här har jag ett litet tips. Ser du hur de nya bladen på Odontoglossumen har dragspelsveckat sig? Det beror på för lite vatten när det nya skottet skall växa till.
Sussie F-Flower
Här har jag ett litet tips. Ser du hur de nya bladen på Odontoglossumen har dragspelsveckat sig? Det beror på för lite vatten när det nya skottet skall växa till.
[/quote]

Ahaaa....? Är det så? Gäller detta även för Dendrobium?
De sista bladen på min nobile var nämligen så men har börjat att "räta ut sig" nu.
Är det bara för lite vatten det kan bero på eller finns någon fler förklaring till "dragspelsblad"?
Sofiia
Monarda--> cymbidium ska stå utomhus precis som du gjorde för att blomma så det var ju bra att du testade med det. tummenupp.gif Venusskor vill ha det lite funktigare så jag tror var 14 dag för dem är lite för sällan, speciellt sommartid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon