mojan
Jag har idag varit ut och räfsat löv igen. Insåg att jag behöver en ny lövräfsa och att jag kan önska mig en i julklapp. santa.gif Det är alltid bra att specificera sig på önskelistan whistling.gif så nu undrar jag vilken typ/märke etc jag ska önska. Jag har stor, kuperad tomt med både vild (dvs längre gräs, ojämnheter, stenar osv) och "skött" del (gräsmatta osv) med löv från alla slags träd och buskar. Räfsan bör vara lätt (för en liten klen figur som jag crying.gif ), fungera bra förstås och vara prisvärd. Vilken tycker ni jag ska tipsa Tomten om?
Aqvakul
Fiskars ergonomiska modell är inte dum, men kostar därefter (inte så billig!)

mojan
Tack för tipset. Jag har sett annonser om den. Hm, jag undrar om min Tomte har råd. Men ett "högt" pris kan ju vara billigt om man får något som fungerar utmärkt under lång tid.
KURT
Det finn många billigare modeller (rakt skaft) som också fungerar bra länge. Den måste vara lätt (aluminiumskaft), och själva räfsdelen måste fungera bra, de flesta bra ser ut just som Fiskar modell nere vid räfsan. Sedan finns de i olika bredd, har man mycket löv orkar man inte med allt för bred räsa. Så ev kan man köpa två olika bredder, så kan man byta skaft.
mojan
Idén med aluminiumskaft tar jag till mig, det är ju lätt. Aha, mycket löv då är det bra med mindre bred räfsdel. (Varför kommer jag inte på ett så enkelt faktum själv?) Tack!
Bassam
j
KURT
CITAT (Bassam @ 11-11-2008, 00:58) *
Du kan lägga på pallkrage botten diskdukar , de kan behålla mycket vatten så på den här sätt ska du undvika vattna mycket.
H:Bassam

Vad har pallkragar och disktrasor med lövräfsor att göra????
RibesRubusVitis
Svaret avser Pallkrageklubben; samma text återfinns där. Fast man kunde ju tänka sig en lövräfsa med yxskaft...
Bassam
tack för fråga

det kom fel svar plats förut, men jag vill säga att man kan använda lövsugsmaskin i stället för lövräfsa, de säljer biligt i JULA affär,
obs; men om du ska välja mellan lövräfsan , jag tycker att plast lövrafsa bättre.
H: Bassam ,
KURT
Man kan också köra med gräsklippare med uppsamlare.
mojan
Jag har funderat på lövsug, men på något sätt känns det bättre att räfsa.
Gräsklippare skulle nog gå på sina ställen men där man "vadar" i eklöv så är det nog räfsa som gäller. Tack för synpunkter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon