min mamma köpte en orkidée som heter Doritaenopsis Aida som jag försökt att hitta fackta om men hittar ingen.. är det någon här som vet något om denna blomma?? tacksam för svar
ha de så gott
Azur
09-11-2008, 02:13
Inte egentligen, men "Doritaenopsis" är en korsning mellan Doritis pulcherrima och en Phalaenopsis. Doritis själv har inte så stark färg, men korsningarna brukar få vackra röda färger.
Doritis vill skötas på samma sätt som Phalaenopsis, dvs som en normal krukväxt, dvs vanlig jord och vattning fungerar, fast den vill gärna ha luftig jord och att torka lite mellan vattningarna.
Flower_Flis
09-11-2008, 18:12
CITAT (Azur @ 09-11-2008, 02:13)
Inte egentligen, men "Doritaenopsis" är en korsning mellan Doritis pulcherrima och en Phalaenopsis. Doritis själv har inte så stark färg, men korsningarna brukar få vackra röda färger.
Doritis vill skötas på samma sätt som Phalaenopsis, dvs som en normal krukväxt, dvs vanlig jord och vattning fungerar, fast den vill gärna ha luftig jord och att torka lite mellan vattningarna.
tack så jätte mycke
CillaM
09-11-2008, 18:26
Jag skulle nog mer säga att både Doritis och Phalaenopsis och alla andra epifyter vill ha bark, i orkidéernas fall är det det som kallas för orkidékompost. Inte vanlig jord alltså. Detsamma gäller för Doritaenopsis.
Sofiia
09-11-2008, 19:44
Håller med om att den kan skötas som vanliga phalaenopsisar, men absolut ingen vanlig jord utan bark ska den ha!!
dessutom är den väl blå och inte röd men...
Flower_Flis
10-11-2008, 23:58
CITAT (Sofiia @ 09-11-2008, 19:44)
Håller med om att den kan skötas som vanliga phalaenopsisar, men absolut ingen vanlig jord utan bark ska den ha!!
dessutom är den väl blå och inte röd men...
Bark har den... mamma kör med pinjebark te phalaenopsisarna... japp dena är ljust lila/blå
tack för råden!!!
blomkronan
11-11-2008, 00:19
[attachment=27076:DSC01005.JPG] Jag har en brudorkidée på jobbet som är planterad i blomjord, tillsammans i en grupp med olika blommor. Sedan okt-07 har den stått så, stänglarna står kvar och ser ut att må bra där emot så får den inte nya blad som dom andra orkidéern har. (gissa vem som är "blomansvarig" ) Så det går... men det är ju inte som dom vill ha det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.