Caprice
Har gjort ett jättefint arrangemang av fredskallor inomhus, undrar hur de ska skötas...?
På förpackningen står det att de skall vattnas sparsamt...
På nätet står det att det är sumpväxter, skall alltså vattnas ganska rikligt o ej torka ut... wacko.gif
Någon som vet?
*Felix matte*
Min största Fredskalla har jag i självvattnande kruka och den får även litegrann vatten ovanifrån 1ggr/vecka.
Bytt jord har jag gjort ett ett par -tre ggr sedan -94 men jag fyller på med nytt vartannat år.
Nu när den får Substral i vattnet har blommorna blivit dubbelt så stora som i våras.
Övriga ex. har jag i vanlig kruka och de får näringsvatten en gång/vecka året om och tycks trivas med det.
Det är ingen katastrof om kallan torkat och ser "död" ut.
Vattna så piggnar den till på några timmar. Lycka till!
Fialotta
Åhhh...va söt Felix va
under djungeln rolleyes.gif tongue.gif
lolo
Jag håller med Felix matte. Fredskallan tål en lättare uttorkning bättre än en övervattning. Avvakta alltså med vattning om du är osäker. Den gillar en dusch då o då har jag märkt och står gärna i ett mörkare fönster, tex västerfönster på sommaren. På vintern i söderfönster.
mvh
Ann-Louise i Umeå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon