Min garderobsblomma har varit tråkig i formen ett bra tag nu, så nu idag på morgonen tog jag och klippte ner den helt förutom ett litet skott som var på väg upp. Den har stått i krukan som syns på bilden i 6 år. Vad ska man ge dem för näring nu? För jag har inte så stor lust att plantera om den. Eller kommer den helt att dö nu när jag har klippt den såpass radikalt som jag har gjort?
Åsa, mälardalen zon 2
09-11-2008, 13:37
Ingen näring denna årstid. Däremot kan du se till så plantan har gott om ljus (gärna extra belysning) vilket är ett måste ifall du vill stimulera nytillväxt. Nu är en av de sämsta tiderna att klippa ner växter det finns inte så mycket energi i det naturliga ljuset att det räcker för växter att skjuta nya skott.
Zamiakallan kan överleva dåligt ljus men för bra tillväxt, blomning etc. måste den ha ljus.
Får försöka köpa någon lampa till den då. Det var typ sista chansen för jag hade tröttnat rätt så rejält på den nu då den spreta åt alla håll och inget ungefär även om den var uppbunden.
Alexander-VG-zon3
10-11-2008, 00:42
dom blir långa och spretiga och fula om man inte har dom vid ett fönster .
placera dne ljusare med extra ljus och ge näirng till sommaren .
Hur stark lampa tror du att man ska ha för att man ska slippa att flytta den närmre ett fönster?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.