Lottiz
Bygger ett akvaterrarium/paludarium för mina afrikanska dvärgklogrodor. Landdelen ska förståss fyllas av växter, men vilka ska jag välja? En stor fördel är om växterna finns på blomsterlandet eller liknande butik, jag ser inget positivt i att det är ovanliga växter. Ett stort plus är också om växterna verkligen skulle ha sitt ursprung i afrika.

Vattnet kommer vara väldigt kalkrikt, men bara ~ph7,5.
Jorden kommer blandas med en liten andel lerjord, inte så att den blir jättetung men något mer kompakt.
Eftersom det är ett paludarium så kommer jorden att hålla en hög fuktighetsgrad hela tiden.
De måste också klara att luftfuktigheten är hög.

Ljus och näring finns det gott om.
Ytterligare ett plus är stora nätverk av rötter, inget måste men det skulle stötta upp landdelen bättre.
Azur
Hur stort utrymme uppåt har växterna?

Klassiska paludarieväxter är annars t.ex. Fredskalla och småvuxna arter av Papyrus. De flesta akvarieväxter är egentligen kärrväxter och klarar att växa helt eller delvis ovan vatten om luftfuktigheten är hög. Det gäller t.ex. Alternanthera (rödbladiga varianter säljs i de flesta akvariebutiker, kräver bra ljus), Javaormbunke (kallas också kolplanta), Flytormbunke, Amazonsvärdplanta, Bacopa, Hygrophila, och arter ur släktet Anubias.

Släktet Crinum innehåller många vackra kärrväxter, men jag är osäker på vilka arter som tål att växa delvis under vatten. Crinum americanum helt säkert, men kanske kan alla de som säljs som akvarieväxter göra det.

Några växter som tål hur mycket väta och fukt som helst bara de inte är helt under vatten men som trivs bäst om de är planterade i eller ovan vattenlinjen, är Klätterfikus och Mose Stentavlor.

En intressant liten specialare är att Javamossa trivs utmärkt ovan ytan förutsatt att det är fuktigt, och bildar då ett lågt, tätt, täcke.

Alla listade växter tål kalk.
Lottiz
Åh, tack för många bra tips, ska genast börja kika igenom det jag inte känner till. Flera av växterna står redan på listan, som anubias (speciellt en variant som jag av okänd anledning kallar tobaksplanta men får ta reda på vad den heter) och javamossa blir det troligtvis.

Växterna får ca 30cm upp till lysrampen, men sannolikt fortsätter jag att ha öppet akvarium och då kan växterna få fortsätta vidare upp även om ljusmängden blir mindre. Allt ligger i planeringsstadiet ännu så det är inte helt färdigtänkt.

jahi
Jag har en gullranka i mitt vanliga fiskakvarium, halva i och resten hänger utanför.
Den trivs o växer som ogräs.
Det kanske kan va nått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon