|
Ingrid Zon3
09-11-2008, 10:22
Läste en av morgontidningarna på nätet om föräldrar som är rädda att barnen ska få salmonella om de "slickar skålen" (sockerkaka t.ex.). Eftersom jag inte har egna barn försöker jag att inte ha så mycket åsikter om barnuppfostran men här nånstans gick en gräns. Det finns ju råa ägg i både glass och majonnäs t.ex. Får inte ungstackarna äta det heller? Människan har ju på nåt sätt överlevt som art rätt länge. Dessutom har jag glada barndomsminnen av att hjälpa föräldrarna i köket och småkivas med syskonen om vems tur det var att slicka skålen. Men vad tycker ni andra?
Aqvakul
09-11-2008, 10:28
Ska man lyssna på alla varningens ord, så blir livet väldigt begränsat. Visst ska barn och barnbarn få slicka skålen.....
Felicia
09-11-2008, 10:31
Ja, det lät då löjligt, tycker jag. Det hör ju liksom till när man är liten och får "hjälpa till" med baket - att få slicka ur skålen Liten och liten förresten.. Igår bakade jag falska potatisbakelser och då jag inte har några barn hemma längre så var det jag som stod och smaskade på slickepotten när jag var klar
Eva-Helene
09-11-2008, 10:39
Snacka om överbeskyddande!!! Nä, jag säger som en f.d. arbetskamrat: "lite skit rensar magen"! Till viss del alltså. Vanligt sunt bondförnuft gör ingen skada, tvärtom!
Red Top
09-11-2008, 10:40
FORTSÄTT SLICKA SKÅLEN!!!!
Självklart lät jag min son slicka skålen när han var liten. Han gör det förresten fortfarande om han råkar vara i närheten när jag bakar.
Utdrag ur smittskyddsinstitutets information: "I Sverige är färre än 1% av alla djur och livsmedel smittade med Salmonella, till skillnad från flertalet andra länder i Europa, där det är vanligt att t.ex. (rå) kyckling och ägg är förorenade med Salmonella. I flertalet europeiska länder (dock ej Norge, Finland och Sverige) är Salmonella Enteritidis från ägg och kyckling ett särskilt stort problem."
Somliga media gör sitt yttersta för att framställa vår närmiljö som kryllande av diverse farliga bakterier, men jag tror att om vi slutar vara så förbaskat petiga med "hygienen" skulle vi få färre allergiska barn och vuxna. Normal städning håller oss friska längre.
Aqvakul
09-11-2008, 10:43
CITAT (Red Top @ 09-11-2008, 10:40)  Somliga media gör sitt yttersta för att framställa vår närmiljö som kryllande av diverse farliga bakterier, men jag tror att om vi slutar vara så förbaskat petiga med "hygienen" skulle vi få färre allergiska barn och vuxna. Normal städning håller oss friska längre. Klokt skrivet, instämmer till fullo!
Det är större risk att drabbas av salmonella vid ett vanligt resturangbesök än av att äta sockerkakssmet.
Jag blir så jävla (rent ut sagt, för jag menar det) TRÖTT på detta ständiga renlevnadsjagande och bacillfobi folk, men kanske mest media håller på med nu för tiden!!!
Ska man hålla på och undvika allt som är smutsigt och som möjligen kan innehålla spår av bakterier eller baciller så kommer vi till slut att avla fram en stam av hyperkänsliga individer som inte klarar av att titta på saker utan att bli sjuka. Nu får det väl ändå vara nog?
Storstadsfjanterier...
Ingrid Zon3
09-11-2008, 10:59
Fast i detta fall är det ju en frågespalt. Visst väljer tidningen vilka frågor som ska vara med... Men när jag hör en del småbarnsföräldrar så är jag rätt övertygad om att frågeställningen finns.
Jag har varit med om att en baby inte fick prova nya kläder han fått i present innan de tvättats tre gånger (blev inga mer klädpresenter till honom), att gravida i princip har ångest för att de ätit gravad lax, eventuellt opastöriserad ost mm, innan de visste att de var gravida. Osv.
Det verkar ha blivit så mycket svårare detta med barn sedan mina syskonbarn växte upp på 70- och 80-talen.
Aqvakul
09-11-2008, 11:04
CITAT (Ingrid Zon3 @ 09-11-2008, 10:59)  Det verkar ha blivit så mycket svårare detta med barn sedan mina syskonbarn växte upp på 70- och 80-talen. Jag tror att det beror på att allt fler människor tror att de kan och bör skydda sig mot allt. Tyvärr tror jag inte det är en något som gagnar samhället utan tvärtom leder till svaga, rädda och passiva människor och att vi på sikt som art går under.
Whiskuchi
09-11-2008, 11:09
CITAT (Ingrid Zon3 @ 09-11-2008, 10:59)  Jag har varit med om att en baby inte fick prova nya kläder han fått i present innan de tvättats tre gånger (blev inga mer klädpresenter till honom) Tre tvättar är väl att ta i, men jag tvättar också kläder innan de används, både mina egna och dotterns. Det finns OTROLIGT mycket kemikalier i nya kläder.
Är det bara i dagsläget det innehåller mycket kemikalier i klädesplagg, eller har det alltid varit så? Jag har aldrig ens tänkt på det och därför har både jag och barnen använt kläderna som varit nyinköpta innan dom tvättats, och inte har vi mått dåligt av det heller, inga allergier eller eksem av klädesplaggen hos barnen heller. Jag har aldrig varit fjompig med barnen eller mig själv, och inte har vi blivit sjuka av något heller.
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-11-2008, 11:28
Jag tvättar också nya kläder innan vi använder dom. Men inte 3 gånger...
Och så slickar jag skålen själv
Men jag köper aldrig dansk kött,kyckling eller ägg för att i Danmark finns ofta salmonella.
Ingrid Zon3
09-11-2008, 11:39
Provar ni inte ens kläderna innan ni tvättar dom?
skogstroll
09-11-2008, 11:45
CITAT (Eva-Helene @ 09-11-2008, 10:39)  Snacka om överbeskyddande!!! Nä, jag säger som en f.d. arbetskamrat: "lite skit rensar magen"! Till viss del alltså. Vanligt sunt bondförnuft gör ingen skada, tvärtom! kan bara hålla med om det talesättet. tvättar händerna efter kollektivtrafiken (och då kan det vara en del smuts) men annars tror jag bacillerna bara blir ännu farligare om man inte vänjer sig lite. Tror inte man gör någon någon tjänst med att ha bacillskräck. har aldrig tvättat nya kläder i förväg eller nåt annat fjolleri och jag tror inte jag lidit av det inte
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-11-2008, 11:48
CITAT (Ingrid Zon3 @ 09-11-2008, 11:39)  Provar ni inte ens kläderna innan ni tvättar dom? Men provar måste man dom väl. Hur skall jag annars veta om dom passar???
herkules
09-11-2008, 11:48
CITAT (Ingrid Zon3 @ 09-11-2008, 11:39)  Provar ni inte ens kläderna innan ni tvättar dom? nej, inte jag i alla fall, jag ser om kläderna passar mig. jag skulle aldrig sätta på mig något som kommer direkt från affären, ej heller lägga helt nyinköpta sängkläder i sängen.
Ingrid Zon3
09-11-2008, 11:59
CITAT (herkules @ 09-11-2008, 11:48)  nej, inte jag i alla fall, jag ser om kläderna passar mig. jag skulle aldrig sätta på mig något som kommer direkt från affären, ej heller lägga helt nyinköpta sängkläder i sängen. Ja där är vi uppenbarligen olika. Jag kan ibland behöva prova en hel del innan jag hittar nåt som sitter snyggt, känns bra osv. Tvättar sängkläder om de luktar illa när man tar ur dem ur förpackningen, annars använder jag dem direkt.
Red Top
09-11-2008, 12:05
CITAT (Pia L @ 09-11-2008, 11:13)  Är det bara i dagsläget det innehåller mycket kemikalier i klädesplagg, eller har det alltid varit så? Antalet giftiga ämnen i kläder är större nu än för 10-20 år sen. Eftersom vi handlar alltmer billiga kläder som produceras i tredje världen. Det förekommer att färgade plagg innehåller nonylfenol, som är ytterst skadligt för vattenlevande organismer. Det är förbjudet att importera sådana tyger, men det händer fortfarande att mindre seriösa tillverkare använder det. Givetvis kan detta gift även hos känsliga personer ge upp hov till utslag och klåda. För att undvika problem med gifter i kläder kan man ju handla sådant man vet är ekologiskt. Att köpa kläder som innehåller gifter och sedan tvätta dem innan man tar dem på sig löser ju inte miljöproblemet, eftersom dagens reningsverk inte kan ta hand om det avfallet, utan det går rakt ut i våra vattendrag. Även fiskar drabbas av detta eftersom det stör förmågan att fortplanta sig.
skogstroll
09-11-2008, 12:13
CITAT (Ingrid Zon3 @ 09-11-2008, 11:59)  Ja där är vi uppenbarligen olika. Jag kan ibland behöva prova en hel del innan jag hittar nåt som sitter snyggt, känns bra osv. Tvättar sängkläder om de luktar illa när man tar ur dem ur förpackningen, annars använder jag dem direkt. samma här. är det gifter i kläder osv är det ju trist men jag tror inte det påverkar mig så värst om jag drar på mig en ny tröja
Huggorm
09-11-2008, 12:24
CITAT (Grå @ 09-11-2008, 10:56)  Jag blir så jävla (rent ut sagt, för jag menar det) TRÖTT på detta ständiga renlevnadsjagande och bacillfobi folk, men kanske mest media håller på med nu för tiden!!!
Ska man hålla på och undvika allt som är smutsigt och som möjligen kan innehålla spår av bakterier eller baciller så kommer vi till slut att avla fram en stam av hyperkänsliga individer som inte klarar av att titta på saker utan att bli sjuka. Nu får det väl ändå vara nog?
Storstadsfjanterier... Håller med till hundra procent. Man kör ju evolutionen bakåt, Charles Darwin skulle gråta om han visste
Whiskuchi
09-11-2008, 12:29
CITAT (Ingrid Zon3 @ 09-11-2008, 11:39)  Provar ni inte ens kläderna innan ni tvättar dom? Jo, absolut, men vi använder dem inte. Jag bryr mig inte om att tvätta kläder som inte kommer ligga direkt mot huden heller. Bakterier är jag inte rädd för däremot. Man kan inte jämföra kemikalier och bakterier och hävda att det är fjanterier att vara försiktig. CITAT Har du klåda och eksem utan att veta var du får det ifrån? Det kan bero på dina kläder. Undersökningar visar att våra kläder innehåller en mängd kemikalier som bly, kadmium, nickel, krom och kvicksilver. från http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1610CITAT Kemikalier används i tillverkning och behandling av textilier. Det kan vara processkemikalier som tillsätts vid fiberframställning, blekning, färgning och tryckning etc. Det kan också vara kemikalier som tillsätts till den färdiga produkten för att uppnå olika funktioner, till exempel antibakteriell behandling av sportkläder, flamskyddsbehandling av möbeltextilier, impregnering av allväderskläder och medel för att motverka mögel vid transport och förvaring. Även i plasttryck på kläder kan det finnas mjukgörande ämnen.
Klädesplagg och material till sådana får inte säljas om de innehåller eller har behandlats med kemiska produkter och därigenom kan befaras medföra skada på människor.
Som konsument är det svårt att veta vilka kemikalier som följer med textilierna hem och om de har några effekter på hälsan eller på miljön. Därför är det bra att göra aktiva val, ställa krav på försäljaren och fråga om innehållet av farliga ämnen. Några råd är att avstå från att köpa varor som luktar skarpt av kemikalier, att tvätta nyinköpta kläder, lakan etc. och att vara särskilt noggrann med detta när det gäller nya kläder och sängkläder till barn.
Exempel på kemiska ämnen som kan finnas i textilier:
Azofärgämnen Flamskyddsmedel Formaldehyd Ftalater Nickel Nonylfenol Perfluorerade ämnen från http://www.kemi.se/templates/Page____5003.aspx
DragonLady
09-11-2008, 12:49
Ja det är ett rent under att vi som är över 40 överlevde vår barndom... ingen cykelhjälm, dricker ur samma flaska, cykla till skolan i ur o skur utan o bli körda, ingen mobiltelefon, ingen data, ingen egen tv, inga vitamintabletter, inget gluten eller låglaktos mat, inga antibakteriella rengöringsmedel, inga trygghets råd i skolan, ingen som hade adhd, inga föräldrar som var hemma pga. utbrändhet, inget daghem eller fritids, inga föräldrar som lekledade för en, ingen slags curling what so ever... listan kan göras lång
Aqvakul
09-11-2008, 12:57
CITAT (DragonLady @ 09-11-2008, 12:49)  Ja det är ett rent under att vi som är över 40 överlevde vår barndom... ingen cykelhjälm, dricker ur samma flaska, cykla till skolan i ur o skur utan o bli körda, ingen mobiltelefon, ingen data, ingen egen tv, inga vitamintabletter, inget gluten eller låglaktos mat, inga antibakteriella rengöringsmedel, inga trygghets råd i skolan, ingen som hade adhd, inga föräldrar som var hemma pga. utbrändhet, inget daghem eller fritids, inga föräldrar som lekledade för en, ingen slags curling what so ever... listan kan göras lång  det är faktiskt helt otroligt, när man tänker efter....
CITAT (DragonLady @ 09-11-2008, 12:49)  Ja det är ett rent under att vi som är över 40 överlevde vår barndom... ingen cykelhjälm, dricker ur samma flaska, cykla till skolan i ur o skur utan o bli körda, ingen mobiltelefon, ingen data, ingen egen tv, inga vitamintabletter, inget gluten eller låglaktos mat, inga antibakteriella rengöringsmedel, inga trygghets råd i skolan, ingen som hade adhd, inga föräldrar som var hemma pga. utbrändhet, inget daghem eller fritids, inga föräldrar som lekledade för en, ingen slags curling what so ever... listan kan göras lång  Men kanske är det just det som är problemet numera - barnen skyddas från "normala" risker men utsätts istället för en massa nya kemikalier, avgaser, stress och annat som vi slapp. Vi hade ju i alla fall (ganska) frisk luft, och var dessutom ute i den - mycket!
Ingrid Zon3
09-11-2008, 13:02
Jag nonchalerar inte problemet med gifter i textilier. Det är ett miljöproblem, och definitivt ett arbetsmiljöproblem för dem som arbetar med tillverkningen. Men det finns ju bra alternativ numera.
Exemplet jag tog (långt upp i denna tråd) handlade just om att prova plagget. Kändes halvkul att efter att ha omsorgsfullt valt ut present till den lille se den omedelbart förpassas till sanering i tvättstugan. Men men, det man gett bort har man gett bort...
Nu var det oron jag mest bekymrar mig över, att en del saker får såna proportiner så man undrar hur folk står ut med vardagen. Och kanske en tendens till att sila mygg och svälja kameler.
herkules
09-11-2008, 14:50
CITAT (DragonLady @ 09-11-2008, 12:49)  Ja det är ett rent under att vi som är över 40 överlevde vår barndom... ingen cykelhjälm, dricker ur samma flaska, cykla till skolan i ur o skur utan o bli körda, ingen mobiltelefon, ingen data, ingen egen tv, inga vitamintabletter, inget gluten eller låglaktos mat, inga antibakteriella rengöringsmedel, inga trygghets råd i skolan, ingen som hade adhd, inga föräldrar som var hemma pga. utbrändhet, inget daghem eller fritids, inga föräldrar som lekledade för en, ingen slags curling what so ever... listan kan göras lång  nog fanns adhd, bara det att det inte fanns namn för det, jag fick vitamintablett och nä inga föräldrar lekledde en, det gjorde allas föräldrar, stenkoll från varenda morsa i kvarteret. som någon redan skrivit innan - vi fick en jäkla massa frisk luft i oss, det får inte alla barn idag, varför då utsätta dem för giftiga kläder? även om kläderna är gjorda av ekologiskt odlat material så duschas de tyvärr ibland med insektsdödande medel om det kommer från långt-bort-i-stan. jag tycker inte att folk är överdrivet försiktiga av sig i dag vad det gäller bakterier (tvärtom, många är riktigt snuskiga) och salmonella har vi ju inte så mycket av här i sverige ännu. men fanns risken för salmonella iom imundigande av råa ägg så vore ju valet tämligen enkelt. iaf för mig. att kalla hygien för fjanterier är lite overkill kan jag tycka.
Aqvakul
09-11-2008, 14:57
Jag tycker: Normal hygien är OK, men inte bacillskräck Normal försiktighet är OK, men inte att försöka gardera sig mot allt
Jag läser inte sån trams,mina barnbarn får slicka skålen om de vill,jag har haft samonella,det fick jag från en smörgås med kött på jag åt på båten.Det var länge sedan.
Minns ni sandlådesanden?? Den innehöll ju farliga metaller. Vet hur många ungar som inte fick leka i sandlådan, men sen kom det ju fram att ungarna måste äta ca 20 kg sand för att få den metallförgiftningen, o innan dess skulle dom säkert ha dött av nåt annat.
*Stintan*
09-11-2008, 16:25
CITAT (DragonLady @ 09-11-2008, 12:49)  Ja det är ett rent under att vi som är över 40 överlevde vår barndom... ingen cykelhjälm, dricker ur samma flaska, cykla till skolan i ur o skur utan o bli körda, ingen mobiltelefon, ingen data, ingen egen tv, inga vitamintabletter, inget gluten eller låglaktos mat, inga antibakteriella rengöringsmedel, inga trygghets råd i skolan, ingen som hade adhd, inga föräldrar som var hemma pga. utbrändhet, inget daghem eller fritids, inga föräldrar som lekledade för en, ingen slags curling what so ever... listan kan göras lång  Ja mycket konstigt fast jag fick faktiskt fiskleverolja på 40-talet kanske därför som jag fortfarande lever. Någon bacillskräck har jag aldrig haft. Och jag smakar på köttbullssmeten och sockerkakssmeten gör jag också. Sånt här trams kan dom ägna sig åt men jag tycker det vore bättre att det jobbades mer på att få bort alla onödiga skadliga tillsatser i maten.
CITAT (*Stintan* @ 09-11-2008, 16:25)  Ja mycket konstigt fast jag fick faktiskt fiskleverolja på 40-talet kanske därför som jag fortfarande lever. Någon bacillskräck har jag aldrig haft. Och jag smakar på köttbullssmeten och sockerkakssmeten gör jag också. Sånt här trams kan dom ägna sig åt men jag tycker det vore bättre att det jobbades mer på att få bort alla onödiga skadliga tillsatser i maten. Usch ja,fiskleverolja fick jag med det var vidrigt men jag lever än,smakar också köttbullesmeten och sockerkakssmet.Lite sunt förnunft och god hygien kommer man långt med.
Tja...Ska man tro på allt tidningarna skriver, så kan man lika gärna gräva ner sig. Här slickas skålar och tvättas inget nytt innan det är använt, finns inget skönare än nya lakan i sängen. Jag är 50 + nu och än har jag inte dött av det.
herkules
09-11-2008, 18:14
CITAT (renate @ 09-11-2008, 15:30)  Jag läser inte sån trams,mina barnbarn får slicka skålen om de vill,jag har haft samonella,det fick jag från en smörgås med kött på jag åt på båten.Det var länge sedan. jag har också haft det och det är inget jag önskar någon annan. om det sitter någon rådvill förälder och inte vet om barnet ska få slicka ur sockerkakssmetsskålen så är det väl bra att de frågar? utan att bli idiotförklarad då helst såklart.. CITAT (pejori @ 09-11-2008, 17:39)  Tja...Ska man tro på allt tidningarna skriver, så kan man lika gärna gräva ner sig. Här slickas skålar och tvättas inget nytt innan det är använt, finns inget skönare än nya lakan i sängen. Jag är 50 + nu och än har jag inte dött av det.  ja där ser man hur olika man är (och det är ju bra) jag skulle inte ens låta mina hundar ligga i nya otvättade sängkläder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|