Full version: vägg av växter
jonatan
tjena...

jag har tänkt att göra en vägg med spalje'er för att dela av två rum här hemma och jag skulle vilja ha så många tips som möjligt på växter som skulle passa bra till det...

jag räknar med att jag måste sätta upp lite extra belysning för just detta så kom gärna med massa förslag, gärna bilder på egna såna växt-uppsättningar om ni har...

//jonatan
Flower_Flis
Gullranka
Cissus
Silver ranka
jonatan
cissus'en är ju ett alternativ av dom tre tycker jag...

sen så funderar jag på hur det skulle kunna bli om jag typ köper ca 8 st passiflora och låter dom klättra upp... tänkte om jag bygger en ordentlig spalje' och placerar hälften på var sida... det borde väl kunna bli nått... ?

skicka gärna upp lite bilder på era såna här "väggar" så jag får lite inspiration ?

//jonatan
Scout
Nästan alla typer av klängväxter lär väl fungera utmärkt. Gullranka hade de på en spalje som delade av kafeterian från hallen på universitetet här i stan, det såg bra ut vad jag minns. De hade en stor 2m lång fyrkantig kruka/låda som alla plantorna växte i. I bakkant på lådan var en träspalje fäst som räckte upp till huvudhöjd där var gullrankorna inflätade så att de hölls uppe. Klippte in en bild jag hade men den visar inte så mycket som man skulle kunna önska.

Passiflora, doftranka eller Hoya lär väl också fungera utmärkt. Kan tänka mig att nån slags Philodendron också skulle göra sig bra. Vissa växter klänger ju av sig själva vissa får man väl binda upp istället.

Ett annat alternativ är ju att istället för att ha växter som klättrat uppåt på spaljen, placera krukorna överst och låta växterna drapera sig nedåt. Då finns det ju rätt många växter som skulle passa.
Alexander-VG-zon3
jag antar att det inte kommer bli så mycket ljus ?

Passiflora,hoya,doftranka vill ha ljust för att blomma . passiflora och doftranka vill ha lite svalare på vintern .

dom bästa alt är nog cissus eller Gullranka/Silverranka som täcker bra och är ''platta'' och slingrar bra och kräver lite ljus . även klätter/hängficus kan funka klara också att stå mörkt .

jonatan
CITAT (Scout @ 13-11-2008, 22:57) *
Nästan alla typer av klängväxter lär väl fungera utmärkt. Gullranka hade de på en spalje som delade av kafeterian från hallen på universitetet här i stan, det såg bra ut vad jag minns. De hade en stor 2m lång fyrkantig kruka/låda som alla plantorna växte i. I bakkant på lådan var en träspalje fäst som räckte upp till huvudhöjd där var gullrankorna inflätade så att de hölls uppe. Klippte in en bild jag hade men den visar inte så mycket som man skulle kunna önska.

Passiflora, doftranka eller Hoya lär väl också fungera utmärkt. Kan tänka mig att nån slags Philodendron också skulle göra sig bra. Vissa växter klänger ju av sig själva vissa får man väl binda upp istället.

Ett annat alternativ är ju att istället för att ha växter som klättrat uppåt på spaljen, placera krukorna överst och låta växterna drapera sig nedåt. Då finns det ju rätt många växter som skulle passa.

tack för tipsen...
ditt andra alternativ där var inte heller nån dum ide... nu fick jag lite mer att fundera på här, tack tack...

CITAT (flaxss @ 13-11-2008, 23:06) *
jag antar att det inte kommer bli så mycket ljus ?

Passiflora,hoya,doftranka vill ha ljust för att blomma . passiflora och doftranka vill ha lite svalare på vintern .

dom bästa alt är nog cissus eller Gullranka/Silverranka som täcker bra och är ''platta'' och slingrar bra och kräver lite ljus . även klätter/hängficus kan funka klara också att stå mörkt .

jag har tänkt att sätta upp minst två st lampor för den "växtväggen" om det blir rör eller lågenergi har jag inte bestämt ännu men nått blir det iaf och då borde väl det funka även med passiflora hoya & doftrankan...?
Alexander-VG-zon3
jag hade inte valt passiflora , dom vill ha väldigt mycket ljus och en del vill ha vinter vila och gärna vara ute under den frostfria tiden .

Hoya hade jag inte heller valt , står den mörkt så tappar den blad och blommar sämre plus så tycker inte jag att den täcker så bra ( klumpig och ohanterlig som stor ) , det är ju mer av en lian .

Doftranka är lite känslig för dålig placering , och blir svårskött om den inte ges bra förhållanden plus vill den vila i sådär +10c . inte heller den klänger eller täcker så bra . andra kanske tycker nåt annat , och du kan testa om du vill men jag hade inte använt dom .

lampor kan inte ge dagsljus .

det du ska välja är gröna växter som tål sämre placering och varmt på vintern . du kan också som Scout skrev placera andra växter . då kan du välja kentiapalm,dracena,silverkalla,garderobsblomma,aralia m.m. som tål att stå mörkare och tål att växa med att enbart få lampor . du ska ju tänka på att bara en meter från fönstret så minskar ljuset drastiskt för växterna .
WingDing
Hmmm nu vet jag inte om detta är vad du söker men det kan ju ge inspiration.

http://www.verticalgardendesign.com/flasht...=1600&h=900

Citerat från sidan:

Plantorna är relativt lättskötta plantor men de behöver lite extra belysning, särskillt vintertid. Här har de använt 400 växter med extra god luftfuktande och luftrenande förmåga som Ampellilja, fredskalla, fönsterfikus, gerbera, gullranka, krysantemum, murgröna, svärmorstunga, bambupalm, kantdracena och banddracena. Och säkert några till...
jonatan
wingding: tack för länkarna... och visst sjutton gav dom inspiration... grymt häftiga arrangemang...

flaxss: vad tror du är gränsen ungefär man kan ha för typ av växter om man har två rör på 6500 kelvin...?
6500 kelvin räknas ju som dagsljus men jag fattar att man ändå inte kan jämföra med RIKTIGT ljus ändå... + att man måste ha växterna väldigt nära rören för att få ut så mycket som möjligt av ljuset. jag har ju det så vid mina frö och sticklingar men så nära kan jag inte ha det när jag ska få ihop detta projektet.

grattis i efterskott förresten...

//jonatan
Alexander-VG-zon3
CITAT (jonatan @ 19-11-2008, 16:48) *
wingding: tack för länkarna... och visst sjutton gav dom inspiration... grymt häftiga arrangemang...

flaxss: vad tror du är gränsen ungefär man kan ha för typ av växter om man har två rör på 6500 kelvin...?
6500 kelvin räknas ju som dagsljus men jag fattar att man ändå inte kan jämföra med RIKTIGT ljus ändå... + att man måste ha växterna väldigt nära rören för att få ut så mycket som möjligt av ljuset. jag har ju det så vid mina frö och sticklingar men så nära kan jag inte ha det när jag ska få ihop detta projektet.

grattis i efterskott förresten...

//jonatan

i det kan du nog ha det mesta av dom vanligaste klätterväxterna och klängväxterna . jag hade ändå inte valt växter som vill ha svalt på vintern . tropiska passionsblommor är nåt du kanske ska satsa på och någon annan grön växt som cissus .

jonatan
CITAT (flaxss @ 19-11-2008, 17:58) *
i det kan du nog ha det mesta av dom vanligaste klätterväxterna och klängväxterna . jag hade ändå inte valt växter som vill ha svalt på vintern . tropiska passionsblommor är nåt du kanske ska satsa på och någon annan grön växt som cissus .

ok... ska se till att kolla innan jag bestämmer mig så jag inte råkar välja nån växt som vill ha det kallt då...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon