Full version: Frukt i kompost?
LottaK
Hej!
Jag undrar om man kan kompostera frukt från sin trädgård?
Vilken/vilka frukter går och vilka går inte?
Funkar det både i en kallkompost och i en varmkompost?
/Lotta
KURT
Ja man kal lägga all sorts frukt i komposten. Har frukten omfattande angrepp av mögelsvampar, kan man ev skicka i väg dem i stället. Lägger man mycket stora mängder frukt i komposten på en gång, så bör man balansera med annat kompostmaterial.
LottaK
Tack ...
gäller det både kall- och varmkompost?
/Lotta
KURT
Ja, jag har sett trädgårdskomposter som är fulla med äpplen på hösten, och de försvinner mycket fort där också.
Kajsa
Slänger all skruttig frukt i komposten, vi gallrar Victoria plommonet under sommaren och alla dom slängs i komposten, i höstas såg jag när jag grävde ur komposten att just runt alla plommon var det rena maskfabriken, det kryllade av små maskar som sedan fick följa med till rabatterna, härligt !
e_sedell
I komposten går alldeles utmärkt om de inte hamnar långt ner.

En bekant köpte en kolonilott för många år sedan. Jorden på lotten består av styv lera där det inte är uppblandat med annat.

För inte lika många år sedan skulle de gräva upp en bit av gräsmattan av någon anledning och upptäckte då att förra ägarna grävt ner äpplen som inte helt hade förmultnat. Och då hade det åtminstone passerat tio år. Så gräva ner äpplen ska man inte göra, i af inte om man har lerjord.
Gunilla T
Ingenting förmultnar av sig själv - att äpplena inte förmultnat måste bero på att det inte fanns något liv i jorden, varken maskar, småkryp, svampar eller bakterier. I alla fall inte tillräckligt för att förvandla frukten till jord.

I en kompost kryllar det av liv och det går alldeles utmärkt att blanda ner frukt. Det enda som kan hända är att det blir för blött, därför bör man variera innehållet så man varvar både torrt och blött material.
KURT
Jag tror ändå inte att äpplen kan ligga i lera någon längre tid utan att förmultna. Det låter i så fall mera troligt att de hittat ett lager som en vattensork lagt upp under säsongen.
e_sedell
Det måste handlat om att det blir syrefattigt (och då är det ju inte heller några maskar i farten). Någon typ av konservering.

Nej de kan inte handlat om något lager från en vattensork. Det var mycket frukt. Eller snarare rester, men nedbrutet var det inte.
carren
Absolut! Vi har stora kallkomposter i vår trädgård för att just bli av med alla tiotals kärror med äpplen vi får varje höst.

Våra bingar är på 2x2 meter i fyrkant och 1m höga. Vi fyller åtminstone en kompost per år med mest äpplen. Vi varvar med gammal kompostjord och en del löv. De här komposterna verkar vara tillräckligt stora för att nedbrytningen ska kunna fortsätta en bra bit in på senhösten och på senvåren är det mesta jord. Helt fantastiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon