Ingrid Zon3
09-11-2008, 16:17
När jag köpte min "krulliga" ampellilja valde jag den med mest "bebisar" på (helt rätt, jag har noll koll på korrekt termologi när det gäller detta). Men nu är det baby-boom i fönstret. Man ser knappt moderplantan. Visst ville jag ha en som jag kunde få fler plantor från men nån måtta får det vara.
Finns det något man kan göra för att minska produktionen av blomgrenar till förmån för moderplantan?
Jag klipper av blomstänglarna på tidigt stadier ifall jag inte vill ha småttingar. Det brukar annars sluta med att jag har mängder med sticklingar, kan ju inte slänga nåt.
Ingrid Zon3
22-01-2009, 22:06
Nu ska jag ta vara på alla skotten. Föreningen ska vara med på trädgårdsmässan 5-9 mars och det är det enda jag kan komma på att bidra med så tidigt.
Så nu undrar jag hur jag ska göra för att de ska rota sig så snabbt som möjligt.
Sätta skotten i jord eller vatten?
med stängeln kvar eller avklippt?
Edit: om jag ska ha jord, ska det vara såjord då?
Lady Hamilton
22-01-2009, 22:09
Jag brukar klippa bort "bebisarna" från stängeln och lägga alla i en skål med vatten (gärna glsskål så kan man ha det som dekoration medans) och låta de ligga där tills de har rotat sig

Sedan är det ju bara för dig att ta med sticklingarna när du skall på trädgårdsmässan
Maggan H
23-01-2009, 11:00
Jag sätter ihop några st direkt i kruka med vanlig plantjord. Tar sig direkt! Det brukar gå att bryta av skottet lätt från stängeln.
Själv tycker jag att det inte finns något häftigare än en ampellilja med massor av sidoskott! Ställ den uppe på en bokhylla och låt den få "jobba sig ner mot golvet"!
Ingrid Zon3
23-01-2009, 22:01
Jo, Kee, jag håller med och det är ju därför de sitter kvar. Men nu kände jag tryck på mig att producera något grönt och säljbart till första veckan i mars och har inte kommit på nåt bättre.
Och det kommer ju nya hela tiden så det gör ju inte så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.