Full version: Slingerstormhatt.
Miamamma
[attachment=27030:Slingerstormhatt.JPG]

Den här sommaren vart jag med Slingerstormhatt!
Jag har letat länge efter en planta utan att hitta någon.
Jag såg en planta för flera år sen hos en kvinna som har "öppen trädgård" och vart stormförtjust.
Den har blommat fint och jag har tullat den på frö.
Men nu då? Ska den klippas ner och i så fall när? Kommer det nya skott nerifrån eller på den gamla rankan?
Så där är det när man bara vill ha och ha men det ska ju skötas också. Jag har inte hittat några anvisningar i mina böcker så nu står hoppet till er.
Har fröerna lätt för att gro och när ska dom sättas? Behövs kylning?

HJÄLP!
Helen i Piteå Zon 5
Ja, visst är Slingerstormhatten fin, det är lätt att få 'habegär' då man ser den blomma. Jag klipper inte ner min på hösten, men den kommer med nya skott på våren med fler och fler rankor. Fröna behöver en köldperiod och jag har bara fått fröäkta plantor.
Så här har jag skrivit i mina anteckningar:
Aconitum alboviolaceum - Klättrande Stormhatt
Det är frön som behöver en kylperiod och som jag brukar fröså i jan. och ta in i början på april eller om man inte har möjlighet att driva upp inne så gror dom ute då våren kommer.
Det tar ca. 3år innan plantorna når sin full längd som hos mig är ca. 2m hög. Friska vackra blad, har aldrig haft någon form av ohyra i mina plantor, dom står väldränerat och ngt fuktig jord.
Jag använder samma frösåddsmetod till Aconitum hemsleyanum 'Red Wine'

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=50168
Miamamma
Tack snälla för svaret! wub.gif

Det var ungefär som jag misstänkte men jag har ju som sagt ingen erfarenhet av sling..och jag är såååå rädd att mista den.
Jag ska försöka så frö tidigt i vår och sen vänta att dom gror själva.
Grannarna här tittar lite misstänksamt på mej när jag bär ut mina krukor på senvintern och häver snö över.
Dom har för länge sen slutat förundra sig över alla mina stolligheter när det gäller trädgården. Dom låter mej hålls bara dom slipper undan. giggle.gif
Men ve och fasa! Jag sökte nu på det latinska namnet och hittade en bild på vit slingerstormhatt.
VILLHAVILLHAVILLHA! crazy.gif
Jatsi
Den vita vill nog många ha men den är rätt sällsynt och svår att komma över men jag önskar dig lycka till med letandet.
Miamamma
CITAT (Jatsi @ 09-11-2008, 19:49) *
Den vita vill nog många ha men den är rätt sällsynt och svår att komma över men jag önskar dig lycka till med letandet.

Jo det tro 17 det! Allt jag faller för är sällsynt och svindyrt.
På trädgårdsmässan hittade jag en anemon som jag föll för. Jag höll på att ramla ur skorna när en liten planta kostade två tusen spänn. (Det var långt ifrån den dyraste.)

Hela världen är full med villha grejer. crazy.gif
Sökandet efter en planta man vill ha är sååååååååååå kul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon