Full version: Uppstoppad duvhök
Myosotis
Kolla här

Rovfågel

Är det lagligt? Duvhök är inte statens vilt, men ändå. Inbjuder inte det här till att fånga rovfåglar, stoppa upp och sälja dem? Eller är det jag som är överkänslig?
Piccante
Jag är osäker på om det är allmän jakt på duvhök? Men är det en gammal fågel så tror jag man kan ansöka om någon dispens eller intyg för att få äga den om man kan visa att den är köpt/ ärvd eller förvärvad på ett sätt som är lagligt. Som köpare bör man nog undersöka det själv oxå hur man får inneha uppstoppade djur så man inte hamnar i besvär.
CillaM
Det kan ju vara ett arvegods från förr, det kan också vara djur som fallit offer för olyckor, det behöver ju inte vara någon som skjutit eller dödat djuren.
Ingrid Zon3
I alla fall så måste han nog ha tillstånd att sälja den (sk CITES) eftersom duvhöken är fridlyst. Jag mailade honom och frågade om han har tillstånd giggle.gif

Goggla på duvhök uppstoppad så finns det uppgift om nån som iaf blivit åtalad för det. Där med borde inte blocket acceptera annonsen.
CillaM
OK, det visste jag inte. Men den blir ju inte mindre död eller uppstoppad för det. Får han själv behålla den eller blir den beslagstagen?
Ingrid Zon3
Nu är inte jag jurist, men vad jag fattade så får man varken sälja eller annonsera ut dem. Blir väl dagsböter i värsta fall gissar jag. Vad jag fattar så får man behålla dem man ärvt och sånt.

Domen kommer kanske på annat sätt. Enligt feng shui är det riktigt dålig kharma (typ) att ha döda djur i bostaden. Och det går kanske inte så bra för honom eftersom han ska flytta till mindre? (vilket skulle bevisas giggle.gif)
Piccante
CITAT (CillaM @ 09-11-2008, 17:31) *
OK, det visste jag inte. Men den blir ju inte mindre död eller uppstoppad för det. Får han själv behålla den eller blir den beslagstagen?

Om han har de intyg som krävs så borde han inte få den beslagtagen. Cites är konventionen om skydd för utrotningshotade arter bla bla .... något. Som säljare borde man ta reda på hur man säljer arter som omfattas av den konventionen och även upplysa köparen. Behöver ju inte vara olagligt men säljaren borde vara mer informativ i sin annons.
CillaM
Intressanta länkar, speciellt den andra.

"Uppstoppade djur från dödsbon

Uppstoppade djur ingår ibland i dödsbon. Då är det viktigt att tänka på att det är förbjudet att sälja vissa djur, tex. rovfåglar, på grund av försäljningsförbudet. Det är heller inte tillåtet att annonsera, byta eller köpa sådana djur.

Det gäller europeiska fåglar eller arter markerade med N eller n i artskyddsförordningen, som ska ha intyg från Naturvårdsverket om det inte är A-listade arter som istället ska ha CITES-intyg från Jordbruksverket. Man får skänka bort djuren. "
Myosotis
CITAT (CillaM @ 09-11-2008, 17:10) *
Det kan ju vara ett arvegods från förr, det kan också vara djur som fallit offer för olyckor, det behöver ju inte vara någon som skjutit eller dödat djuren.

Nej, det behöver det ju inte vara, men folk kanske får idéer när de ser att man kan tjäna pengar på det.
Whiskuchi
Annonsen är borta nu
Ingrid Zon3
Japp, den är borta men det finns andra. Varav en hade tagit med tillståndet (CITES och ett nr) i annonsen. Jag har mailat blocket och frågat varför det tar in såna annonser. Kan nog vara bra om fler gör det...

Säljaren hade inte tillstånd. Vet inte om den är borta för att han sålt den eller för att han blivit mailbombad. Han skrev att han hade köpt den på en auktionsfirma och ansåg sig ha rätt att sälja den vidare...

OK om folk vill ha gamla älghuvuden på väggen sick.gif men så tusan att de ska sälja hotade arter - uppstoppade eller inte - när det är förbjudet. Vi har en tendens att bli väldigt stora i orden när andra länder (som oftast är mycket fattigare än vi) inte hindrar handel med elfenben osv. Nu har vi faktiskt chans att påverka på hemmaplan om det skulle vara intressant. Jag tycker det är totalt ointressant om fågeln varit död i några månader eller flera decennier.

Tack Myosotis! för att du uppmärksammade det här.

/nu är jag på krigsstigen!!! rtfm.gif
Ingrid Zon3
Just nu finns det inte en enda annons kvar på blocket om uppstoppade duvhökar. smile.gif

Men en del andra fåglar och djur. Nu är jag rätt värdelös på ornitologi så jag vågar inte gissa vad det är om det inte står. Och sen ska man kolla varje art och om den är fridlyst. Rådjur, tjäder och älg kan vi väl utesluta, men mård? bäver?
Boxer
CITAT (Whiskuchi @ 10-11-2008, 13:42) *
Annonsen är borta nu

Den är borta tillfälligt för att jag anmälde den till Blocket för kontroll. Den kommer tillbaka om ägaren kan styrka med papper.
Ingrid Zon3
Men har han tillstånd så är det ju grönt, eller hur?
KURT
CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-11-2008, 07:06) *
Men har han tillstånd så är det ju grönt, eller hur?

Ja, men om man säljer något sådant så borde man nog uppge det i annonsen. Säljer du t ex ett licenspliktigt vapen på Blocket, så står det också att man måste ha licens för att köpa det.
Ingrid Zon3
CITAT (KURT @ 11-11-2008, 06:27) *
Ja, men om man säljer något sådant så borde man nog uppge det i annonsen. Säljer du t ex ett licenspliktigt vapen på Blocket, så står det också att man måste ha licens för att köpa det.

Absolut! Och jag hoppas att man kollar det också.

Jag har fått mail från Blockets kundservice där de meddelar att de "refuserat annonserna i efterhand". Och "beklagar misstaget". Syftningen är inte helt klockren men jag väljer att tolka det välvilligt.

Undrar hur det är på Tradera? Nån som kollat?
Myosotis
CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-11-2008, 22:52) *
...Nu är jag rätt värdelös på ornitologi så jag vågar inte gissa vad det är om det inte står...

Jag är bra på fåglar, åtminstone inhemska, och försöker gärna att artbestämma dem. Var någonstans hittade du dessa?
KURT
CITAT (Myosotis @ 11-11-2008, 13:04) *
Jag är bra på fåglar, åtminstone inhemska, och försöker gärna att artbestämma dem. Var någonstans hittade du dessa?

http://www.blocket.se/li?ca=7_s&th=1&a...mp;cg=0&w=3

Så här bör det förmodligen se ut:

http://www.blocket.se/vi/18794001.htm?ca=7_s

"sparvhök gammal hane
jordbruksverkets tillstånds nummer
citesintyg dnr34538504 nr5087704
kontaktas via telefon "
Ingrid Zon3
Ja, men man får fler träffar om man söker på "uppstoppad*". På Blocket söker man bara på hela ord annars. ett par annonser inlagda i slutet av oktober, 24 o 26.
Myosotis
Hjälp vad mycket det finns. Kungsörn och lunnefågel är statens vilt. rtfm.gif Ringmärkt duvhök... fear.gif duh.gif Hoppas verkligen att de åtminstone läst av ringen och skickat in numret till ringmärkningscentralen!!! Enstaka gröngölingar, sidensvansar och starar känns inte lika allvarligt, de har förmodligen flugit in i ett fönster och jag tror inte att någon skulle börja jaga sådana arter för att tjäna pengar. Men det förekommer ju faktiskt tjuvjakt på kungsörn.
Ralf
Jag hittade en död duvhök en gång, den hade flugit in i ett galleriatak.
Jag ringde naturhistoriska riksmuseet men dom sade gör vad du vill, det finns så många såna där. Jag kanske skulle ha stoppat upp den nånstans.
Myosotis
Duvhök är inte statens vilt.

CITAT (Ralf @ 13-11-2008, 14:35) *
Jag kanske skulle ha stoppat upp den nånstans.

rotfl.gif ja kanske det...
Myosotis
Jag frågade en ornitologbekant, hans svar kom igår (fast sen har jag haft strömavbrott och inte kunnat skriva här):

CITAT

Nu har jag fått svar från den konservator jag tillfrågat. Svaret ser du nedan. Svaret ger information om att alla de hökar som det handlas med inte följer regleverket - såvida montagen inte är äldre än 49 år, eller att man har tillstånd från Jordbruksverket. Frågan är vad vi kan och orkar göra åt detta i dagsläget? Själv är jag tämligen pressad av diverse andra fågelskyddsfrågor för tillfället - inte minst vindkraftsrelaterade sådana. Så länge det handlar om hökar, vråkar och vanliga ugglor tycker jag därför att vi kan ligga lågt ett tag. Men om du finner andra och känsligare arter så bör vi ta tag i frågan direkt. Det känns också bra att polisen har åtminstone viss koll. Dina länkar till två dagstidningsnotiser visar ju att man bedriver viss sökning på de aktuella sajterna. Lunnefågeln är ett problem för sig. Den tillhör numera Statens vilt i Sverige, men är jaktbar i andra delar av Europa - åtminstone Island (fast dom tillhör ju inte EU!). Jag har svårt att tolka vad som egentligen gäller för den. Och svaret från mannen på Riksmuseum har inte kommit. Mitt råd till dig är att vara fortsatt observant och att slå larm igen om något hett dyker upp. Själv lovar jag att inte glömma bort problemet.

Konservatorns svar följer:

Cites = rådets förordning (EG) nr 338/97ALLA svenska rovfåglar + en hel del utländska och varg, lo, björn, järv, fjällräv och en massa utländska, massor av papegojor m.m. tillhör CITES och de måste ha försäljningstillstånd från Jordbruksverket såvida man inte kan visa att de är äldre än 49 år.Man kan stöta på patrull ändå (detta ska du nog se som konservatorns "bekymmer" i frågan - min anm) om de var "statens vilt" innan de 49 åren! Örnarna blev statens 1938 t.ex. Artskyddsförordningen (SFS:1305) §§ 9-10Man får inte handla med övriga icke jaktbara europeiska fåglar om det inte kan visas att det tagits från naturen på ett lagligt sätt före 1 jan 1999 (såvida det inte utgör ett naturlig led i prepareringsverksamhet som bedrivs av den som har prepareringstillstånd). Allt jaktvilt som har allmän jakttid är det fritt fram att handla med. Lunnefågel tillhör inte Cites. Kan det visas att den dog innan 9.6.1972 tillhör den inte Statens vilt och kan säljas. Det råder omvänd bevisföring i dessa fall. Vet inte vad en domstol säger om det. Reglerna är många och olika för olika arter. Krångligt och invecklat. Massa "vanliga"arter säljs hur som helst och det verkar inte som verken bryr sig.

Själv har jag dessutom frågat en på naturvårdsverket som anges som kontaktperson för frågor om statens vilt, men han har fortfarande inte svarat.
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 16-11-2008, 18:36) *
Själv har jag dessutom frågat en på naturvårdsverket som anges som kontaktperson för frågor om statens vilt, men han har fortfarande inte svarat.

Han svarade aldrig unsure.gif

Men nu har SOF lite ny info om uppstoppade fåglar här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon