CITAT (blomkronan @ 20-11-2008, 00:16)

Nu blev jag nyfiken... Jag har inte tidigare haft frön i kylen... men där ligger nu oliv, kiwi, och kvitten.
Kan dom gro i kylen???? eller gror dom när jag tar ut dom från kylen i vår!
Ska genast ställa in min persika i kylen... den står sedan en månad tillbaka i rumsvärme...!
det är olika för olika frön , men att du måste ge en del fröer kyla är för att dom har ett skydd ( frövila ) som gör att dom inte ska gro under eller innan vintern och då frysa ihjäl . istället gror dom efter att det varit kyla alltså våren eller sommaren .
så det som gör att dom gror är att det först blir kallt ( mellan +5c -10c , olika fröer kräver olika temp för att bryta vilan ) men att det sedan växlar mellan varme kyla/frost och att det sen blir varmt så att dom gror .
lägger du dom i kylen , så kan du dels så dom i jorden direkt och ta in i kylen sedan ta ut dom till våren ( ute eller i fönstret ) . men du kan också låta fröna ligga i vatten över natten och sedan lägga in fröna utan jord i kylskåpet och sedan ta fram dom och plantera . vilket du än gör ska dom ligga i kylen under vintern eller som minst 4månader .
ett annat sätt ( som jag gör ) är att man sår dom som vanligt på hösten och placerar dom ute . och så gror dom när dom själva tycker till våren . så i krukor och ev skydda mot djur som äter fröna .