Full version: Persika från kärna
Southofsweden
Hej alla!
Läste ett väldigt passionerat inlägg om persikor här på sidan och blev själv sugen på att testa. Eftersom jag för tillfället är i Italien tänkte jag att det kunde vara kul att testa att ta med kärnor hem och så från grunden. Är det någon som har testat detta och i så fall har några tips?
/Niklas
Alexander-VG-zon3
så kärnorna i väldränerad jord i krukor som du ställer där ute . till våren brukar dom ha grott .

emmas matte
Jag knäckte kärnorna o lade dem på jord i en burk med plastpåse om i kylen... satte dem i blomjord efter att de grott ....har två plantor nu som står under lysrör o växer.. fick tipset av Christer i Falköping
blomkronan
CITAT (emmas matte @ 09-11-2008, 20:52) *
Jag knäckte kärnorna o lade dem på jord i en burk med plastpåse om i kylen... satte dem i blomjord efter att de grott ....har två plantor nu som står under lysrör o växer.. fick tipset av Christer i Falköping

Nu blev jag nyfiken... Jag har inte tidigare haft frön i kylen... men där ligger nu oliv, kiwi, och kvitten.
Kan dom gro i kylen???? eller gror dom när jag tar ut dom från kylen i vår!

Ska genast ställa in min persika i kylen... den står sedan en månad tillbaka i rumsvärme...!
KURT
Stratifiering i kylen:

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist.../stratifiering/
blomkronan
CITAT (KURT @ 20-11-2008, 06:43) *

thanks.gif där fick jag svar på alla mina frågor, den sidan hade jag inte hittat tidigare. Ska genast kolla till mina frön... jag har lagt dom i "bara" disktrasa utan papper. Jag har fler frön så jag ska prova på "pappers" sättet oxå. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 20-11-2008, 00:16) *
Nu blev jag nyfiken... Jag har inte tidigare haft frön i kylen... men där ligger nu oliv, kiwi, och kvitten.

Ska genast ställa in min persika i kylen... den står sedan en månad tillbaka i rumsvärme...!

det är olika för olika frön , men att du måste ge en del fröer kyla är för att dom har ett skydd ( frövila ) som gör att dom inte ska gro under eller innan vintern och då frysa ihjäl . istället gror dom efter att det varit kyla alltså våren eller sommaren .

så det som gör att dom gror är att det först blir kallt ( mellan +5c -10c , olika fröer kräver olika temp för att bryta vilan ) men att det sedan växlar mellan varme kyla/frost och att det sen blir varmt så att dom gror .

lägger du dom i kylen , så kan du dels så dom i jorden direkt och ta in i kylen sedan ta ut dom till våren ( ute eller i fönstret ) . men du kan också låta fröna ligga i vatten över natten och sedan lägga in fröna utan jord i kylskåpet och sedan ta fram dom och plantera . vilket du än gör ska dom ligga i kylen under vintern eller som minst 4månader .

ett annat sätt ( som jag gör ) är att man sår dom som vanligt på hösten och placerar dom ute . och så gror dom när dom själva tycker till våren . så i krukor och ev skydda mot djur som äter fröna .
blomkronan
Tack Flaxss för infon tummenupp.gif
oj, oj, det är mycke att lära när det gäller växter och frösådd. Men det är ju bara kul biggrin.gif
Man får ta reda på hur fröet har det från sitt ursprungsland... kolla hur lång kylperjod dom har och hur kalt det kan bli. Då borde det fungera här hos oss i sverige... eller tänker jag fel?
//Mari
Southofsweden
Tack för all hjälp, ska ut o leta efter rätt persika nu!
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 20-11-2008, 12:28) *
Tack Flaxss för infon tummenupp.gif
oj, oj, det är mycke att lära när det gäller växter och frösådd. Men det är ju bara kul biggrin.gif
Man får ta reda på hur fröet har det från sitt ursprungsland... kolla hur lång kylperjod dom har och hur kalt det kan bli. Då borde det fungera här hos oss i sverige... eller tänker jag fel?
//Mari

kanske ! , en gran eller tall kan kanske behöva mer än en persika .
fröhamstern
CITAT (blomkronan @ 20-11-2008, 00:16) *

hoppas de funkar. MEN TÄNK BARA PÅ SOM CHRISTER I FALKÖPING SKREV: JORDBAKTERIER sick.gif O MAT E INGEN BRA KOMBINATION.L ycka till
Ingela i Segersberg
Prova med valnötter och ätbar kastanj också. Jag lät dom ligga i kylskåpet några månader
och nu har jag små träd på 0,5 meter. Men jag törs inte ha plantorna ute på vintern, dom
står i gästhuset i 0-5 plusgrader. Det kanske går när dom blir större, är det nån som vet?
Jag bor i zon 3. Har också ett litet persikoplanta på 2 dm, som jag förvarar på samma
sätt. Får väl se sen om den klarat vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon