Full version: Ätlig kastanj
Southofsweden
Hej!
Jag har läst lite kastanjträds trådar har i fourmet men har lite svårt att skilja på vilka som refererar till ätlig och vilka som refererar till oätlig kastanj. Har förstått att den ätliga är svårare att så här i Sverige, bor själv i Zon 1, och läste att man skulle så kärnan utomhus under vintern, gäller detta ätlig också?
Ska man ta in skottet när den har börjat gro?
Tacksam för alla tips!

MVH/Niklas
Alexander-VG-zon3
i zon 1 är det inga problem alls att ha äkta kastanj på friland .

så här ser äkta kastanj ut eller ätlig
http://davesgarden.com/guides/pf/go/77032/

så här ser Hästkastanj ut ( inte den ätliga )
http://davesgarden.com/guides/pf/go/1656/

bägge två kan behöva en köldperiod för att gro . bägge blir också rejäla träd .
Jan Lindgren
Hej!
Vill du inte så utomhus (möss) så lägg fröna i en plastpåse med fuktig jord och förvara dem i grönsaksfacket i kylskåpet. Förmodligen så börjar de gro på vårkanten i kylskåpet. Har de inte gjort det så så dem inomhus eller i växthuset. Köp gärna på fler ställen. En laddning jag köpte på torget vägrade gro men en annan grodde till 100%.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
hur vet kärnorna att dom ska gro i kylskåpet när det blir vår ute?

dom gror väl när det växlar mellan kyla och värme och sedan blir varmt för då har dom ju fått signalen att dom ska gro . jag sådde ute och dom grodde snällt till våren . har nu sått ett par till som står där ute .
agnetazon1
Vill du ha adressen till en dansk plantskola, som säljer dessa träd för ca 350:- (danska), så kan du få den av mig,
men då får du ju inte se det gro....
Alexander-VG-zon3
dom flesta plantskolor i skåne,växtkusten,blekinge har också äkta kastanj om man vill köpa .
tepa
Hej

Jag tog tillvara några kastanjnötter, när jag var ute på promenad, den oätliga sorten. Planterade i kruka, som jag har på en blombänk lite nedanför ett fönster i nord-ost läge. Inte gror det, har sprutat på vatten, när det verkat kruttorrt. Vad göra ?

Mvh Tepa
KURT
CITAT (tepa @ 10-11-2008, 13:19) *
Hej

Jag tog tillvara några kastanjnötter, när jag var ute på promenad, den oätliga sorten. Planterade i kruka, som jag har på en blombänk lite nedanför ett fönster i nord-ost läge. Inte gror det, har sprutat på vatten, när det verkat kruttorrt. Vad göra ?

Mvh Tepa

De kommer antingen gro efter hand (kan ta lång tid), säkrast är att härma naturen. D v s ge dem en köldperiod ute eller i kylen under några veckor. Frön från alla växter som växer här är ju anpassade till att vila under intern, och inte börja gro förrän till våren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 10-11-2008, 12:19) *
Hej

Mvh Tepa

hur länge har du haft dom där ? biland tar det två vintrar innan en del gror , eller har dom ruttnat eller torkat ihjäl ( kanske någon ätit upp dom ? ) .

när jag sådde placerade jag dom mer åt syd hållet .

( oj missade ditt inlägg KURT )
Huggorm
Det skall visst finnas en dunge planterade äkta kastanjer någonstans i Stockholmsområdet. Dom klarar sig där åtminstone, och sätter till och med kastanjer. Jag fick en påse därifrån av en medlem här på Odla, som jag planterat ut runt torpet. Hoppas mössen har fullt upp med ekollonen i år och låter kastanjerna vara ifred så dom får gro i lugn och ro till våren

Hästkastanjer har jag också spridit ut mängder av i år, hoppas några tar sig. Tidigare år har bara några enstaka grott, kanske det är mössen som tagit död på dom andra
tepa
Hej

Jag har lytt era råd nu, och lagt krukorna med kastanjenötterna i kallförrådet. Inte tror jag någon ätit upp dom, när dom stått på blombänken i badrummet i en par månader, möjligen har det varit lite torrt i krukorna, vilket jag åtgärdat med sprutflaskan snarast. Om någon ätit upp dom, ja, kanske äldste pojken ? Han är visserligen allätare, äter allt som serveras. Eller yngre pojken ? Nä, han är mera kinkig av sig. Kanske min man ? Jag har iaf inte ätit dom.

Fniss,
Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 10-11-2008, 18:04) *
Hej

Jag har lytt era råd nu, och lagt krukorna med kastanjenötterna i kallförrådet. Inte tror jag någon ätit upp dom, när dom stått på blombänken i badrummet i en par månader, möjligen har det varit lite torrt i krukorna, vilket jag åtgärdat med sprutflaskan snarast. Om någon ätit upp dom, ja, kanske äldste pojken ? Han är visserligen allätare, äter allt som serveras. Eller yngre pojken ? Nä, han är mera kinkig av sig. Kanske min man ? Jag har iaf inte ätit dom.

Fniss,
Tepa

har du haft dom inne ? såfall är det därför dom inte grott .
Southofsweden
Tack alla! Ska sätta lite kärnor till jul när jag är hemma och hoppas de har grott till i vår!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon