Full version: Vitt ludd på blad
lillyllet
En av mina kalanchoe (tror jag) har fått vitt ludd på en del blad. Har försökt söka lite på internet, men hittar bara sånt som drabbar orkidéer. Och eftersom den står bredvid en phalaenopsis som verkar må finfint så hoppas jag ni kan ha en aning, dels om vad det är och vad jag ska göra. Skulle vara jättesnällt!! Tack på förhand!

Har med en bild så ni kan se..:

lissa
Jag kommer inte ihåg just nu vad det heter,kanske Mjöldagg, och jag tror att det beror på för fuktigt ihop med lite för mörkt.. Mina Hortensior blev så när dom stod under Fredskallan... där var luften helt stillastående, fuktig och det blev som jag sa, aningen för mörkt..Det har ett namn, och jag tror att det är en svamp..Här pratar dom om det problemet..klicka här

lillyllet
Hmm, min växt står snarare lite för ljust i köksfönstret, men det kanske kan vara mjöldagg ändå då. Tack!

Då har jag något att söka behandlingsmetod efter, de var inte riktigt överens i tråden du länkade till... Fungerar bikarbonat som kommer upp som första träff på google?
Lycanthropy
Mjöldagg, till skillnad från många andra mögelsvampar, dyker upp på bladets ovansida. Den skiljer sig också genom att sprida sig när det är ljust, torrt och dragigt. Man brukar säga att plantor som blivit smittade ska slängas. Vill man ändå kämpa lite kan såpalösning fungera. Men det tar tid och kan med vissa arter skada bladen allvarligt. Har haft mycket problem med det på mina livsblad. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon