CITAT (Temeraire @ 09-11-2008, 19:31)

Jag kör med 50% kattsand från Konsum, deras egna, typ 30% jord och 20% grus. Fungerar väldigt bra, och kaktusarna växer så det knakar.
De e inte så viktigt vad det är de står i, bara det är luftigt och lättgenomsläppligt. Ta en handfull krama ihop hårt, så ska det falla helt isär när du öppnar handen. Akta er för klump-bildande kattsand. Jorden får inte innehålla för mycket torv som håller fukten för länge.
Själv använder jag Hasselfors S-Jord som jag blandar upp med 2 - 4 mm singel. Till en säck så tar jag 6 -7 skyfflar. En cementblandare är utmärkt att blanda i. Man kan också ha i lite vermikulit för att lufta upp jorden en del. Fin sand och grus är inte bra, det blir kompakt och rötterna får ingen luft.
Detta har med konstbevattningen att göra. Kaktusarna har förmågan att ta upp mycket vatten på kort tid. Därför ordentligt med vatten och låt jorden bli helt torr innan nästa bevattning. Använd bara regnvatten om du kan, det är lite surare och det rivs kaktusen med. Kaktusen kan hushålla med vattnet, den har t.ex. har den inte sina klyv öppningar öppna på dagen som andra växter, då skulle den bli av med för mycket vätska. Där de växer kommer det inte vatten så ofta. Deras fotosyntes är inte heller som andra växter, den sker på natten. Alltså får det inte vara för varmt på natten, jag tänker då på växthus, då går kaktusen in i en överlevnads-fas. Ungefär som djur går i ide. De stänger till sig helt, en lite större kaktus kan klara sig utan vatten flera år. När ni tycker det behövs vattnas så stick ner en blomsterpinne av trä, är den det minsta fuktig när du tar upp den, vattna inte. Det betyder att kaktusen har sitt vatten lager fullt.
Om du använder svarta plastkrukor blir de väldigt varma i solen. Mycket av vattnet du ger försvinner som ånga. Så vid extrem värme så behövs mer vatten så att kaktusen hinner suga upp tillräckligt med vatten.
Lite annorlunda är det för kaktusar som är 0 - 2 år. De behöver lite mer skydd och tillsyn. I naturen så är det oftast de frö som hamnar i skydd av något buskage eller en annan större kaktus som klarar sig. De kan ju inte magasinera så mycket vatten.
De va en del om vatten och jord i allmänhet. Det finns speciella kaktusar som vill ha lite andra förutsättningar De som allmänt kallas bladkaktusar och djungelväxande kaktusar.
Det finns mer att läsa på
http://sksv.cacti-info.comMVH Krister