Håkan Gustafsson
Hej, jag har fått överta ett glasväxthus av en arbetskamrat. Efter mycket möda fick vi bort de silikonade rutorna, ungefär en tredjedel gick sönder, så glasmästaren blev väl glad. Nu sitter allt glas på plats men med gummiremsor, clips och ytterst lite silikon.
Jag ska inte odla i krukor utan direkt i jorden och vill ha tips på smarta lösningar för bevattningen. Idealet vore regnvatten i tunna kopplad till "svett-slang?"/hålad slang (vad heter det). Men jag tror att vattentrycket blir för lågt från tunna på marken.
Det är så långt jag kommit, har läst några inlägg på forumet men inte hittat mer svar.
Någon som har lite tips, så vore jag tacksam.

/Håkan
blomkronan
Hej Håkan och välkommen till odla...
Här kan du få mycke hjälp och tips. Till våren kommer det klia i fingrarna, efter att ha läst alla tips och ideér man får när man läser runt i trådarna yes.gif

Om du tänkte använda dig av regnvatten, blir det till att skaffa dig en pump... men jag vet faktist inte vilken som skulla passa.

varför inte använda trådgårdslang kopplad till bevattningsautomat med "kranvatten". Då kan du ställa in bevattningstiden... och koppla på droppslang. Du hittar lite matrial på www.willabgarden.se Behöver du mycke droppslang så har dom billigt på jula. Det är ju kul att gå runt att vattna med kanna i bland... då kan du använda ditt regnvatten.
//Mari
blomkronan
Var ute och leta efter en grej ramla på den här sidan. Kanske kunde vara en idé då kan man ju fylla på med regnvatten... undefined
Eva 33c
Jag odlar i markbädd i växthuset. Har ett ca 12kvm stort med "U-formad" bädd som är ca 70 cm bred. Jag lägger en svettslang i mitten på bädden som jag kopplar till den vanliga vattenkranen ute. Jag har ett reglage innan svettslangen så jag kan vrida på lagom mycket vatten. Hos mig står den och svettas i stort sett dygnet runt under växtsäsongen. På våren och hösten stänger jag av den under natten. Men det går utmärkt att resa bort en vecka under sommaren och låte den stå och "svettas" hela tiden. Vattnet fördelar sig brett "under ytan" så hela bädden har tillgång till vatten. Det syns speciellt när man river upp plantorna på hösten att de utvecklat ett brett och djupt rotsystem. Nackdelen är att vi har egen djupborrad brunn och vattnet blir kanske lite kallt för vissa växter. Men det funkar bra i alla fall.
Ska du ha en tunna måste du nog bygga någon ställning så den kan stå högt upp så du får självtryck. Hur högt vet jag inte, du får väl prova dig fram kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon