Tobb
Ta valfritt antal av dessa och berätta vad du skulle baka/laga/??? med dem! g.gif

6 st ägg
lingonsylt
500 gram margarim
3 dl grädde
2x3 dl creime fraise
4 paket kronjäst
citron-på-flaska
olja
soya
färska champinjoner
någon gul lök
några potatisar
blå/röd-karamellfärg
bakpulver
vanillinsocker
pulvriserad vaniljstång
liiite cacao
pärlsocker
socker
pofiber
fibrex
rågmjöl
ljus sirap
vetemjöl
kruskakli
mannagryn
Grå
Kronjäst + vatten = degspad
Lingonsylt + olja + salt + vetemjöl + rågsikt + kruskakli = ner i degspadet och blanda.
Jäs, baka ut och jäs.
40- 50 minuter i 175 grader = Lingonbröd! smile.gif

olja + vatten + salt + bakpulver + vetemjöl
Blanda ihop forma till runda kakor, skär kryss i dem och nagga, grädda i 250 grader i 8-10 minuter
= Scones smile.gif

3 ägg + 75 g margarin + 2 dl vetemjöl + 2 dl socker = rör ihop till en smet och häll i smord bröad form, helst med löstagbar botten. Klicka ut Lingonsylt i dekorativa klickar över kakan och grädda i 200 grader i 30 minuter.
= Kaffekaka med Lingon smile.gif
*Stintan*
Ja sedan när du bakat ditt goda bröd så gör du en omelett på några ägg som du fyller med:
champinjonstuvning = dela champinjonerna i mindre bitar och stek dom tillsammans med lite hackad lök och när dom stekt färdigt häller du på vispgrädde och creme fraiche och rör om samt låter det puttra ihop en liten stund. Smaka av stuvningen med salt och peppar (hoppsan stog inte på listan).
Piccante
Omeletten blir en bra förrätt men jag skulle fräsa lök mjuk i smör, tillsätta vatten och kryddor + tärnad potatis. Koka, red med mjöl och tillsätt grädde. En enkel lök o potatissoppa till middag. Ta en bit av Grå´s bröd att doppa i soppan.

du har ingredienser till len hemmagjord vaniljsås men vad ska man äta den till? ingen frukt att göra paj på???
Eva-Helene
CITAT (Markus_H @ 09-11-2008, 21:18) *
du har ingredienser till len hemmagjord vaniljsås men vad ska man äta den till? ingen frukt att göra paj på???

Häll den i plastbeklädd form och frys den några timmar, servera glassen med chokladsås *dreglar*
Ingrid Zon3
Det första jag skulle göra var att hiva ut citron på flaska och karamellfärg, ev. som riskavfall. Men det är bara för att jag läser Hemlige kocken.

Svårt att veta vad du har kvar nu när dom andra har härjat runt i skafferiet, men om vi utgår från att listan är intakt så:

Potatiskaka: Grovriv skalad potatis, skiva lök tunnt, salta o peppra. Stek i panna, 15 minuter. Vänd med hjälp av en tallrik eller ett lock, stek 10 minuter till. Allra godast med lite ost på men det fanns ju inte.
Stek champinjonerna och servera som tillbehör.

Tror att du kan få en smaskig dessert också: rulltårta (ägg socker vetemjöl o bakpulver) fylld med lingonsylt blandad med "vaniljkryddad" vispad grädde. Eller så fyller du den med bara sylten och serverar grädden vid sidan av.

CITAT (Eva-Helene @ 09-11-2008, 21:28) *
Häll den i plastbeklädd form och frys den några timmar, servera glassen med chokladsås *dreglar*

eller lingonparfait... tongue.gif
Piccante
crêpes med stuvade champinjoner som fyllning är ju gott med tongue.gif
Tobb
Tack så mycket för förslagen smile.gif

Jag kom på att jag glömde vissa saker som jag har, men nu har jag en hög med saker att börja beta av smile.gif
Piccante
CITAT (Tobb @ 10-11-2008, 13:07) *
Tack så mycket för förslagen smile.gif

Jag kom på att jag glömde vissa saker som jag har, men nu har jag en hög med saker att börja beta av smile.gif

Är det din lista på varor du har hemma i skafferiet nu som du postade här? Behöver du hjälp med veckan meny? Om du har några slantar kvar så hade jag fyllt på med lite frukt och grönt så kan du göra ännu mer.
Tobb
Inte riktigt alla saker är medtagna, men föredrar frusna grönsaker, bara pga att de kan ligga lite längre än färska whist.gif
Så även om jag köper grönt ibland blir det mer frukt, då det tar slut fortare smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon