godivaex
Hej,

Vi har köpt ett torp och i det så ingick det ett trädgårdsland fullt med kvickrot. Läste lite i en bok i helgen om gröngödsling och tänkte att det kanske fungerar på mitt kvickrotsland! I boken rekommenderade de att man odlade bl.a.:

rödklöver
rajgräs
ringblomma (mest för syns skull)
honungsört

Frågor:
Tror ni att det fins en chans att det funkar?
Ska jag rensa bort det mesta av kvickroten innan jag sätter frön?
Ska jag köra över kvickrotsblasten med gräsklipparen (nu i nov/dec) för få ner näring i jorden och störa kvickroten?

Tack, tack!
Aqvakul
Kvickroten måste rensas, sen kan du grögödsla !
cia73
Vi brukar odla en blandning av vicker, havre, persisk klöver och italienskt rajgräs på de fält som har mest kvickrot, för att matta ut kvickroten. Det blir en så stor växmassa av växterna att de konkurerar ut kvickroten men inte tar det helt kål på kvickroten.
Rensa bort det du kan eller så täcker du trädgårdslandet med plast eller nåt annat i två säsonger.
Kvickroten är jobbig men det går att rensa bort den. Grisar är väldigt effektiva på att ta bort kvickrot. flirting.gif
Näring göder även kvickroten. ;-)
godivaex
Ok!

Bara det minskar mängden kvickrot att rensa så är jag nöjd!

Tyvärr kan jag inte ha grisar... sad.gif

Var får man tag på frön? Beställa på nätet?

CillaM
Man kan också, ifall man orkar, göra som vissa bönder gör. Många här plöjer sent på året, och sent på kvällen. Jag undrade just varför och en förklarade att när man plöjer sent på kvällen när det är mörkt och risk för frost så är de rotbitar som kommer upp mycket snart till små isbitar, alltså rötter o annat fryser och sedan dör. Plöja är kanske lite väl att ta i men man kan ju nattgräva.
godivaex
Det var ett bra tips! Gräva på kvällen blir det nästa gång vi åker dit!
Preussen
har för mig att även jordbearbetning i mörker gör så att förhållandena för vissa sorters fröogräs blir sämre. de som missgynnas är de som är beroende av det första ljuset de får. sen så är det en nackdel att kallas månskensbonde smile.gif
Bassam
TACK för fråga:
Du kan plöja marken på vinter flera gångar, när ogräs rötter bitar kommer upp , de ska frysa och dö.
H:BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon