Full version: Envis stormhatt
Fågelvägen
Den heter oktoberstormhatt, Aconitum carmichaelii 'Arendsii', och har redan blommat några veckor i vårt woodland, trots frostnätter då och då.
[attachment=27053:index_001.jpg]

Edit: bilden laddades upp en gång till, får inte bort den! g.gif
tepa
Hej

Jag köpte också Oktoberstormhatt tidigt i somras, och planterade. Tror ni jag såg några blommor i oktober ? Icke sa Nicke. Dom såg nog ut att ha lite knopp på gång, men inte har det blivit blommor av dom. Hoppas det blir nästa år. Endel perenner vill ju ha ett år på sig innan dom blommar första gången. Kan tillägga att dom har sol hela förmiddan, ända in på eftermiddan.

Hälsn Tepa
Gunilla T
Så vacker Fågelvägen! Är den lika intensivt blå i verkligheten?

Hos mig blommar riddarsporrarna för andra gången..trots nätter med frost. Vi får nog börja planera våra trädgårdar efter delvis ändrade förhållanden..

Fågelvägen
Hej tepa! Dehär stormhattarna står faktiskt ganska skuggigt, inklämda mellan några Taxus och grannens växthus. Jag tror inte det är därför de blommat snällt varje höst. Det är ett utfyllt kärr, ganska fuktigt fortfarande - kanske de gillar det.

Gunilla, de är nästan ännu mer lysande blå i verkligheten! Det finns en annan sort Aconitum henryi 'Sparks Variety' som blommar lite tidigare men plantorna är skrangligare.
Jag ska flytta dem till en mera synlig plats nästa vår, eftersom det värsta stenkaoset på sydvästra sidan av huset är över nu. Massor av nya platser för perenner! (min hemsida visar vad sommaren 2008 har handlat om.)

Snigelhatare
Oj så vackert med stenen och terasserna. Jag kommer inte och hälsar på dig för du skulle få spetta bort mig därifrån.
tepa
Hej Fågelvägen

Otroligt vackert, instämmer. Jag ska inte heller komma och hälsa på och definitivt inte min man !! HONOM skulle du nog få spätta bort. Han är galen i broar, stenlagda gångar, vatten i trädgården...

Mvh Tepa
Fågelvägen
thanks.gif thanks.gif Snigelhatare och tepa! Ni är välkomna och behöver inte ta med egna spett. Har precis fixat 2 STORA stenar där man kan sitta bekvämt, fira skymning och vänta på sniglar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon