Full version: Miniamaryllisarna
Pius
Jag är lite förundrad över mina miniamaryllisar. De har stått utomhus under sommaren och hösten. Nu har jag tagit in dem och de skjuter nya blad?! Jag trodde de hade tänkt vila men det verkar inte som det.

Ska jag sätta om dem och ta upp dem i ljuset istället?

3 av mina stora amaryllisar har blommat i sommar och nu i höst så de ska i alla fall vila.

Pius
MariaS
Vad du gör, vattna inte löken nu. Du kan skära av blasten och ställa löken varmt istället. Vänta med att vattna tills du ser att det kommit upp knoppar ordentligt. Ljus är inte nödvändigt förrän knoppen kommit upp.

Pius
CITAT (MariaS @ 10-11-2008, 11:34) *
Vad du gör, vattna inte löken nu. Du kan skära av blasten och ställa löken varmt istället. Vänta med att vattna tills du ser att det kommit upp knoppar ordentligt. Ljus är inte nödvändigt förrän knoppen kommit upp.
´

Ok! Nej nån knopp har jag inte sett till på nån av lökarna, däremot har bladen börjat dyka upp. Och vatten har de inte fått eftersom de stått utomhus tills för nån vecka sen och är fortfarande våta.

Jag ställde in kruka på ett bord i tvättstugan där det är 11-13 grader. Hoppas verkligen de klarar sig och blommar igen, de var så söta och DYRA när jag köpte dem i fjol.

Pius
MariaS
CITAT (Pius @ 10-11-2008, 12:47) *
´

Ok! Nej nån knopp har jag inte sett till på nån av lökarna, däremot har bladen börjat dyka upp. Och vatten har de inte fått eftersom de stått utomhus tills för nån vecka sen och är fortfarande våta.

Jag ställde in kruka på ett bord i tvättstugan där det är 11-13 grader. Hoppas verkligen de klarar sig och blommar igen, de var så söta och DYRA när jag köpte dem i fjol.

Pius

11-13 grader är för kallt!
Vatten driver på höjden och särkilt blasten. Däremot värmen sätter knopp. Så ställ lökarna på ett element eller annan varm plats. Ljus är INTE nödvändigt ännu.
Pius
CITAT (MariaS @ 10-11-2008, 14:06) *
11-13 grader är för kallt!
Vatten driver på höjden och särkilt blasten. Däremot värmen sätter knopp. Så ställ lökarna på ett element eller annan varm plats. Ljus är INTE nödvändigt ännu.

Ja då får jag bära upp dem till köket i övervåningen, där det brukar hålla sig runt 17-19 grader om jag har tur och hoppas på att det ska knoppas lagom till jul.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon