Majsan84
10-11-2008, 23:28
Jag fick en urvacker, specialbeställd (jojomen, fint ska det vá!), brudorkidé av mina föräldrar i present i helgen. Den har tre långa stänglar med knoppar på alla tre och blommor på två av dem. Idag upptäckte jag att det låg en vissnad knopp på duken, och när jag tittade noga på orkidén såg jag att det finns ett par vissna knoppar till. Absolut inte alla, utan bara ett par. Men jag undrar om jag bör vara orolig, eller om det är normalt att orkidéer inte "orkar" utveckla alla knoppar när plantan är såpass stor?
Jag kanske är nojig, men jag vill försöka att förebygga alla problem på ett tidigt stadium.
Tacksam för svar, och gärna lättfattade, beprövade tips om hur jag skall ta hand om mitt nya skötebarn,
blomkronan
11-11-2008, 00:25
Har den fått orkidée näring? Du kan ge den lite nu när den blommar.
Men kanske den inte gillade att bli flyttad? Jag vet inte om dom är känsliga för det om dom är stora.
Det kan bra hända att det är flytten som orsakat det. Hur sköter du den och var står den?
Om den har väldigt många knoppar så händer set ofta att dom inte riktigt orkar med alla.
Majsan84
13-11-2008, 18:57
Den står på mitt vardagsrumsbord, nära ett fönster som vetter åt norr. Så den får ljus, men inte direkt solljus. Det är väldigt många knoppar på den, så det är säkert så att den inte orkar med. Jag har inte köpt någon näring än, men skall absolut göra det. Idag ser jag att ett par av knopparna håller på att slå ut, så den är nog inte så ledsen egentligen. Den bara retas lite med mig.
Det kan vara så att "en plats nära ett norrfönster" ger för dåligt med ljus i november.
MVH Del
Tack för fråga:
Jag tycker att flera knoppar inte bra på grund:
1 växten fick inte bra näring eller sol för att klar flera knoppar.
2 du gav de mycket vatten före knoppar kommer.
OBS: ge inte de näring nu, gör det efter blomning slut.
H: Bassam
Omställningen från varmt till kallt och sedan till varmt igen tar en del på blommorna. Packar man inte in dom ordentligt vid köp händer detta. Sedan ska man heller inte packa upp växten direkt när man fått hem den, låt den gärna stå med öppna topp i paketeringen några timmar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.