Full version: Kryddväxter
annelito
Jag har ett antal kryddväxter i pallkragar ute vid sommarhuset:

Oregano
Dill
Gräslök
Rysk dragon
Ingefärsmynta
Krypande citrontimjan
Timjan
Salvia
Bladpersilja
Sommarkyndel
Rosmarin (i kruka)
Koriander
Mejram
Piplök

Hur gör jag nu när hösten och vintern närmat sig? Vilka ska jag dra upp och lägga på komposten och vilka ska jag låta vara? Jag förstår att gräslöken kommer varje år, så den ska jag väl bara låta vara? Men är det så även med allt som kommer år efter år och varför är vissa "evighetsperenna" medan andra kanske bara kommer under en 2-årsperiod? Eller är jag helt ute och cyklar?
Koriandern vissnade ju ner rätt snabbt men salvian har klarat sig oerhört länge, kanske att frosten tagit den nu, har inte varit ute och kollat på några veckor. Vilka ska jag låta vara och vilka ska till komposten? Hur gör jag?
Tacksam för alla råd och dåd!
Alexander-VG-zon3
CITAT (annelito @ 11-11-2008, 12:37) *
Jag har ett antal kryddväxter i pallkragar ute vid sommarhuset:

Oregano - Härdig , lämna kvar den ute

Dill - är väl ett eller tvåårig

Gräslök - Härdig lämna som den är

Rysk dragon - Härdig

Ingefärsmynta - Härdig

Krypande citrontimjan - måste stå torrt och soligt står den det är den härdig

Timjan - samma som ovan

Salvia - samma som ovan , den vanliga gröna är häridgaste har du andra former så är dom lite känsligare .

Bladpersilja - är väl tvåårig

Sommarkyndel - ettårig , möjligen går den övervintra inne svalt .

Rosmarin (i kruka) - kan vara ute i zon 1-2 med ev skydd i väldränerad jord i ett soligt och varmt läge . annars tar du in den efter dom första frostnättena kommit och övervintra den svalt ca 0c +10c .

Koriander - Ettårig , men frö sår väl sig .

Mejram - övervintrar i skyddande lägen , annars är den ettårig här . möjligen går den övervintra inne svalt .

Piplök - Härdig
annelito
Tack flaxss för utförliga svar! Men förlåt min okunnighet...vad är det för skillnad på flerårig och härdig...?
Verkar som att de flesta kan vara kvar och så får man hoppas på det bästa?!
Alexander-VG-zon3
CITAT (annelito @ 11-11-2008, 21:03) *
Tack flaxss för utförliga svar! Men förlåt min okunnighet...vad är det för skillnad på flerårig och härdig...?
Verkar som att de flesta kan vara kvar och så får man hoppas på det bästa?!

Härdig är en växt som tål att vara ute hos oss i vintern utan skydd .

Flerårig är alla växter som man kan ha mer än 2år ( alltså även krukväxterna inne i fönstret är fleråriga men dom är inte härdiga ute )
annelito
CITAT (flaxss @ 11-11-2008, 21:20) *
Härdig är en växt som tål att vara ute hos oss i vintern utan skydd .

Flerårig är alla växter som man kan ha mer än 2år ( alltså även krukväxterna inne i fönstret är fleråriga men dom är inte härdiga ute )

Tack igen! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon