annelito
11-11-2008, 12:48
Jag har köpt ett antal tulpanlökar som jag tänkte sätta ut vid sommarhuset, någonstans. Det är första gången jag sätter ut tulpanlökar och är det något jag måste tänka på?
Läge? Underlag? Djup? Avstånd till varandra? Olika sorter på samma yta? Något annat? Vid kökslandet, funkar det? Eller kan tulpaner "slå ut" vissa grönsaker eller tvärtom?
Är ju fortfarande nybörjare när det gäller att odla grönsaker, även om jag hållit på under 2 somrar nu, men har fortfarande massor att lära mig. Vill få lite fina tulpaner som kommer med jämna mellanrum och har alltså köpt ett antal lökar. Så alla tips emottages tacksamt.
ingrids
11-11-2008, 15:09
Börja med att tänka god men väldränerad jord - stående vatten kan bli en katastrof. Välj ett soligt läge där snön töar tidigt för att få igång fägringen så fort som möjligt. Lägg lite benmjöl i botten på planteringsgropen. Avstånd och djup brukar stå på påsen. Olika sorter på samma yta funkar, men det är ofta snyggt med massverkan, d.v.s. samla dem av samma sort. Du skriver inte om du vill odla dem som snittblommor eller inte eller om du kommer att odla marken där de stått senare under året, så det här med underplantering, perenner som kan dölja vissnande tulpaner etc är svårt att ge råd om.
Lycka till!
msblaise
11-11-2008, 20:24
Det står på förpackningen vilket djup lökarna ska planteras på - men om du sätter några lökar djupare så kommer de att växa upp och blomma senare, på så sätt kan du förlänga blomningen litegrann. Sedan står ju också ett avstånd som ska vara mellan lökarna, men det kommer inte alls göra något om du planterar dem tätare. Snyggast blir det om du sätter tulpanerna i runda grupper, då ser det mest naturligt ut.
annelito
23-11-2008, 11:49
Jag fick en fundering.
Vid sommarhuset har jag en stor plätt på gräsmattan som är lite vildvuxen och det står lite björkar intill (många rötter kan jag tänka). Jorden är inte uppgrävd eller skött på något sätt utan den plätten lever som den vill. Min fråga är:
Kan jag dra över plätten med lie och få ner det som är högvuxet, slänga ut tulpanlökarna och sedan lägga ett tjockt lager med halm över och få tulpaner till nästa år? Funkar det tror ni?
CITAT (annelito @ 23-11-2008, 11:49)

slänga ut tulpanlökarna och sedan lägga ett tjockt lager med halm över och få tulpaner till nästa år?
Du ska väl ändå gräva ner dem? För att odla tulpaner i enbart halm har jag aldrig hört talas om....
Tack för fråga:
Se till att du har en porös, sandblandad jord med god dränering på lökarnas planteringsplats. Bottna gärna med sand/grus och strö en näve benmjöl på gropens botten. Plantera och vattna.
OBS: När du planterar löken i en grop, så måste gropen vara dubbelt så djup än lökens längd.
H: Bassam
Jag tror att man brukar skära bort grässvålen, plantera under och lägga tillbaka gräset ovanpå igen. Men det gäller kanske mest krokusar och sådant?
CITAT (Thé @ 24-11-2008, 08:22)

Jag tror att man brukar skära bort grässvålen, plantera under och lägga tillbaka gräset ovanpå igen. Men det gäller kanske mest krokusar och sådant?
Det fungerar bäst för de tidigblommande lökarna, som krokus, snödroppar m fl. De ska helst ha hunnit blomma över och bladen vissnat ner innan man börjar klippa gräset. Tulpaner som kanske inte blommar förrän i maj passar alltså inte så bra i en gräsmatta.
Tänk på att alla lökar ska stå på tredubbelt djup i jorden.
Gunilla T
24-11-2008, 12:55
CITAT (annelito @ 23-11-2008, 11:49)

Jag fick en fundering.
Vid sommarhuset har jag en stor plätt på gräsmattan som är lite vildvuxen och det står lite björkar intill (många rötter kan jag tänka). Jorden är inte uppgrävd eller skött på något sätt utan den plätten lever som den vill. Min fråga är:
Kan jag dra över plätten med lie och få ner det som är högvuxet, slänga ut tulpanlökarna och sedan lägga ett tjockt lager med halm över och få tulpaner till nästa år? Funkar det tror ni?
Tror inte det fungerar, lökarna måste grävas ner och få jordkontakt, precis som andra redan skrivit..
I ren halm har rötterna inget att få fäste i - dessutom kommer halmen att börja brytas ner vilket kräver mycket kväve. Jordförbättra och gräv ner lökarna..
När du satt dina lökar bör du nog sätta upp ett när runt/över. Annars är nog risken mycket stor att du just förberett rådjursmatningen fram på vårkanten å visst kan man uppfatta rådjur som vackra men du tycker nog att dina tulpaner är vackrare
annelito
26-01-2009, 12:42
Nu blev det tyvärr så att jag inte kom så långt att jag ens fick ner en endaste av mina tulpanlökar i marken. Alla ligger kvar i kartongen jag fick dom i... :-(
Vad gör jag nu?
Hur klarar sig lökarna nu? Kan jag låta dom vara kvar i kartongen och få ner dom i jorden nu i höst istället? Och hur ska jag förvara lökarna på bästa sätt? Svalt? Rumstemperatur?
Trist att det inte blev några tulpaner att njuta av i år, men ibland blir det inte som man planerat/tänkt...
Men vad i all världen, Annelito, hur kunde du göra så ? Men det går väl att plantera tidigt på våren, när marken tinat ?
Hälsn Tepa
annelito
26-01-2009, 13:16
CITAT (tepa @ 26-01-2009, 12:54)

Men vad i all världen, Annelito, hur kunde du göra så ? Men det går väl att plantera tidigt på våren, när marken tinat ?
Hälsn Tepa
Jaa, hur kunde jag göra så?! Dumt va?!
Men det är svårt att vrida tillbaka tiden nu, hur mycket jag än skulle vilja.
När kommer tulpanerna dårå? Om man sätter ner dom i vår när marken tinat? Sent till hösten? När jag inte längre bor i stugan (bor ju där mellan maj-sep ungefär)?!
Hej
Jag vet faktiskt inte, men jag tror inte dom blommar förrns nästa vår. Men någon annan vet säkert. men dom kanska håller bättre där i marken ?
Hälsn Tepa
Christina i Småland
26-01-2009, 21:08
Sätt lökarna snarast i krukor och sätt dom svalt. Är det inte alltför kallt ute kan du ha dom i skyddat läge med lite isolering runt om. Då tror jag att dom kommer upp i vår.
/Christina
annelito
26-01-2009, 21:19
CITAT (Christina i Småland @ 26-01-2009, 21:08)

Sätt lökarna snarast i krukor och sätt dom svalt. Är det inte alltför kallt ute kan du ha dom i skyddat läge med lite isolering runt om. Då tror jag att dom kommer upp i vår.
/Christina
Okej!
Hur stor måste krukan vara och sätter jag en lök/kruka? Någon speciell jord? Och vad är "alltför kallt" för tulpanlökar? Och kan jag plantera ut dom senare i vår, när marken mjuknat och hur gör jag då? Jord, läge, avstånd? Alla tips är välkomna eftersom jag är en "förstagångstulpanodlare".
Hej Annelito
Bra att du fick ett vettigare svar än du fick av mig. Alltför kallt, vet jag inte. Men det står väl på lökpåsen resten? Har för mig att tio centimeter räcker, kanske tio till femton, mellan. När jag satte lökar, så tror jag det stod "any soil" alltså vad slags jord som helst. Jag har lite grusblandad jord, lite trädgårdskompost, lite jord som jag grävt upp på egen tom, lite sand.... En salig blandning. Dom är nog inte så kräsna. Och för att få mera fart på, ska du ha dom så soligt som möjligt. Jag har mina lite skuggigare, så blommar dom lite senare. Sen satte jag varannan upp och ner, för att få så lång blomning som möjligt. Som sagt, de är inte så kräsna.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.