*Ulrica*
11-11-2008, 17:23
Jag tänkte vara lite rolig och göra grissini av pepparkaksdeg att ha till glöggen. Men jag vill ha något mer. Inte lussekatter, det är för förutsägbart. Nätet svämmar över av recept på olika cheescake med pepparkaksbotten och mjuka saffranskakor. Men vilka är godast?
Inser att jag borde provbaka för att se så att det blir gott men jag orkar ju inte provbaka 10 sorter, så jag tänkte ta hjälp av er!
Vilka är dina smaskiga och juliga favoritkakor? [attachment=27090:tomtemedtunga.gif]
Jag vill bra ifrågasätta om man verkligen skall välja en kaka med samma kryddor som man har i glöggen?
*Ulrica*
11-11-2008, 19:46
Pepparkaksrulltårta - det låter väl gott? Lingongrädde eller saffranskräm som fyllning... [attachment=27094:tomtemedtunga.gif]
Eva i Höga
11-11-2008, 20:58
Till glöggen brukar jag servera pepparkakor med ädelost utrörd med lite creme fraiche. Jättegott och det brukar alltid vara uppskattat.
Ingrid Zon3
11-11-2008, 21:44
Fullkornspepparkakor och en kräm på mixad chevre och kesella gjorde braksuccé. Går säkert bra med andra spröda kex också. Bakningen kan man ju skippa och cremen ska göras flera timmar i förväg och stå till sig i kylen.
Ett annat tips: glöggkryddat te var det en ruskig åtgång på. Hade det som alkoholfritt alternativ (saftglöggen är ju ingen höjdare) men det uppskattades även av andra än bilförare och det förekom experiment med glöggte och rom, urgott! Ska leta efter glöggkryddat rött te i år.
*Ulrica*
11-11-2008, 22:06
Jag har inte provat ädelost till pepparkakor ännu. Kanske på grund av att jag inte gillar ädelost.
Man kanske skulle göra en ädelostdip till pepparkaksgrissinisarna...
Glöggkryddat te lät spännande. Finns det färdigt eller blandar man själv?
Margith
11-11-2008, 22:10
Jag är inte heller så där jätteförtjust i ädelost. Köp en bit riktigt mogen Gorgonzola istället, den luktar f-n, men den är suveränt god på pepparkakor till glöggen
Ingrid Zon3
11-11-2008, 22:28
CITAT (*Ulrica* @ 11-11-2008, 22:06)

Jag har inte provat ädelost till pepparkakor ännu. Kanske på grund av att jag inte gillar ädelost.
Man kanske skulle göra en ädelostdip till pepparkaksgrissinisarna...
Glöggkryddat te lät spännande. Finns det färdigt eller blandar man själv?
Jag hittade färdigblandat glöggte. Men just nu är jag inte så sugen på "E-grejer" (tillsatser) och det är det gott om i smaksatta teer. Så jag skakar nog fram mitt gamla recept på glögg-kryddlag och tillsätter i tekannan.
2,5 dl vatten
1 litet pomeransskal
1 bit ingefära (bryts i mindre bitar)
2 bitar hel kanel
8 kryddnejlikor
1 tsk kardemummakärnor
Koka alltihop under lock i 20 minuter, sila av. Satsen är tänkt att blandas med en flaska rödvin och 1 dl socker också. Det superfinurliga med det här är att man kan göra lite glögg i taget och inte stå där med ett antal överblivna flaskor, vilket jag brukar göra. Kryddlagen håller sig bra, häll upp på burk eller flaska med tätt lock.
Har för mig att jag dubblat kryddmängden och fördelat det på två vinflaskor för att inte riskera att späda vinet för mycket. Men om man blandar det i te är det ju lättare.
(Ursäkta att jag avviker totalt från ämnet kakor, men jag blev lite inspirerad

)
ingrids
12-11-2008, 09:39
Glöggte finns annars färdigt på påse och själv gillar jag saffransskorpor med mandel och russin i.
*Ulrica*
12-11-2008, 11:52
Vilka bra förslag ni kommer med!
Glöggkryddlagen blir nog lite överkurs, jag har lovat mej själv (och sambon) att minimera arbetsinsatsen...
Ingen som har provat cheescake med pepparkaksbotten?
Aqvakul
12-11-2008, 12:09
Margith
12-11-2008, 12:11
CITAT (*Ulrica* @ 12-11-2008, 11:52)

Ingen som har provat cheescake med pepparkaksbotten?
Visst har jag provat den, det är jättegott, men jag tycker att den är för söt till glögg. Jag tycker att kaffe passar bättre.
Men det är vad jag tycker.....
*Ulrica*
12-11-2008, 12:21
Vilket recept har du prövat?
Jag har hittat en massa cheescakerecept med pepparkaksbotten, man kan ju göra en som inte är så söt väl?
Margith
12-11-2008, 12:26
Ledsen *Ulrica*, men jag kan inte hjälpa dig med det.
Jag har aldrig gjort den själv med pepparkaksbotten
ingrids
12-11-2008, 12:41
Jag har gjort med pepparkaksbotten och ädelostfyllning, men vi tyckte den blev jolmig i jämförelse med pepparkakor man själv bredde ädelostkräm på. Annars har jag provat att göra en pepparkaksrulltårta med ädelostkräm och en med lingon och kesella fyllning. Vill minnas att lingonrullen gick åt mer av, det är inte bara du som är skeptisk mot ädelost
*Ulrica*
12-11-2008, 13:07
Men vad sägs om det här, påminner lite om mazarintårta väl? [attachment=27126:tomtemedtunga.gif]
Saftig saffranskaka
Ingredienser:
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
1 msk strösocker
1 äggula
300 g mandelmassa
1 paket saffran (1/2 g)
1 msk vatten
3 äggulor
4 äggvitor
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Nyp ihop mjöl, smör, strösocker och äggula till en pajdeg eller använd matberedare. Låt degen vila i kylen i 30 minuter.
3. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Förgrädda i högst 10 minuter. Sänk ugnsvärmen till 175°C.
4. Riv mandelmassan grovt. Blanda saffran och vatten. Rör ner i mandelmassan och blanda väl. Tillsätt äggulorna och rör om.
5. Vispa äggvitorna till ett fast skum och vänd försiktigt ner i smeten. Bre ut fyllningen i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter. Gör ett stickprov för att se om den är färdig. Servera gärna med en liten gräddklick.
Dito Verde
12-11-2008, 15:47
CITAT (*Ulrica* @ 11-11-2008, 19:46)

Pepparkaksrulltårta - det låter väl gott? Lingongrädde eller saffranskräm som fyllning... [attachment=27094:tomtemedtunga.gif]
Detta blev jag sugen på att testa. Med lingongrädde.
Typ mjuk pepparkaka i långpanna som en vanlig rulltårta?
/p
*Ulrica*
12-11-2008, 16:32
Jag har hittat flera recept. Men jag tror mest på detta:
Pepparkaksrulltårta med lingonkräm
Pepparkakan:
3 ägg
1 ½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk mald ingefära
2 tsk mald kanel
1 tsk mald kryddnejlika
1 tsk finstött kardemumma
½ tsk bikarbonat
2 msk filmjölk eller yoghurt
Smörkräm till fyllning:
200 g smör
2 ägg
1 dl strösocker
ca 2 dl rårörd lingonsylt
Alternativ:
1) Byt ut lingonsylten mot ett paket saffran.
2) 1 burk kesella (250 g) blandas med ca 1 ½ dl rårörd lingonsylt.
Gör så här:
- Sätt ugnen på 250 grader.
- Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i ägg- och sockerblandningen. Rör slutligen ner filmjölken.
- Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter.
- Sockra kakan på ytan och stjälp upp den på ett bakplåtspapper. Om rulltårtan har svårt att lossna från bakplåtspappret (som använts vid gräddningen) kan du pensla med kallt vatten på baksidan och lossa försiktigt.
- Täck kakan med en en lätt fuktad handduk och låt den svalna ordentligt innan smörkrämen breds på..
-Blanda ihop ingredienserna så här: Vispa smöret ordentligt. Häll under vispning i sockret. Blanda till sist i äggen - fortsätt att vispa.
-Rulla ihop och skär i bitar. Njut.
Eva i Höga
12-11-2008, 16:40
Den verkar ju lätt att göra så jag tror jag ska göra den till vår glöggfest. Och pepparkakor med ädelostkräm förstås eftersom det är uppskattat av mina grannar.
*Ulrica*
12-11-2008, 17:20
Hur gör du ädelostkrämen? Jag funderar på ädelost + creme fraiche...
Eva i Höga
12-11-2008, 18:01
Jag mosar bara ädelosten med creme fraiche så det blir lagom bredbart. Man kan istället för ädelost ta gorgonzola som nån föreslog. Kan tänka mig att det är ändå godare.
Man kan ha detta i en skål så kan gästerna själv bre det på pepparkakorna, mindre jobb för dig och gästerna väljer hur mycket kräm de vill ha på sin kaka.
Ingrid Zon3
12-11-2008, 21:19
Och jag tycker det blir bättre att blanda osten (ädel- eller chevre) med kesella, den 10%-iga. Ostarna är ju rätt fela i sig och kesellan är lite stadigare än CF.
Myosotis
13-11-2008, 14:22
Æbleskiver är gott till glögg. Även de färdigköpta (djupfrysta) är goda.
Margaretha
09-12-2008, 16:35
CITAT (*Ulrica* @ 12-11-2008, 16:32)

Jag har hittat flera recept. Men jag tror mest på detta:
Pepparkaksrulltårta med lingonkräm
Pepparkakan:
3 ägg
1 ½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk mald ingefära
2 tsk mald kanel
1 tsk mald kryddnejlika
1 tsk finstött kardemumma
½ tsk bikarbonat
2 msk filmjölk eller yoghurt
Smörkräm till fyllning:
200 g smör
2 ägg
1 dl strösocker
ca 2 dl rårörd lingonsylt
Alternativ:
1) Byt ut lingonsylten mot ett paket saffran.
2) 1 burk kesella (250 g) blandas med ca 1 ½ dl rårörd lingonsylt.
Gör så här:
- Sätt ugnen på 250 grader.
- Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i ägg- och sockerblandningen. Rör slutligen ner filmjölken.
- Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter.
- Sockra kakan på ytan och stjälp upp den på ett bakplåtspapper. Om rulltårtan har svårt att lossna från bakplåtspappret (som använts vid gräddningen) kan du pensla med kallt vatten på baksidan och lossa försiktigt.
- Täck kakan med en en lätt fuktad handduk och låt den svalna ordentligt innan smörkrämen breds på..
-Blanda ihop ingredienserna så här: Vispa smöret ordentligt. Häll under vispning i sockret. Blanda till sist i äggen - fortsätt att vispa.
-Rulla ihop och skär i bitar. Njut.
Verkar jättegott. Du menar väl att lingonsylten också ska röras ner i smörkrämen? Och inte serveras bredvid?
*Ulrica*
09-12-2008, 16:47
Säkert. Eller så gör man som man vill... vet inte... testade inte det receptet.
Jag bestämde mej iställer för att göra jul-cupcakes!
Jag har gjort en sorts muffins med pepparkakssmak och en sort med saffranssmak.
På de med pepparkakssmak ska det vara frosting av smör-kesella-florsocker och de med saffran vit choklad-kesellafrosting!
Jag tar bilder på fredag när de är färdiga!
Margaretha
09-12-2008, 21:06
Det blir säkert festligt. Jag brukar göra muffins med pepparkakskryddor och vid serveringen sätta på lite kristyr - som jag förvarar i en burk i kylen - och i den några frusna lingon! Det ser också trevligt ut!
Rosmarin
10-12-2008, 08:43
Detta är en god och lättbakad kaka som passar fint till glögg. Ta mycket kardemumma för mycket smak.

Helst färskstött, men färdigmalen går säkert också bra.
Farmor Saras Kardemummakaka
5 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk stött kardemumma
125 gr margarin
1 ägg
1,5 dl mjölk
Garnering:
2 msk pärlsocker
(ev. 10 st hackade mandlar)
Smörj en rund, slät form med margarin och "bröa" den.
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Mät av det kalla margarinet och finfördela det i mjölblandningen med fingertopparna.
Vispa eller skaka ihop ägget med mjölken och häll blandningen i bunken.
Rör om ordentligt.
Bred ut smeten i formen och strö på pärlsocker och eventuellt också hackad mandel.
Grädda kakan på nedersta falsen i ugnen cirka 45 minuter.
Stjälp upp kakan sedan den svalnat något och vänd den med rätan upp.
Pote2illa
11-12-2008, 15:14
Vad är det ni sysslar med egentligen? Hemfridsbrott skulle jag vilja säga. Hade planerat så noga för att fira
Nobeldagen liksom många år tidigare. Men därav blev platt intet. Inte hade min kläddesigner tid med mig - alltså ingen ny galaklänning. Inte hann jag laga festmaten heller och
det beror på er. Jag fastnade på alla era trevliga recept och roliga kommentarer. Lite kanske jag får skylla på min dåliga karaktär.
Hur som helst jag hade säkert roligare än alla prominenta gäster i Stockholm. Hoppas på repris nästa år.

Pote2illa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.