Anna-Maj
11-11-2008, 18:49
Vi skall bygga växthus till våren men tänkte börja med grunden nu i höst. Ni som har jordbäddar i era växthus hur djupt jordlager har ni att odla i? Visst brukar Willab ha 10% rabatt i januari-februari nångång?
Spännande med växthusbygge!
Några tankar om växthusbäddar...
Odlingsdjup i växthus?
Jag odlar i säckar liggande på golvet.
Odlingsdjupet blir då strax under 30 cm.
Jag föredrar att odla ovanpå golvet.
Byte av jord blir då enklare. Jag byter varje år.
Det är lättare med jord ovanpå.
Bädden dränerar bra.
Borde bli varmare jämfört med nedgrävd bädd åtminstone på våren.
Min far som yrkesodlade gurkor odlade ovanpå golvet.
Först halm sedan jord ovanpå. Allt byttes varje år.
Jordbädden blev bred och låg.
Snokarna gillade tydligen halmbädden för de sökte sig till halmbädden där de boade.
Kröp upp upp i bladverket ibland om jag minns rätt.
Det var spännande att se dem.
Barndomsminnen från växthusvarma gurkor sitter kvar i minnet.
Nu har jag odlat mina egna gurkor i mitt eget växthus.
Fortfarande en speciell känsla med växthusgurkan.
Lycka till med växthuset och odlandet.
Azaleo
Anna-Maj
19-11-2008, 18:48
Min morfar var också yrkesodlare och jag har vuxit upp med växthus. Nu vill jag att min dotter också skall ha möjlighet att gå ut i växthuset och plocka tomater och annat när hon vill ha. Det är härligt med växthus, bra att driva upp plantor i och mycket gott att odla. Och doften av fukt och jord i växthus hör till sommaren!
Lady Hamilton
19-11-2008, 18:53
CITAT (Anna-Maj @ 11-11-2008, 18:49)

.... Visst brukar Willab ha 10% rabatt i januari-februari nångång?
Ja det brukar börja annonser strax efter jul Jag odlar i hinkar och tycker det går bra. Tidigare odlade jag i sandbäddar och de är ca 50 cm djupa. Men jag föredrar att odla i hinkar nu mera
Hej, köpte mitt Euro-Serre Maxi 4 i typ februari för snart 2 år sedan - under en speciell helg då man både fick 10 % förhöjning OCH aluminiumsockel på köpet. Enbart en helg och enbart om man åkte till affären (Bromma eller Båstad). Helt klart en bra affär och värt att hålla utkik efter om du har möjlighet!
Lycka till, det är helt fantastiskt med växthus. Jag har ett på 14 kvm och det är ganska lagom stort - klart att man alltid skulle kunna haft ett större... :-))
frugb[attachment=27660:23aug07vhus.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.