Full version: Annorlunda knäck?
hjärtegull
Jag letar efter recept på lite annorlunda knäck. Skall baka till en julmarknad som närmar sig med stormsteg.

Skulle man kunna droppa i några droppar pepparmynta kanske? Eller någon form av apelsin?

Alla tips och recept är välkomna!

Tack på förhand : )
KURT
Pepparmynta tror jag inte är någon bra idé, frukt inkl. apelsin kan nog däremot fungera bra. Allra enklast är ju att göra det i mikron:

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=18805

Man kan ju prova andra frön och nötter än just mandel, t ex rostade solrosfrön
hjärtegull
Jag är lite baknings-konservativ, men man kanske skulle testa att göra knäck i mikron. Går det fortare och blir lika bra så varför inte?

Dock så har jag ingen termometer, funkar det ändå?
ingrids
Om det går lika bra med kola har jag provat den här med god åtgång
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=1463
KURT
Man behöver ingen termometer, man kan ju göra ett enkelt knäckprov, men man skall bara se till att inte ha för lågt kärl, det bubblar endel. Det går ju mycket fortare, och man kan göra mindre satser i mikron.
hjärtegull
Nu har jag googlat och spanat lite överallt, och hittade faktiskt ett recept på knäck med ingefära i, men din variant lät ju också god, ingrids. Tror du man kan hälla upp den i knäckformar istället för att skära i bitar?

Hittade även ett knäckrecept med apelsin och saffran i... vågar man testa tro?

Tack för hjälpen KURT, imorgon ska jag koka knäck i mikron med en rasande fart : )
Whiskuchi
Jag har smält i Kick lakritskola istället för att ha i hackad mandel. Det blev jättegott, men hållbarheten verkar förkortas en aning (efter ett par veckor blev ytan blöt och ... pulvrig på en gång (jaja, dålig förklaring men så nära jag kan komma)) Å andra sidan - gör man inte så mycket lär den ätas upp fortare än så.
Miro
Knäck är jag dålig på med det finns en jätte-god peppatkakskola som är lätt att göra!
Den görs i micron, och jag var också lite skeptisk först, men det var tok-lätt! och toppen-gott:tummenupp:

Pepparkakskola

Ca 30 st Tid: 20 min, varav 7 min i mikro

1 dl vispgrädde
½ dl ljus sirap
½ dl strösocker eller råsocker
1 tsk pepparkakskrydda
Blanda samtliga ingredienser i en stor glasskål. Sätt in i mikron på full effekt i ca 5 min. Rör om . Koka i ytterligare ca 2 min på full effekt. Häll upp kolasmeten i knäckformar eller på ett stort folieark. Låt stelna och klipp sedan i bitar. Slå in kolan i papper.

Biggan_

HÄR är en gammal tråd med massor av julgodisrecept. Det finns säkert olika sorts knäck med där också.
hjärtegull
Efter lite knäck-kokade nu på morgonen så kan jag bara säga att det är oslagbart fantastiskt mycket bättre att koka den i mikron! (Jag var ju lite skeptisk i början.)

Dock så råkade jag smälta min bakbunke när jag skulle koka den sista satsen... Det var förvisso bara en halv sats, och jag hade väl inte tokkoll på det hela, jag får skylla på det : )

KURT
Ja, socker/fett-lösningar kan ju bli väldigt varma, så man måste ha kärl som tål det (och som tål mikrovågor!).
hjärtegull
Jag lyckades dock göra två hela satser innan jag gav mig på den halva som fick bunken att smälta. Kanske hade den bara fått nog...? : P
Pote2illa
Har aldrig vågat mig på att koka knäck i micron. Hur går det med disken, måste man stå en hel dag och skrubba? confused.gif smiley_small_hug.gif till alla kloka.
KURT
CITAT (Pote2illa @ 18-11-2008, 10:45) *
Har aldrig vågat mig på att koka knäck i micron. Hur går det med disken, måste man stå en hel dag och skrubba? confused.gif smiley_small_hug.gif till alla kloka.

Det blir ju mindre med disk om man gör det i mikron, fstnar det i skålen så är det bara att koka vatten i den så löses det upp.
elleave
Chokladknäck är supergott! http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=18553
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon