Oasen
Hejsan!

Jag har en Boskoop Glory (blå) som jag satte i våras i söderläge ute längst vårt staket runt vår uteplats. Nu undrar jag hur man skall besäkra den? Jag har läst mig till att man beskär lite olika på olika arter, men jag har inte hittat en beskrivning på just denna art. Är det någon som vet?

//Oasen
RibesRubusVitis
Om du satte den i våras, är den väl bara något år gammal totalt. Klipp då bort nästan allt som vuxit fram i sommar så att bara två knoppar återstår. På så vis blir stammen starkare när det är dags att bära frukt. Efter ett par år kan du göra som på filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=v8GKPJUFEDY

Lämplig tid att klippa är omkring nyåret.
Oasen
Hejsan!

Tack för filmklippet! Det var intressant. Min lilla planta är som sagt inhandlad i våras så den är mycket ung. Den har framför allt två långa spjonglar som växt ut i år. Skall jag klippa ner dessa två alltså så att det bara finns kvar två knoppar allra längst ner?

När jag köpte den så bestod den i ett antal "kvistar" men det var alltså framför allt två av dessa som växte. Vad sent på året man skulle klippa! Jag var på väg ut redan nu för att börja kapa. =)

//Oasen
RibesRubusVitis
Klipp INTE så sent som vinbonden på filmen. Unga plantor utan utvecklat rotsystem riskerar att förblöda om det droppar länge under savstigningen. Yrkesodlare beskär ofta rätt sent, bl a för att ha knoppar i reserv om några skulle förfrysa.
Annars bör du just lämna kvar två knoppar på vardera årsskottet. Jag är lite osäker på Boskoop Glory i din odlingszon (Västerås?), så eventuellt kan plantan behöva täckas med löv eller en bit säckväv etc.

Filmen från Youtube fortsätter sen med fler avsnitt fram till mogna druvor. (Sök på One Acre in Napa Valley.)
Oasen
Ja, jag såg att filmen forsatte i flera avsnitt så jag har sparat länken. =) Jag tänkte lägga över lite halm och sedan lite granris. Den står ganska skyddat också så jag tycker att den bör klara sig med det, men vi får väl se. Jag tänkte klippa den i december som du skrev. Men om man bara sparar två knoppar och dessa sedan råkar frysa på en sista frosnatt till våren, vad händer då? Har man då klippt bort allt som kan tänkas växa eller kommer det fram nya skott på andra ställen?

//Oasen
RibesRubusVitis
Jo, det finns faktiskt dolda knoppar på de mest oanade ställen. Under den vanliga, synliga, finns en sekundär knopp med något färre blomanlag. Ofta rentav en "tertiär" knopp utan blomanlag alls. Skulle denna behöva ta över, blir det alltså inte några druvor just det året, däremot nya, normala knoppar till nästa år igen.

Skulle man såga ner en urgammal vinstock, brukar det också finnas dolda knoppar i stubben. Hoppet är inte ute så länge det finns liv någonstans ovanför rötterna...
Oasen
Det låter bra! Då skall jag ge mig på ett försök lite senare. Tack så mycket för hjälpen! =)

//Oasen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon