Full version: -balkongkompost?-
Nina A
skulle vilja ha en liten kompost på balkongen där jag kan slänga lite gamla blommor,jord och annat naturligt spill...
det skulle vara trevligt med matig näringsrik jord till blommorna

frågan är om det är praktiskt möjligt?
finns det minimini komposter?
jag bor i hyresrätt,kan min värd bli sur?

/nina
Cilla
Jag vet inte om det finns mindre komposter att köpa, kolla med http://www.kompostcenter.se/kompost3.htm eller annan kompostförsäljare nära dig om de vet något.

Men det är lätt att göra en - det som behövs är en låda eller behållare som är isolerad (med t ex frigolit) och helst en som har hål i botten så att ev lakvatten kan rinna ut (på fat t ex).

Jag hade en stor lerkruka som jag satte i en trälåda med lock och lade filt över när det var kallt ute. Det fungerade. Inomhus i lägenheten hade jag en kruka, också med lock, där jag förkomposterade när det var vinter. Dvs jag lade mat- och rens från inneväxter där en tid innan jag lade ut det i utekrukan. I bägge hade jag kompostmask. Det fungerade. När det blev smällkallt ute och komposten frös hade jag mask i innekomposten som kunde placeras ut igen.

Och nejdå. Maskarna flyr inte ut i lägenheten. De stannar och dör på sin plats (men döda kompostmaskar har jag faktiskt inte sett).

Ingen granne behöver bli besvärad om man sköter komposten, dvs finfördelar matrenset och lägger i lager av löv (jag hade en svart sopsäck som räckte länge för krukorna) så att det komposterar utan lukt. Viktigt är att komposten inte blir för blöt, då tenderar den att lukta. Lägg i blekt hushållspapper och mer löv om du lägger ned blött kompostmaterial som t ex apelsin, gurka, sopprester mm.

Inomhuskomposten var mycket snabb och jag behövde inte tömma den ofta alls, trots att jag äter mycket grönsaker som ger rens. Jag kunde till och med känna stress ibland att jag inte "matat" maskarna tillräckligt mycket!
Unn
Men, inte ska det väl vara _blekt_ papper i en kompost, Cilla?

unsure.gif
Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon