Spikklubba
Köpte ett antal orkidéer (Phalaeopsis) i somras, som nu blommat i flera månader i mitt köksfönster och glatt mej med sina vackra blommor, men för någon vecka sedan ramlade alla blommor av, och nu står de med tomma blomstänglar och ser trista ut...

Så vad kan man göra? Går det att övervintra dom och lura fram nya blommor till nästa år, eller är det bara att slänga dom i återvinningen? Dom har fått 'mat' en gång i veckan och verkar ha mått bra av detta, och bladen ser fortfarande gröna och fina ut... Så vad göra?
tepa
Hej Spikklubba

Nej NEJ ! Inte slänga. Sköt om dom, så kommer kanske nya blommor, det kan ta flera månader. Ställ undan dom, vattna ibland med kalkfritt vatten (regnvatten), genom att sänka ned innerkrukan i en hink med sådant ca 1 minut. Ingen näring nu förrän till våren.

Hälsn Tepa
Azur
Phalaenopsis är mycket lättskötta, de skiljer sig från de flesta andra orkideer på att de inte behöver någon specialbehandling eller vintervila. Låt dem stå i fönstret, sköt dem precis som vilken krukväxt som helst, gödsla & vattna när du vattnar de andra, så blommar de snällt 1-2 gånger nästa år igen.

Du behöver inte alls mecka med regnvatten el ge dem nån särskild jord. Sköt dem precis som vanliga krukväxter bara. Det enda du behöver se upp med är att de inte gillar att stå blöta med vatten på fatet, då kan rötterna ruttna. De tål torka bättre än långvarig rotblöta.
Spikklubba
Ok, då får dom vila med samma (urusla?) skötsel som tidigare, fast det blir nog i tvättstugans fönster whistling.gif Dom har såna där specella Orkidéekrukor i glas, så dom kan nog inte bli för blöta om man skulle råka dränka dom ... Man får hoppas på nya blommor då confused.gif
tepa
Hej Spikklubba

Vad kul att du har satsat på sådana där speciella glaskrukor. Jag har också köpt till mina två Orchidéer. Så jag hoppas mina kommer att tacka mig en dag och börja blomma. Dom blommade ut i våras, och jag har inte sett något nytt på gång, men jag ska inte misströsta. Har hört på forumet att det kan ta länge innan de blommar om för första gången. Så det är tålamod som gäller !

Hälsn Tepa
Sommartorparn
Här kan du läsa om skötsel av dessa orkideer.
http://www.orchidehuset.se/kultur/skotselr...halaenopsis.htm
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...;view=watchlist

Normalt sköter man orkideer så att man vattnar dom ca en gång i veckan genom att sänka ner hela krukan i vatten i ca 10-15 minuter och sedan låta droppa av ordengligt innan man ställer tillbaka. Man kan också duscha dom, men måste då se till att inget vatten blir stående i bladrosetten. Har du mycket kalkhalltigt vatten där du bor kan du behöva använda specialvatten, annars inte. Vintertid kan man behöva vänta två veckor mellan vattningarna. Bäst är att själv avgöra om det är dags: när krukan känns lätt, när det inte syns någon kondens inne i krukan, när det känns torrt när man petar med fingret i hålen i botten. Den vanligaste dödsorsaken för brukorkideer är att man vattnar för ofta och rötterna långsamt ruttnar bort!

Dom trivs helst i en genomskinlig kruka av plast, eftersom även rötterna tar till sig solljuset. Glaskrukor brukar avrådas från eftersom rötterna lått kan brännas. Har man glaskrukor måste man vara mera observant på att orkidén inte får direkt sol på sig. Så här års är det inget problem, men det blir till våren.

Sedan brukar orkideerna trivas bättre i vissa fönster än andra, det får man prova sig fram till. Dom vill ha ljust men utan att bli brända av solen. Ju bättre dom trivs under viloperioden, desto snabbare blommar dom igen! Om några månader kan du börja vattna med orkidénäring.

Det jag har beskrivit nu är standardråden. I diskussioner här på forumet har det visat sig att vissa lyckas alldeles utmärkt med sina orkideer, trots att dom gör på helt annat sätt, t.ex. vattnar som vanlig krukväxt, använder vanlig blomjord i stället för orkidékompost, har dom i glaskruka, etc. Andra misslyckas fastän dom gör allting rätt. Det är lite av ett mysterium.....

PS Klipp inte av stängeln. Bara om den torkar in av sig själv ska man klippa av den. Så länge den är grön kan det bildas nya knoppar.
evaisa
Men om du vill så går dom bra i komposten....

(usch nu var jag elak...)
Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 12-11-2008, 16:33) *
(usch nu var jag elak...)

hur menar du ? kunde inte läsa att du varit elak någonstans .
evaisa
Tack Flaxss! Ett ögonblick trodde jag att orkideälskarna skulle fördriva mej från odla..... :-)

Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 12-11-2008, 18:33) *
Tack Flaxss! Ett ögonblick trodde jag att orkideälskarna skulle fördriva mej från odla..... :-)

när jag skrev det så var jag trött och hungrig . efter midda och vaknat till lite och så har hjärnan vaknat och allt , så förstod jag genast vad du menade . det var faktiskt roligt .
blomkronan
orkideer som inte blommar vill ha lite kyla för att stimmuleras till ny blommning. ställ dom i 10-15 grader ibland. Ex en fin dag ute under tak om det regnar, glöm inte bort den/dom bara...
Sofiia
Jag kan ändå inte riktigt förstå hysterin att orkidéerna skall blomma jämt. Varför ska man tvinga dem till blomning med kyla och andra diverse metoder som det finns. Orsaken till att de blommar med sådan behandling är inte att de mår bra utan det är en överlevnadsstrategi. Inga vanliga krukväxter blommar ju jämt de heller..

Ja ja alla gör ju förståss som dom vill men smile.gif

Till ts fortsätt sköta orkidéerna bara som du gjort tidigare, ge näring lite mer sällan (vid varannan vattning) nu då de inte blommar. Och ställ dem i det ljusaste fönster du har!
tepa
Hej Sofiia

Jag kanske har missuppfattat saken, men är det inte så att när en blomma blommar, så gör den det för att den mår bra. När man håller på med hysterin med att ge kyla osv, så gör man det för att blomman ska blomma, dvs för att den ska må bra. Nu harmar det mig så, att jag inte visste bättre i försomras, och satte ut mina. De slutade blomma i våras och ännu syns inget nytt på gång, trots en liten "köldknäpp" varje dag. Snyft. Men nästa sommar är jag lite klokare, tack vare er här på Odla. Tack !

Mvh Tepa
Sofiia
CITAT (tepa @ 13-11-2008, 08:59) *
Hej Sofiia

Jag kanske har missuppfattat saken, men är det inte så att när en blomma blommar, så gör den det för att den mår bra. När man håller på med hysterin med att ge kyla osv, så gör man det för att blomman ska blomma, dvs för att den ska må bra. Nu harmar det mig så, att jag inte visste bättre i försomras, och satte ut mina. De slutade blomma i våras och ännu syns inget nytt på gång, trots en liten "köldknäpp" varje dag. Snyft. Men nästa sommar är jag lite klokare, tack vare er här på Odla. Tack !

Mvh Tepa

Visst kan den blomma för att den mår bra också. Men köldknäpparna gör inte att phalaenopsisarna mår bra utan att de börjar blomma som ett sista försök att föröka sig innan den dör (vilket den ju givetvis inte gör för man höjer ju temperaturen runt den sedan). Phalaenopsisarna trivs nog bäst inomhus även sommartid, men jag tror inte du förstört dem genom att ha dem ute. Endel har dem ju ute med bättre framgång än andra (min systers alla phallar dog i somras då hon hade dem ute i regnet).

Du ska se att de säkert kommer blommor till våren! smile.gif Tålamod är viktigt då det gäller orkidéer biggrin.gif
tepa
Hej Sofiia

Aha. Kanske ska sluta med att sätta ut dom på altan en stund varje dag, då. Suck. Tålamod, visst, men jag väntar SÅÅÅ på att dom ska börja blomma. Dom ser ut att må finfint, med sina gröna tjocka fina blad.

Mvh Tepa
AnnammA
Annika på AoT's forum har många bra tips för er med orkidéer. Bl a att man kanske ska byta ut trött orkidéejord, och att även nyköpta orkidéer kan ha trött jord, som man ska byta.
Det hade kanske varit en idé att byta ut jorden på orkidéerna, innan de åker ut tvättstugan...
Däremot har jag förstått, att phaleanopsisorkidéer är en av de orkidéesorter, som inte tycker om för mycket temperaturväxlingar. Man kan visserligen ha dem utomhus på skuggigt och svalt ställe(absolut inte för soligt, för då bränns bladen)på sommaren, men sedan vill de inomhus igen.
Så ofta som en gång i veckan, vattnar jag absolut inte mina orkidéer -kanske varannan vecka, och varannan gång med svag gödselblandning(orkidéenäring).Man kan se på rötterna när de blivit mer gråaktiga, och att krukorna börjar kännas lättare. Sedan sänker jag ner krukorna i balja, dränker med vatten, och så får de stå där i badet ett tag. Efter badet får de rinna av i vasken, allt vatten, som råkar komma i bladveck, skall torkas bort, och sedan tillbaka i krukorna igen och på plats. Andra sorters orkidéer, än Phaelanopsis, skall skötas på andra sätt och liknande sätt - en del kan ha lecakulor på vattenbädd i ytterkrukan.
Sedan finns det faktiskt de som vattnar sina Phaelanopsis direkt i krukan, en skvätt då och då, och de får dem till att blomma om i massor...
Ibland beror det nog också på i vilket skick plantan är som man köpt - de kan ju dels vara hårt drivna och flyttade hit och dit, ser vacker ut i butiken, men sedan falnar skönheten allteftersom.

akv2.JPG
Foto från vårvintern -har faktiskt blommat om nu efter sommaren... rolleyes.gif

Sommartorparn
Inte jord. nono.gif Okridékompost som består av barkbitar. Gärna med inblandning av vitmossa.
Innehållet i krukan ska vara luftigt. Om det är kompakt, om mycket av barken har förmultnat, då är det dags för omplantering. Byt inte kruka. Orkideer vill stå trångt.
AnnammA
CITAT (Sommartorparn @ 13-11-2008, 11:02) *
Inte jord. nono.gif Okridékompost som består av barkbitar. Gärna med inblandning av vitmossa.
Innehållet i krukan ska vara luftigt. Om det är kompakt, om mycket av barken har förmultnat, då är det dags för omplantering. Byt inte kruka. Orkideer vill stå trångt.

Jag menade givetvis orkidéejord...Förlåt! whistling.gif

Om man tycker att stödpinnarna är fula, kan man göra egna av grenar utifrån, och låta grenarna med blommor falla nedåt -så växer de visst i naturen, vad jag förstått.(Fotot en återblommande i aug/sep, som köptes tidigare i år och blommade länge. Ännu en stängel är nu på gång...Glädjeskutt! yahoo.gif )
Sofiia
CITAT (tepa @ 13-11-2008, 09:43) *
Hej Sofiia

Aha. Kanske ska sluta med att sätta ut dom på altan en stund varje dag, då. Suck. Tålamod, visst, men jag väntar SÅÅÅ på att dom ska börja blomma. Dom ser ut att må finfint, med sina gröna tjocka fina blad.

Mvh Tepa

Om plantorna är kraftiga så kommer du säkert att få en kraftig blomning i sinom tid (då orkidén själv känner för det wink.gif ). Mina phallar brukar börja blomma på våren och hösten, visst kan dom ju blomma andra tider också eftersom dom ju inte har någon egentlig viloperiod. Tänk sedan då de väl börjar blomma hur trevligt det är då smile.gif
Spikklubba
Oj... duh.gif

Orkideér verkar ligga många varmt om hjärtat, har aldrig fått så många intressanta och förståndiga svar på en fråga här på forumet tidigare. Till alla nyfikna så kommer de blomlösa "Fallaénoppserna" att få övervintra i pannrumsfönstret här på Hallandsåsen (ca +12-15C) så får vi se om dom orkar ladda batterierna till våren! Tack för alla goda tips och råd!

Avslutar med att visa några bilder på mina Fallaénoppser tagna medans blommorna fortfarande satt kvar... crazy.gif

[attachment=27211:ODLA_NU_...ige_Rosa.jpg]

[attachment=27212:ODLA_NU_...s_Purpur.jpg]

[attachment=27213:ODLA_NU_...Vit_Rosa.jpg]
Azur
Blanda inte ihop Phalaenopsis/Brudblomma med "orkideer". Phalaenopsis är inte typisk.

De flesta orkideer man kan köpa i handeln UTOM Phalaenopsis behöver speciell omvårdnad för att trivas och blomma om, precis som sommartorparn skriver om, plus dessutom ofta kall/torr övervintring, men just Phalaenopsis (och ett fåtal andra, som Ludisia discolor/Juvelorkidé), har ingen viloperiod och går utmärkt att sköta som vilken krukväxt som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon