Hej! Jag undrar om det finns någon här som har den underbara växten. Latinsk namn Arum alpinum, svensk - munkhätta. Jag fick en stickling i höst och tänker plantera det ute nästa vår. Bor i zon 4 (3). Kan planta växa i min zon? Hur sköter man den?
Fågelvägen
13-11-2008, 11:04
Dramatiska röda fruktkolvar! Hoppas du har ett litet kärr att erbjuda den. Dethär vet du antagligen redan: Arum alpinum växer vild i Danmark, så det är tydligen dens normala växtzon. Men inget hindrar ju att du ger den en chans där du bor. Den växer tydligen på sumpiga ställen. Den är giftig. (Källa: Mossberg & Stenberg: Den nordiska floran)
Eva 33c
13-11-2008, 13:51
Jag har ingen egen erfarenhet av munkhättan. Själv har jag precis fått frö till italiensk munkhätta A. italicum, som knappast är härdig hos mig... Men när jag läste om arum alpinum på den virtuella floran framgår det att det skett en viss sammanblandning av namnen när det gäller A. alpinum och A. maculatum. Arum alpinum
Alexander-VG-zon3
13-11-2008, 14:59
jag tror jag har en sådan Arum alpinum i zon 3-4 ( som jag tog från ett bestånd i en trädgård här i zon 3-4 )
Lilith
17-11-2008, 22:37
Tack för era svar. Jag får nog prova och se vad det blir av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.